Part 5

267 14 0
                                    

         Kathryn masih duduk di sofa sambil merenung ke kaca tv yang tidak terpasang itu. Dia masih memikir perkara yang berlaku tadi dan hal itu membuatkan Luke sedikit risau.

“Kenapa ni?” soal Luke sambil bersandar pada pemisah ruang tamu dan bilik tidur.
“Hmm?” Kathryn tersenyum kecil. “No, I’m just worried about Jess... Call tak angkat pun,” Kathryn mencuba untuk tertawa kecil namun hambar.
“Don’t worry too much? I know she’s fine now. That’s Jessica we’re talking about. Dia cepat okay lah, lagipun Josh ada dengan dia,”
“What if Josh tak dapat jumpa dia?”
“You’re thinking to much,” gelak Luke. Kathryn mengeluh perlahan.
“You don’t understand...”
“I do, Rin. I really do. I’ve date you by 3 years now and I know you and obviously I know her too, way more before I know you... Since, you know... Dia yang tahu perasaan I kat you,” Luke cuba memberikan senyuman pada wanita itu. Cuba menenangkannya.
“I risau sangat...” Kathryn memintal-mintal jari-jemarinya sambil mengigit bibir.
“Now I want you to go back to your room,” Luke sudah mula memeluk tubuhnya sambil merenung ke arah Kathryn yang masih duduk di sofa namun setelah mendengar arahan Luke, dia mula bangun.
“Hurry up, I’m sleepy already,” Luke menutup sebelah matanya membuatkan Kathryn tersenyum kecil. Ada je cara dia.

“Bye, good night,” ujar Kathryn di sebalik pintu bilik yang separuh terbuka.
“Hmm, good night,” balas Luke. Dia masih memerhati teman wanitanya itu di hadapan biliknya.
“Make sure to close the window, huh? You always forgot to lock it,”
“You know I can’t sleep without the natural air,”
“I know. But, it’s dangerous,” Luke mula membuka ceramahnya.
“Alright, alright. I got it, bye,”
“Bye,”

•••

      Luke sedang fokus dengan gambar-gambar yang perlu dia edit sambil bersiul-siul mengikut irama muzik yang dimainkan di set fotografi miliknya. Dua orang artis yang menjadi model untuk hari itu sudah pun habis membuat sesi fotografi mereka.

“Luke!” panggil Delilah membuat jejaka itu mengangkat wajahnya.
“Ada apa?” soalnya.
“Tadi I dapat call, client tu tanya dapat tak diaorang buat photoshoot kat sini minggu depan, kiranya nak booking awalnya,” ujar Delilah.
“You can check my schedule right away why bother asking me?”
“Yelah, I don’t know if you nak reject ke tak photoshoot tu?”
“Kalau schedule I penuh masa tu, then I had tu cancel it unless diaorang nak mintak tukar day lain,” Luke mengangkat bahunya. “Macam biasa yang you buatlah,” Luke menjongket keningnya pula kali ini.
“Okay, fine. I pergi check,” Delilah mengeluh saat Luke tetap memberikan layanan yang kurang menggembirakannya.

“Luke!”
“Apa lagi, Delilah?”
“You busy ke?” soal Delilah dengan senyuman innocentnya.
“Obviously, can’t you see?” Luke memberikan pandangan kurang percaya pada wanita itu.
“Sorry, I’ll be quick this time,”
“What?”
“You free tak malam ni?”
“Malam ni, sorry. I ada dine dengan girlfriend I,”
“You hari-hari dine dengan dia,”
“Then, what do you expect? I tinggal dengan dia, of courselah hari-hari makan sama,” Luke mengangkat bahu.
“I know but... Can you... Perhap, cancel it?”
“Why?”
Dine dengan I?”
“Delilah.... Seriously,”
“I’m serious...”
“Give me the perfect reason why should I leave my girlfriend just for you?” Luke mula bersandar pada kerusinya merenung tajam ke arah wanita yang menggayakan gaun ketat paras lutut berwana biru tua itu sebelum menoleh ke arah lain.
“Hmmm...”
“Can’t find one?” Luke tersenyum sinis.
“Then no. Go do your work, Delilah. I’m super busy now,”
“You never talk to your workers you know?” Delilah masih cuma mengekalkan perbualan mereka.
“For God’s sake, Delilah! We have reunion twice a year, the workers are happy so do I. What do you want me to do?” Luke mula berang. Annoying betul.
“Fine!” Delilah kemudian terus berlalu pergi saat melihat wajah Luke yang sudah mula berubah. Luke menghela nafas panjang.

“Dia dah lama 'intai' boss, sebab tu macam tu,” Lisa tergelak melihat reaksi Luke.
“Do your work, Lisa. Don’t mind me,” Luke tergelak kecil.
“Don’t mind her as well,” Lisa melambaikan tangannya dan bergerak ke mejanya sendiri.

* * *

[-10.12.16- boring update but thanks for reading, lps ni sy try buat chapt best sikit. So hope you guys have fun dgn short updates minggu ni]

My Confessions 2 || Malay Story [✔]Where stories live. Discover now