NEDEN TANSİYON STRATEJİSİ?

11 0 0
                                    

İtalya'daki Gladio yapılanmasına girmeden önce, bu konuda önemli akademik araştırmalar yapan İsviçreli tarihçi Daniele Ganser'in dikkat çektiği noktayı yeniden hatırlatmakta yarar var. Ganser'e göre, Gladio, Soğuk Savaş döneminde bütün NATO ülkeleri ve tarafsız Batı ve Orta Avrupa ülkelerinde faaliyet gösterdi. Bazı ülkelerde kendi köşesinde sahneye çıkmayı beklerken, bazı ülkelerde de, o ülkelerin tarihini sarsan ölçüde güçlü ve yıkıcı etkileri olmuştur. İtalya, bu ikinci grupta yer alan ülkelerden biridir.İtalya'nın kaos yıllarına (1960'lı yıllar) damgasını vuran, "tansiyon stratejisi" (strategia della tensione) oldu. Bu stratejiye göre, ülke genelinde (ve mümkünse ülke dışında), kamuoyunu etkilemek için gerçek olmayan bilgiler yayıldı ve terör eylemleri gerçekleştirildi. Bu ortamın yarattığı korku/nefret hisleri ortamında yapılacak sürekli propaganda ile kamuoyunu etkilemek ve hükmetmek kolay olacaktı. Ganser bu konuda, "Bu taktik, bombalama eylemleri ve bu eylemlerin başkalarının üzerine atılmasının öngörür" der. Yine Ganser, "'Tansiyon' kavramıyla, 'duygusal tansiyon' ve 'korkular yaratılması' kastedilmektedir. 'Strateji' sözcüğüyle kastedilense, kitlelerin belli bir gruba karşı korku beslenmesidir" diyerek bu stratejiyi açıklıyor.Ülkede 'kaos ortamı yaratılması' hedefine Türkiye yabancı değil. Ergenekon soruşturması sırasında elde edilen belgelerde bu hedefi sıkça gördük. Üstelik bunu sadece son dönemde değil, 1960'tan beri zaman zaman gördük. Ek olarak, İtalya'daki Gladio yapılanması da tıpkı Türkiye'deki muadili gibi, 'dış düşmanlara' karşı savaşmak için, yani olası bir komünist saldırıda direniş başlatmak üzere kurulduysa da, hemen tüm vaktini 'iç düşmanların' yıpratılması ve yok edilmesi için harcadı. Şunu da eklemek gerekiyor ki, İtalya'nın Gladio'su mafya ile sıkı bir işbirliği yürüttü.Burada bir parantez açarsak, İtalya'da, Türkiye'den farklı olarak, komünist ve gerçek 'sol' siyaset, güçlü bir geleneğe sahiptir. Diğer bir değişle, Türkiye'de yıllarca yasadışı varsayılıp siyasetin dışına itilen sol grupların benzerleri, İtalya'da her zaman siyasal alanın içinde kendini temsil etme imkânı buldu. Bu yüzden İtalyan Gladio'su sürekli olarak sağ siyasetle daha yakın oldu. Hedefi ise hep sol siyaset oldu. Türkiye'deyse, gerek Gladio yapılanmasının Soğuk Savaş'ın bittiği 1990'larda tasfiye edilmemesi, gerekse de sağ-sol ayrımının ancak günümüzde anlaşılabildiği üzere kaygan bir zemine sahip olması nedeniyle, durum ideolojik açıdan çok daha karışık. Buna karşın, İtalya ve Türkiye'nin Gladio yapılanmalarının ortak bir diğer özelliği de, kendi bünyelerinde görev yapan isimleri, ne kadar üst düzey olurlarsa olsunlar, hedeflenen "kaos ortamını yaratmak için" kurban seçebilmeleri.

 

GLADIOHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin