"Dahlia!" panggil gadis tinggi lampai itu. Dia berlari anak ke arah Dahlia yang sudah hilang dia sebalik bangunan lama di kawasan sekolah mereka.
"Dahlia!" panggilnya lagi.
"Kenapa awak datang sini? Tak pernah ada orang yang kisahkan saya," gadis itu menoleh wajahnya ke arah pemilik suara.
"You're hurt. How can I ignore it?" dia melangkah mendekati Dahlia dan membelek tubuh besar itu.
"Stop it, Lisa! Don't try so hard, you can get anyone to be your friends. You don't have to be nice to me. Awak tak boleh nak berkawan dengan saya, awak sendiri nampak macam mana diaorang layan saya!"
"Saya sendiri yang tentukan dengan siapa saya berkawan! Dah, jom pergi bilik rawatan sekarang," Lisa menarik lengan pelajar perempuan itu tapi Dahlia menolak.
"Just go," ujar Dahlia sebelum masuk ke dalam kelas kosong itu dan menutup pintu.
"Dahlia! Dahlia!" Lisa mengetuk pintu itu berkali-kali namun Dahlia masih enggan membukanya.
"Lisa?" Lisa menoleh saat namanya dipanggil.
"What are you doing here? Tak ada siapa dibenarkan masuk ke kawasan ni. Jom!" lelaki itu menarik tangan Lisa untuk keluar dari kawasan itu.
"Dennish, tapi Dahlia..." Dennish tidak mengendahkan kata-kata Lisa malah terus menuju ke kawasan yang lebih terbuka.
"Stop being a nice person if you're actually a bully!" Lisa menarik tangannya dari genggaman lelaki itu dan berhadapan dengannya.
"What are talking about? I'm just helping you from getting into trouble!" jerit Dennish.
"Instead of helping me, stop bullying Dahlia. I beg you,"
"Lisa. Dekat sekolah ni, jangan terlalu baik sangat. Semua orang dekat sini berkawan dengan yang sama pangkat je. Dahlia... Dia tak layak berada di sekolah ni,"
•••
"Hish! Kau tak payahlah nak menyibuk!" pelajar perempuan itu menolak tubuh Dahlia daripada mereka. Lisa melopong.
"Irene! Biarlah dia, kesian tau.."
"Lisa, tak ada orang yang pernah layan dia kat sekolah ni. Jadi tak payahlah nak layan dia sangat. Buat je kerja masing-masing," Lisa mengerutkan dahinya. 'Ini sekolah ke?' bisiknya. Lisa membaling pandang ke arah Luke yang sedari tadi hanya melihat ke laur jendela.
"Ketua kelas pun tak macam ketua kelas," keluh Lisa perlahan. 'Kelas bising macam pasar borong pun dia masih elok je buat derk, tak ada pemikiran langsung nak menegur ke apa.' dia mengata di dalam hati.
•••
"Lisa, jangan rapat sangat dengan Dahlia," kata Dennish kepada gadis itu ketika mereka berada di perpustakaan untuk subjek Bahasa Inggeris.
"Suka hatilah!" jerit Lisa dalam nada berbisik. Saat itu loceng berdering menandakan sesi persekolahan telah tamat. Dia lantas mengambil begnya dan keluar dari kawasan sekolah.
Lisa mengerut dahinya apabila melihat adegan yang berlaku di seberang jalan. 'Mama dengan Dahlia...' Lisa mengeluh panjang dan mengatur langkah ke arah lain untuk mengelak dari bertembung dengan mereka.
Lisa masuk ke dalam kafe yang berdekatan dan mengambil tempat paling hujung di kafe tersebut. Mengeluarkan handphone dari saku uniform, Lisa dengan wajah kosong melekap telefonnya itu di telinga setelah menekan butang 'jawab'.
"Hello, ma?" jawabnya dengan nada malas.
"Lisa ada kerja kumpulan dengan kawan.... Tak, Dahlia tak terlibat pun." bohong Lisa.
"Ma dengan Lia baliklah dulu," ujar Lisa seraya menamatkan panggilan. Dia kembali meletakkan telefon bimbit ke dalam saku dan meletakkan kepala di atas meja beralaskan lengan kirinya. Lisa menutup mata untuk menghilangkan segala masalah yang menghantui fikirannya.
•••
"Kau ingat Dahlia tak?" soal Dennish pada Luke. Rakannya itu mengerut dahi.
"Dahlia?" Luke terdiam seakan-akan masih berfikir.
"Kau ingat tak dulu, aku dengan Josh selalu buli dia?" wajah Dennish ketika itu menunjukkan penyesalan dan Luke perlahan-lahan mengangguk.
"Yang masa tu aku duduk kat tepi dinding..."
"Kau asyik tengok luar je sepanjang waktu. Yes, that time,"
"Apasal dengan dia? Wei, dia kan..." Luke teringat akan berita yang disampaikan oleh guru kelas mereka ketika berada di sekolah menengah rendah dulu.
"Dah..."
"Dah?" Dennish mengelipkan matanya beberapa kali sebelum menunduk kembali melihat wajah Sophea.
"Sophea?" Dennish menepuk-nepuk pipi Sophea.
"Sophea..."
"Sophea... Please no..." Dennish mula gelabah. Dia menggoncang tubuh sepupunya itu berkali. Sophea terbatuk-batuk.
"Soph...." Dennish dengan wajah yang risau melihat darah yang keluar dari mulut Sophea.
"Dahlia..." entah kenapa, saat itu Sophea menyebut dengan jelas nama seseorang sebelum benar-benar tidak sedarkan diri.
"Dahlia...?" Dennish mengambil waktu untuk memproses kata-kata gadis itu.
"Sophea sebut nama dia," ucap Dennish.
"Kau jangan buat lawak, Denny. Dia kan—"
"Itu aku tahu! Sebab tu aku cakap benda ni mungkin tak masuk akal..."
"Kau percaya ke?"
"Aku... Aku tak tahu..."
"Wei, sorry lambat," ketika itu Joshua tiba dengan Kathryn di sebelahnya.
"Josh... Mana Jessica?" soal Dennish. Luke pelik. Kenapa Dennish asyik tanya pasal... Takkanlah.... "Aku takut kalau dia cederakan Jess sekali," sambung Dennish seakan-akan dapat membaca fikiran Luke.
* * *
— 11.04.17
Nak habiskan cerita ni secepat mungkin so maybe esok pun ada update lagi. tak dpt nak buat double update sbb nak tulis cerita lain skli. (do read my other works if you guys have some free time)
YOU ARE READING
My Confessions 2 || Malay Story [✔]
Romance•|| M A L A Y N O V E L ||• "... And they live happily ever after." No. This is not a typical fairytale story you'll find out there. Book Two of My Confessions Based on Manga (Book One) and high imagination of mine. :: The art in the cover...