Part 2

326 34 1
                                    

Jin: Apa yang kau jumpa Vv.

V mengeluarkan fail di dalam bajunya. Dan memberikan pada Jin. Jin membacanya dengan teliti.

V: Hyung perasan tak yang Jungkook pernah cakap kat kita yang jam tangannya hilang dekat balai polis time die kat tandas.

Jin menghentikan bacaannya dan melihat V dengan reaksi terkejut.

Jin: Maksud Tae yang tuan yoo tu curi jam jungkook pastu bunuh orang then dia letak jam jungkook dan upah orang untuk buat laporan palsu untuk pecat jungkook?

V: Bukan tak tepat sangat. Yang tepat ialah tuan yoo nak bunuh seseorang dan pada masa yang sama tuan yoo ni benci dengan jungkook. Jadi dia curi jam jungkook untuk dijadikan bukti yang jungkook yang bunuh orang untuk tutup diri dia daripada kena cam dan dalam masa yang sama dia dapat pecat jungkook sebab dia tau yang jungkook mesti akan siasat kes ni. Tapi dia tak perasan yang baju dia ada darah dan kesan tarikan. Pada mayat tu juga dia tak perasan ada cap jari dia. Dia tutup kes ni bukan kerana nak lindungi jungkook or nama balai polis ni tetapi untuk tutup diri dia daripada kena cam. Nanti esok kita pergi hospital siasat mayat tu.

Jin: Eloklah tu hyung nak balik nak masak. Teman hyung pergi beli grocery plzzzz....😉

V: Dah lah tu hyung. Muaklah tae tengok aegeyo hyung ni. Bakar patung mario baru tau

Jin: Berani bakarlah. Hyung tendang tae biar terbang ke planet alien.

V: Avfgbcgfbbbggbbnfddd...

Jin: Dah tak payah nak mood on tae punya alien tu. Ikut hyung gi supermarket.

V: Baik Juon. 👌😏

Jin: 😒

______________________________

V dan Jin sampai di dorm BTS. V dan jin terus ke dapur. Lepas letakkan barang dapur V terus main game dengan jimin. Jin memasak. Suga? Macam biasa tido. Jhope menonton after school club rancangan kegemarannya. Jungkook teman Jin memasak. Dan namjoon busy dengan syarikatnya. Semasa makan malam V perasan muka j hope masam mencuka seperti ada sesuatu yang berlaku pada dirinya. Malah makanannya hanya dicuit cuit saja tidak dimakannya. Jin hendak menegur jhope tetapi dihalang oleh V.

Skip~

Namjoon: Korang cepat lah sikit hari ni aku ada mesyuarat penting. Siapa lambat aku tinggalkan korang.

Jimin, suga berlari ke luar rumah selepas mendengar jeritan namjoon kerana takut ditinggalkan.

Namjoon: Jin hyung kami pergi dulu.

Selepas kelibat mereka bertiga hilang dari situ Jin baru perasan yang jhope tidak ada bersama mereka. Jin berjalan menuju ke bilik jhope. Di bilik jhope kosong. Jin pergi ke bilik jungkook pula. Hanya jungkook saja yang ada sedang tido. Jin terdengar suara  j hope dari arah bilik V. Jin mencuri dengar perbualan mereka berdua.

"Taetae tolonglah hyung". "Taetae bukan tak nak tolong tapi sekarang ni taetae tengah selesaikan kes kookie". "hyung suruhlah jin hyung siasat". "Nanti jin hyung marah hope macam mana masalahnya ni bukan kes ringan mcam kes kookie tu. Ni kes berat yang melibatkan polis.". "Taetae tau hope hyung tak bunuh manager hyung kan. Jin hyung mesti percaya kan hope hyung". "Hyu-

Perbualan mereka berdua terhenti bila nampak jin tengah berdiri bercekak pinggang depan pintu. Jin berjalan ke arah jhope. Jhope mula panik bila jin mengangkat tangannya sepeti ingin memukulnya tetapi anggapan jhope salah sebaliknya jin mengusap lembut kepalanya.

Jin: Hyung akan tolong siasat tentang kes pembunuhan hope. Hyung tau hope takkan bunuh orang. Hope baik kan.

Jhope mula menangis lalu memeluk jin.

Jhope: Gomawo jin hyung.

V: Jin hyung nak pergi siasat sorang ker?

Jin: Taklah hyung akan pergi dengan jungkook. Taetae dengan hope pergi hospital siasat mayat tu.

Jungkook: Mwo!! Kena tolong jin hyung siasat ker? Kookie bukan polis lagi.

V: Kookie jangan risau. Ikut jer jin hyung. Kau kena tolong hope hyung cari pembunuh sebenar kalau tak hope hyung kemungkinan akan masuk penjara.

Jungkook: Nae. Bila nak pergi?

Jin: Lepas makan kita pergi.

_____________________________

V dan Jhope pergi ke Hospital Seoul untuk siasat mayat. Langkah mereka terhenti apabila melihat Mr yoo masuk ke dalam bilik bedah. V dan jhope memgekori gerak geri Mr yoo.

Mr yoo: Kalau kau tak nampak yang aku bunuh kawan kau. Kau tak akan mati macam ni.

Mata V dan Jhope terbeliak mendengar kata² Mr Yoo. V dah agak Mr Yoo yang bunuh bukan jungkook tetapi untuk menutupi diri dia dari kena syak dia tuduh jungkook yang bunuh dengan meletakkan jam tangan milik jungkook di disebelah mayat.

V menangkap gambar dan merakam segala perbuatan Mr yoo untuk dijadikan bahan bukti. Tiba² kaki jhope terlanggar bucu dinding dengan kuat sehingga Mr Yoo mendengar bunyi hentakan. V dan jhope merangkak dengan senyap menuju ke bilik stor didepan mereka. V dan jhope menyorok di belakang kotak besar yang berdekatan dengan pintu keluar. Mr Yoo berjalan ke bilik stor kemudian mengeluarkan sepucuk pistol. Mata mereka terbeliak melihat pistol di tangan Mr Yoo.

Mr yoo: Keluar! Jangan ingat aku tak tau yang kau sembunyi dekat sini. Baik kau keluar sebelum aku tembak.

Mr Yoo berjalan ke arah tempat persembunyian mereka.

Doktor: Apa yang encik buat kat sini. Bilik bedah dekat sana.

Mr Yoo: Saya cari jam tangan saya yang tercicir. *tangannya disorokkan dibekakang kocek*

Mr Yoo  melangkah keluar dari stor. Jhope terjumpa dompet kepunyaan Mr Yoo yang tercicir semasa ingin menyorokkan pistol dikocek seluarnya. Mereka berlari ke kereta dan pergi ke pejabat penyiasatan Jin dan V.

Skip~

V ralit melihat info tentang profile peribadi milik Mr Yoo dengan teliti. Jhope yang tidak tahu apa² hanya terkebil kebil melihat komputer.

Jhope: Apa yang kau jumpa V.

V: Berdasarkan maklumat ni. Mr Yoo guna 2 nama. Nama asal dia ialah Ji Jung Ki. Nama kedua dia yang sekarang ni Yoo Jung Ki. Hanya nama keluarga saja yang ditukarnya. Dalam maklumat Ji jung ki ni dulu dia seorang pembunuh upahan yang handal.

Jhope: Macam mana dia boleh jadi polis?

V: Nama Yoo Jung Ki tu adalah nama kembarnya iaitu adik lelakinya yang dulu seorang anggota polis. Mungkin sebab muka dia sama dia dapat change name and person.

Jhope: Betul jugak tu. Jin hyung dah tau belom pasal ni?

V: Hehehe Vv tak bagi tau lagi. Jin hyung kan tengah siasat kes hope hyung jadi Vv taknak ganggu Jin hyung.

Jhope: Kalau macamtu. Kita pergi lunch dulu lah. Hope lapar lah. 🍙🍲

V hanya mengeleng melihat Jhope yang tersengih sengih macam kerang basi jer.

[C] The detectiveWhere stories live. Discover now