Delilah menghempas beg tangan ke atas meja setelah masuk ke dalam biliknya. Masih geram dengan kejadian antara dirinya dan Luke siang tadi. Dia dah bekerja di set Luke sejak set itu ditubuhkan bersama dengan Lisa, Adam dan beberapa pekerja lama yang lain. Luke rapat dengan semua orang tapi kenapa dia susuah sangat ank dekatkan diri dengan lelaki itu.
Menyelongkar tas tangannya mencari telefon bimbit, dia mula membuka satu-satunya laman sosial yang Luke ada sebagai friendlist nya. Instagram. Buat kesekian kalinya, dia sekali lagi memulakan acara untuk mengstalk lelaki itu. Delilah tidah pernah bertemu muka dengan kekasih Luke, dia hanya pernah melihat gambar sahaja. Kali ini, dia cuba untuk mendapatkan maklumat tentang gadis yang bernama Kathryn itu.
"Kenapa kau tak pernah nak tahu tentang kewujudan aku, Luke?"
"Kenapa? Apa yang ada pada perempuan ni yang tak ada pada aku?"
Jari-jemarinya kini lebih ligat untuk menekan dan menyelusuri laman sosial pasangan itu melalui skrin telefonnya.
"Luke, I love you."
•••
Doink!
Kathryn mengerutkan dahinya apabila mendengar bunyi mesej yang masuk di telefon bimbit Luke.
"Kenapa tinggal phone kat sini? Memang susah nak dengar kata betullah," Kathryn mula membebel seorang diri. Bukan tidak pernah dia menghalang Luke untuk meninggalkan telefon bimbit berhampiran dapur gas atau oven, tapi teman lelakinya itu selalu sangat pelupa. Kathryn mengelap tangan pada kain yang disidai di atas cermin tingkap itu sebelum mengambil telefon bimbit Luke. Berhajat untuk membuka telefon tersebut namun kedatangan Luke dengan tuala mematikan niatnya. Luke memberikan senyuman manis sambil mengelap rambutnya yang basah itu.
"Boleh tak lain kali jangan letak phone dekat dengan dupar gas? Dah lama hidup ke?" soal Kathryn bernada sinis.
"Lupalah," Luke membuat muka comel.
"Tak comel okay?" Kathryn membuat roll eyes dan menyambung semula kerjanya. "By the way, ada notification tadi," sambung Kathryn sambil itu memadam api dapur.
"Really? Did you read it?" Kathryn mengambil piring untuk lauk bergoreng yang baru siap dimasaknya.
"No," Kathryn mendengus kecil. "For what?" Kathryn memberikan pandangannya pada Luke.
"Tak adalah," ujar Luke perlahan sambil matanya masih kaku pada mesej ringkas yang masuk tadi.
Luke, I love you (8.10pm)
I hope you'll notice me someday (8.15pm)
Your soulmate-to-be (8.17pm)
"Are you kidding me?" bisik Luke sambil menggelengkan kepalanya. Mesej yang ketiga tu lawak sikit. (please author, jgn buat lawak hambar okay) Memadamkan ketiga-tiga mesej itu dia menarik kerusi di hadapan dan melabuhkan punggung.
"Siapa?" tanya Kathryn membuatkan Luke hanya mengangkat bahu.
"Unknown number."
"Eh? What message it is?"
"Do you think I'll read it, kalau unknown I deleted terus lah," nafi Luke. Dia malas nak ambil tahu pasal mesej sebegitu kerana dia memang pernah terima mesej-mesej sebegitu sejak dulu lagi. Dah betukar nombor pun, masih sama.
"Savage,"
"Your boyfriend, too," Luke tersengih kecil.
"I know right,"
•••
Wanita itu membuka pintu masuk ke ruang bilik yang kosong selain sofa usang di hujung sudut bilik dan meja besi panjang di tengah-tengahnya. Meletakkan sampul coklat di atas meja tersebut, dia kembali ke pintu bilik untuk mengetik suis lampu yang berdekatan dengan pintu. Apabila bilik itu terang, dia tersenyum lebar melihat 'seni' yang dikumpul dan diletakkannya sejak bertahun yang lalu. Wajah Luke, Senyuman Luke, Sisi wajah Luke dan segala-galanya tentang Luke. Dia mengoyakkan sambul surat itu untuk mendapatkan isi kandungannya.
"Kathryn Diandra... The most stupid girl in the world," dia tertawa kecil mendengar kata-kata sendiri. Menekan thumbtack betul-betul pada wajah Kathryn di dinding kosong selain dari ruang penuh wajah-wajah Luke.
"And... My handsome, lovely boy but... Also a stupid because chose the The Stupid Girl more than me. You'll regret it, Lucas," ujarnya perlahan sambil mengelus permukaan gambar itu.
"And you... Will never be notice by Luke," sekali lagi dia menekan thumbtack pada wajah wanita itu selain gambar-gambar Kathryn yang lain.
"If I can't have Luke, so do you," dia tertawa kecil sekali lagi. Berlalu ke meja panjang itu semula. Dia mengambil marker hitam permanent dan mula menulis sesuatu pada kertas kosong dan menampal pada whiteboard yang tertulis 'Plans' di atasnya. Dia memeluk tubuh sambil memerhati semua pelan yang sudah ditulisnya.
Plan 1 : Stalk ✔ (on-going)
Plan 2 : Stay beside Luke ✔ (get a job under Luke's Studio)
Plan 3 : be friend with him
Plan 4 : Messages him thru every soc meds or num
Plan 5 : Kathryn ...
"Tak sabar nak tengok permainan ni habis,"
"Luke will be mine," dia menepuk-nepuk tangannya sebelum bergerak ke muka pintu dan menutup suis lampu.
Setelah mengunci pintu itu, dia bersiap untuk melakukan rutin sebelum tidurnya. Namun, langkahnya ke bilik air terhenti apabila namanya dipanggil.
"Dee."
"What the hell do you want?"
* * *
[20.12.16 ― Hi, umm do you think the girl is Delilah? Plus, the nickname 'Dee'. Okay, to far from my real plot but tak pe kot kalau buat sikit-sikit misteri ni?
btw, *shameless author mode* read Tetap Bersama and My Sassy Doctor too. Klu ada yg kpopper, boleh baca Cinta Amnesia, It's Just A Dare or ada lagi cerita lain dlm stories list. ^^ kalau baca cerita My Confession 2 ni, *for new readers*, please baca buku 1 dulu ok? memang tak ada sama sangat just nak cakap support my first work juga, sebab kalau tak ada first book, MyConfession 2 tak ada kat sini]
YOU ARE READING
My Confessions 2 || Malay Story [✔]
Romance•|| M A L A Y N O V E L ||• "... And they live happily ever after." No. This is not a typical fairytale story you'll find out there. Book Two of My Confessions Based on Manga (Book One) and high imagination of mine. :: The art in the cover...