“Nama siapa?” tanya pegawai itu. Dahlia mengetap bibirnya sebelum mengangkat wajah.
“Hmm?” pegawai itu menanti jawapan yang akan keluar dari mulut gadis berbadan montel itu.
“Alisa. Alisa Nerina,” jawab Dahlia.
•••
Puan Valerie masuk ke kelas 1-A1 yang masing-masing sudah berada di dala kelas kecuali dua tempat kosong yang berada di belakang dan di tengah baris kelas.
“Hari ini cikgu nak bagitahu berita yang sedih. Semalam, rumah keluarga Alisa dan Dahlia hangus terbakar dan Dahlia serta abang dan ibunya tidak dapat diselamatkan. Hanya Alisa yang terselamat tetapi keluarga adik ibunya telah mengambil Alisa untuk tinggal bersama mereka di Thailand,”
Kelas mula bising dengan pertanyaan pelajar-pelajar malah ada juga yang berbisik antara satu sama lain.
“Tak sangka kan... Lisa dengan Dahlia actually adik beradik?”
“Ye ke? Tak nampak pun persamaan. Alisa cantik giler tapi Dahlia...”
“Patutlah Alisa selalu marah kalau kita ejek Dahlia, dia juga selalu ambil berat,”
“Aku dengar Dahlia tu anak angkat je...”
Ulasan itulah yang membuatkan kelas terdiam sebentar. Dahlia anak angkat?
“Macam mana kau tahu?” tanya Dennish tiba-tiba kepada pelajar lelaki itu.
“Ibu aku kenal keluarga kandung Dahlia dulu. Tapi,dia orang dah tak ada, so keluarga Lisa ambil Dahlia sebagai anak angkat,” jawabnya.
“Sahih ke?”
“Terpulanglah pada korang kalau nak percaya atau tak.”
•••
“Aku minta maaf Luke, aku ambil masa yang lama untuk beritahu kau,” ujar Adam. Ya, Adam... Adam, abang Kandung Alisa yang meninggal di tempat kejadian, di mana mayat yang hangus itu disangka sebagai Dahlia. Adam terselamat dari kebakaran itu, sebelum Alisa menutup mata, dia berpesan kepada abangnya untuk lari daripada Dahlia, kerana gadis itu sanggup berbuat apa-apa pun demi dendam.
“Aku memang nak cakap dari dulu, aku dah lama perhatikan dia. Tapi, aku tak boleh sebab aku pun dalam penjagaan keluarga Thai yang jaga Dahlia lepas kebakaran itu. Aku cuma sempat minta pertolongan dari pihak atasan untuk sembunyikan kewujudan aku sebelum ditemui mereka,” sambung Adam lagi. Luke, Dennish dan teman yang lain diam tidak berkutik mendengar penjelasan daripada Adam.
Rupa-rupanya semua perkara malang yang menimpa mereka sejak 5 tahun yang lalu adalah perbuatan Dahlia. Yang menyimpan demdam selama bertahun-tahun kerena ejekan dari rakan sebaya yang diketuai oleh Dennish dan Joshua. Malah, dendamnya bertambah apabila Luke memilih Kathryn sebagai peneman hidupnya.
“Sekarang ni yang kita kena buat... Report polis dan pergi ke tempat persembunyian dia.” ujar Luke.
“Tapi, Luke... Dahlia berbahaya. Lagipun, dia dah pesan jangan beritahu polis,”
“Dah tu, kau nak Kathryn mati... Macam Theff, macam tu ke?” balas Luke kasar.
“Luke!” jerit Dennish. Kesal dengan kata-kata teman rapatnya.
Jessica yang dari tadi hanya berdiam, menahan tangis. Kathryn sekarang di ambang maut, mereka masih sempat bertelagah. Bukan dia selfish. Tapi, salahkan sebagai seorang sahabat, dia inginkan keselamatan Kathryn terjaga buat masa sekarang?
“Bukan Kathryn je dalam bahaya sekarang, Delilah pun sama. Kalau dia sanggup nak bunuh Sophea, dia boleh buat juga dengan Delilah,”
“Kau cakap... Yang gambar Delilah pun ada juga dalam bilik tu kan?” Adam mengangguk. Malam itu, dia pulang ke rumah Dahlia (Lisa), dan wanita itu baru sahaja habis dengan ‘ritual’ menampal gambar-gambar di dalam bilik kegemarannya.
“Luke will be mine,” Adam berdiri di anak tangga kedua paling bawah sambil melihat tindak tanduk adik angkatnya yang baru sahaja keluar dari bilik itu.
Setelah mengunci pintu itu, Dahlia bersiap untuk melakukan rutin sebelum tidurnya. Namun, langkahnya ke bilik air terhenti apabila namanya dipanggil.
“Dee.”
“What the hell do you want?” jerit Dahlia angkara terkejut dengan kehadiran Adam di rumahnya.
“Can you please stop all your shitty plans?” tanya Adam sambil mengetap giginya.
“You can’t do anything, Abang Adam.... Open your mouth and you’ll be dead meat just like your poor baby girl Alisa,” Dahlia tersenyum sinis dan berlalu pergi.
“Do you know where’s her hide out?” soal Luke. Adam mengangguk lagi.
“But, we need a back up,” kata Adam. “Aku tak tahu berapa ramai lagi budak-budak Thai yang ada dengan dia,”
“Tak apa, we trust polis negara. Walaupun kadang-kadang tak dapat nak percaya. This is the only choice,” Luke sudah bangun dari duduknya. Diikuti Jessica dan kemudian Joshua. Dennish mengigit bibir dan menghembus nafas berat sebelum sama bangun.
“I’m sorry Dennish... Tapi aku nak kau ingat... Kalau kau jadi aku pun, dan kalau masa boleh diputar semula dengan Theffany berada dalam keadaan Kathryn sekarang, aku percaya kau pun akan ambil tindakan yang sama.”
Dennish mengangguk perlahan.
“Aku faham,”
“Okay, we should go now,” ucap Adam.
“Don’t worry, babe. We gonna save Rin now...” Joshua mengusap rambut Jessica yang hanya mampu mengangguk perlahan.
***
—28/04/17. Nak cakap sekali lagi.... This is not your typical 'happily ever after' story :')
Cerita ni dah nak habis dah.... All i want is (every authors' dream) a feedback from my readers.... Sy appreciate every readers sy trmasuk silent readers but only this time... Part 20 is the end... I hope there will be some feedback from MC2 readers. Dah dah lah tu jadi silent readers. Imagine kalau korang yg buat cerita tp takde org pun komen, hmm :') takpe sy tak kesah komen yg cakap 'tak best' etc, i just need constructive comments, your honest feedbacks, i know cerita ni pun tak perfect mana... Bagi sy crita ni cam immature 😅😌😌
YOU ARE READING
My Confessions 2 || Malay Story [✔]
Romansa•|| M A L A Y N O V E L ||• "... And they live happily ever after." No. This is not a typical fairytale story you'll find out there. Book Two of My Confessions Based on Manga (Book One) and high imagination of mine. :: The art in the cover...