Part 3

291 31 0
                                    

Jin dan jungkook sampai di syarikat jhope bekerja. Mereka memasuki syarikat tersebut sedang mereka berjalan seorang lelaki berpakaian serba hitam melanggar jungkook dengan kuat sehingga jatuh. Jin memandang tajam lelaki yang memakai sweater hitam dan mask sehingga tidak menampakkan wajahnya. Lelaki tersebut berlalu pergi selepas sedar yang jin telah merenungnya tajam.

Jungkook: Di tingkat berapa pejabat hope hyung? Takkan nak pergi semua tingkat.

Jin: Hyung pun tak tau. Jhope takda beritahu hyung pejabat dia tingkat berapa. Kita try tanya pekerja kat sini.

Akhirnya mereka jumpa pejabat jhope setelah sekian lamanya mencari pejabat jhope. Mana taknya penat jin dengan jungkook tanya, sfaff kat situ hanya diam tidak langsung menjawab satu patah perkataan pun.

Semasa mereka hendak masuk ke dalam jin menahan jungkook dan menundingkan jarinya ke arah tombol pintu yang ada bekas darah. Jungkook mengambil gambar dan memakai sarung tangan lalu masuk ke dalam pejabat milik jhope. Jin mula mencari fail² penting untuk dibawa ke balik. Jungkook pula siasat di bilik lagi satu.

Jungkook: Jin hyung sini...cepat!

Jin berlari ke bilik lagi satu. Jungkook menundindkan jarinya ke arah pisau yang berada di atas lantai dengan kesan tompokan darah. Jungkook memasukkan pisau ke dalam plastik. Jin kembali mencari fail² penting dan terjumpa sebuah fail yang ada kesan darah lalu dimasukkan ke dalam poket bajunya.

Jungkook: Jin hyung jom lah balik takda apa² pun kat sini. Hanya pisau jer.

Jin hanya mengangguk setuju. Dia pun penat. Hanya fail kesan darah dan pisau je yang ada selama 2 jam menyiasat. Jin dan jungkook pergi ke Cafe untuk jumpa V dan jhope selepas dapat mesej dari V. V melambaikan tanggannya bila nampak kelibat jin dan jungkook.

Jin: Nape nak jumpa? Dah jumpa info penting ke?

V: Cam tetau je hyung ni. Untuk maklumat semua Mr Yoo tu bukan polis tapi pembunuhan upahan yang handal. *memandang jungkook*

J & Jk: MWWWOOO??!! JINJJA?

Jungkook: Jadi dia ke yang buat tuduhan palsu kat kookie?

V: Tu tak tau lagi. Sebab kita takda bukti kukuh lagi yang menuduh dia yang bunuh. So apa yang korang berdua jumpa?

Jin dan jungkook memandang antara satu sama lain lalu menundukkan kepalanya.

Jhope: Korang berdua tak jumpa apa² ke?

Jungkook: Jumpa tapi......

Jin: Hanya fail kesan darah dengan pisau jer... Huh!!! 2 jam siasat hanya ada dua tu jer..

Jhope: Takpa hyung. Kita bawak je balik nanti mana tau jumpa info penting kat fail tu.

Jin dan jungkook hanya mengeluh berat bila memikirkan tentang barang yang dijumpainya tidak memuaskan hati mereka berdua.

_____________________________

Skip~

Jin melabuhkan badannya di atas katil. Kepalanya kusut bila nemikirkan tentang kes kali ni semuanya jadi pada masa yang hampir sama. Otaknya hampir pecah bila memikirkan siapa pembunuh. Tanggannya mengeluarkan fail yang dijumpainya di pejabat tadi. Jin bangun dari katil dan menuju ke ruang tamu lalu duduk di sofa. Tanggan mula mengoyakkan sampul fail.

