kris's pov
" omma , stop crying pls . omma dah seharian menangis . kris ngan appa dah tak tahu nak pujuk omma cam mana lagi dah , omma nak pooh ke ? ke nak doraemon ? " aku melabuhkan punggung diatas katil disebelah omma yang sedang menangis .
" tsk kamu cakap senanglah , grand-mère kamu tu mak omma . dia yang besarkan omma dari kecil , dan sekarang dia dah takde tsk "
" sudah lah omma . tu kris ada bawak makanan , makan keh . grand-mère pun mesti tak suka tengok omma sedih² cemni , kris pun sedih gak " aku melangkah ke pintu bilik . tombol pintu kupulas dan aku menuju ke bilik aku .
yeah , skang aku kat umah arwah grand-mère aku kat canada . grand-mère aku meninggal semalam . and , family aku kena stay sini .
sebab ...
" abigail , mère nak kamu j-jaga rumah t-ting-galan tu . rumah tu dah t-turun-temurun dari moyang k-kamu lagi . mère tak s-sanggup nak gadai rumah tu . tolong , jaga rumah tu leklok , k-kalau b-boleh , s-stay kat rumah tu je . rumah y-yang kat korea tu , jual je . b-boleh ? " grand-mère aku tersenyum nipis sambil tangannya memegang tangan ommaku .
" boleh omma " air mata omma aku mengalir .
grand-mère aku yang sedang berbaring tu aku pandang sayu .
tiba² , pegangan tangan ommaku dilepaskan secara perlahan-lahan . grand-mère tersenyum sebelum matanya ditutup rapat .
dada nya tak bergerak menandakan yang grand-mère tak bernafas .
" médecin ! médecin ! " jerit ayah ku lantang memanggil doktor . aku dan ommaku menggerakkan badan grand-mère .
k tbh aku menangis .
doktor yang bertugas melakukan pemeriksaan . dan , doktor lelaki tu menggeleng .
" désolé " ucap doktor itu sayu .
omma meraung sekuat-kuatnya sambil memeluk grand-mère . mukanya diletakkan dibahu grand-mère .
ayah aku menundukkan kepalanya . aku mengesat air mata ku .
kris kuat 👌
nampaknya macam tu lah . grand-mère aku menghidap sakit jantung , and dah kritikal . and now , aku memang kena stay sini .
omma aku tak sanggup untuk abaikan permintaan grand-mère aku yang terakhir tu . dan aku , terpaksa ikut je lah . tapi takpelah , rumah ni pun cantik . diperbuat dari kayu jati , but ada yg dari konkrit gak .
kedatangan aku ke canada ni pun , no one knows , even somi pun tak tahu . mula² akh saje taknak bagitau dia sebab aku tau , nanti aku akan balik korea gak .
tapi , tak .
aku tak sanggup nak bagitau dia . nanti dia mesti rindu aku , aku kan disayangi somi .
" kris , can i come in ? " suara ayah aku bersama ketukan pintu kedengaran .
" yes , masuk lah " aku menyusun bantal yang aku selerakkan tadi .
appa duduk disebelah aku . act appa aku ni bukan canadian , dia ni chinese . cinta tak kira negara en 🌚 even aku nak bercinta ngan korang yang dari malaysia ni pun boleh 🌚
dan semestinya , aku ni anak kacukan . thts why aku handsome 👌 aku lahir kat canada and stay kat korea .
" kris , appa dah suruh p.a appa yang kat korea tu uruskan semuanya , pasal rumah kita and all . sekolah kris pun dia dah uruskan . and appa bagi masa untuk kris sesuaikan diri kat canada ni . so minggu depan kris boleh start ur new school okay ? "