Mata nya ralit membaca kandungan isi fail namun tiada apa² info hanya kesan darah menunutupi huruf. Jin mengeluh dan melempar fail ke dalam tong sampah. Lantas dia membuka tv dan menonton anime kegemarannya Detective Conan. Jin amat tertarik dengan cara conan menyelesaikan kes dengan sempurna. Jin focus menonton conan yang cuba membongkar rahsia surat tersirat. Matanya membulat bila memikirkan fail yang di jumpainya ada kesan darah yang menutupi abjad² yang pelik. Jin lantas bangun dan mengambil semula fail yang dibuangnya dalam tong sampah.

Mata Jin terbutang bila mencantumkan semula huruf yang ditutupi darah. " Thanks Conan" gumam jin lantas dia berlari ke bilik V.

Jin: KIM TAEHYUNGGGG!!!!!!

Jin menceroboh masuk ke bilik v lalu menerpa ke arah V dan jungkook yang seperti membincangkan sesuatu.

V: Baguslah Hyung ada kat sini.
*memandang jin serius*

Jin: Apa yang korang berdua tengah bincang?  Nampak cam serius jer.

Jungkook: Kami tengah bincang kes hopie hyung. Kook keluar dulu nak panggil hope hyung.

Jungkook bangun dari katil lalu keluar dari bilik.

Jin: Yah!! Kim taehyung aku dah jumpa benda penting ni!!!

V: Simpan dulu info penting hyung tu. Sekarang ni kita tunggu ahli BTS yang lain.

____________________________

Skip ~

setelah ahli BTS berkumpul V memulakan perbincangannya.

Suga: Kenapa suruh berkumpu ni. Nasib baik esok aku tak kerja.

Namjoon: Kalau ada yang nak dibincang cepatlah!! Aku nak tido esok nak bangun awal.

V dan jin menjeling tajam suga dan namjoon yang hanya tau erti merungut je. Naik menyampah dibuatnya. Nasib baik v dan jin ingat kawan kalau tak dah lama jin panggang diorang jadi ' stik barbeque perisa gula monster' 🍴

Jungkook: Hyung ni tau merungut je. Sabarlah!!  Kitaorang pun penat juga dari pagi tadi siasat. Hyung ingat hyung je ke yang nak rehat. 😠

Terdiam suga dan namjoon bila mendengar kata² jungkook yang pedas dan menikam kalbu mereka. Boleh gantikan tempat jin ni. 😂

V: Sekarang ni Taetae nak tanya hyung² semua ada dendam atau musuh kat sesiapa?

Jimin: Kalau dendam takda. Musuh tu tak tau lah.

Suga dan namjoon mengangguk dengan kata² jimin.

Jin: Kalau takda dendam macam mana hyung boleh JUMPA Ni!!!!!

Jin mengangkat fail yang dijumpai pagi tadi. BTS memandang jin pelik.

Suga: Hyung ni demam ker? Fail tu bukan kitaorang punya. 

Namjoon: Haah! Hyung ni sakit agaknya. Pergi lah rehat hyung. Hyung tertekan sangat ni.

Jin membulatkan matanya bila mendengar kata cacian kepadanya. Jin mendekatkan fail tu di hadapan muka suga dan namjoon tetapi mereja berdua tidak faham dengan maksud tersirat kelakuan jin.

Suga: Fail tu hanya ada kesan darah je bukan kami yang buat.

Jin: Korang berdua ni memang buta. Aku cakap kau pabo kau marah. AISHHHH!!!! KORANG BERDUA NI!!!!
*****

V yang berada di sebelah jin cuba menenangkan hyungnya yang naik geram sampai mencarut. Kesian jin dapat kawan yang loading...... Jin ni kalau marah boleh tahan kuat juga mencarutnya... Ok back to story.

Jin dapat menenangkan dirinya atas bantuan V. Jin mengambil sebatang pen lalu dibulatkan huruf abjad yang terkena darah lalu ditunjukkjan kepada namjoon dan suga.

Jin: Try korang camtumkan abjad tu.

Suga dan namjoon mencantumkan abjad yang dibulat. Mereka berdua terbutang bila membaca abjad tu srmula.

Jimin & Jhope: Apa yang hyung jumpa.

Jin: One of your be the next person to die~

______________________________

[C] The detectiveWhere stories live. Discover now