Albus*
Skämtade hon. Skämtade Lola? Var hon seriös med att åka tillbaka till Hogwarts? Hade hon glömt bort varför dem inte var där? Lola däremot såg ut osm om hon ade kommit på världens bästa idé och log stort och lyckligt.
"Det är en ganska idiotsäker idé va?"
"Yepp." höll Albus med. "Idiotsäker. Idiot. IDIOTISK."
"Då tackar vi Albus Potter för dem smickrande orden." himlade Rose med ögonen. Albus blängde tillbaka på hans kusin. Han visste att hon visste att hans visste mycket väl att hon höll med honom.
Albus drog handen genom håret. Rose rynkade på panna (hon gjorde så när hon blev orolig) så att en rynka syntes.
"Hur hade du tänkt dig-"
"Oss" rättade Lola för att klargöra att hon hade tänkt dra med dem på det idiotsäkra uppdraget.
"ta dig till Hogwarts. Utan att få Dumbledore, McGonagall-"
"Särskilt McGonagall" avbröt Score. Men när Rose gav honom en mördarna blick (sluta-avbryta-mig) tystnade han.
"och typ hela ministeriet om dem får syn på dig. Plus... LOLA VET DU ENS VAD DET STOD PÅ BREVEN SOM JAGADE DIG?! DET KANSEK STOD NÅGON VIKTIGT!"
Lola*"Jag öh... kan ha råkat slängt dem." mumlade Lola och skämdes. Minerva hade till och med sagt åt henne att öppna breven, men ändå glömde hon bort det och slängde cirka etthundra brev i papperskorgen. Rose såg ut som att vilja slå till Lola riktigt hårt.
"LOOOLA!"
"JA JAG VET JAG BORDE HA ÖPPNAT DEM MEN JAG ORKADE INTE. OCH FÖRRESTEN VET VI REDAN ATT MINISTERIET ÄR UTE EFTER MIG!"
"SÅ DEM ÄR FRÅN MINISTERIET? ÄNNU EN ANDEDNING ATT ÖPPNA DEM!"
Lola sa inget tillbaka. Hon visste att hon hade gjort fel och stod tyst och skämdes. Albus såg besvärat på dem och suckade.
"Okej bara berätta vad du hade tänkt göra för att komma tillbaka till Hogwarts." Nu när hon tänkte efter kanske idén inte var så bra, men det hade hon inga som helst planer att avslöja för Albus. Han skulle säkert bara säga "vad var det jag sa!".
"Åka tillbaka med en av skeppen..."
Rose stirrade på henne som om hon när som helst skulle börja flina och säga "jag skojar bara" men Lola sa inget.
"Du är seriös?.." mumlade Rose förvirrat.
Lola fattade att dem kanske inte var så pepp på att åka iväg med avataren och bli ännu mer rymlingar.
"Jo det var planen." Albus såg länge på henne. Så länge att hon började rodna. Sedan ställde han sig bredvid henne.
"Jag är med henen. Det inget jan vara värre än det här." ingen sa emot. Det kunde inte bli värre en det här!Rose*
Det var första gången hon skolkat från en lektion. om hon tänkte efter var det ganska otroligt att hon lyckats hålla sig borta ifrån skolk med tanke på vilka hon hängde med. Alla fyra satt gömda i en buske och viskade.
"Okej så om vi ska iväg från Hogwarts är det bäst att resa någon gång under måltiderna. Alla kommer vara i matsalen och ingen tar närvarande." sa Rose och alla nickade till svar. D var dem tillbaka till det vanliga. Någon kom på en dålig idé och Rose fick uppdraget att se till att ingen av dem dog under det.Alla var överens om att försöka ta sig tillbaka så fort som möjligt och inte vänta. Dock hann hon klaga på Lola ytterliga några gånger för att försäkra sig om att Lola inte skulle glömma bort hur korkad hon var som slängt breven.
"Jaja, låt oss bara ta lite kvällsmat och sticka." sa Lola avfärdande och viftade med handen. Rose himlade med ögonen. Albus var den som t mest och mer eller mindre proppade i sig alla mat. Båtarna låg ju förankrade vid hamnen och det var smartast att inte försöka knycka någon vagn. Turligt nog när Lola satt fast i Azkaban förra året hade Albus utvecklats och blivit en animagus (passande nog, knappt utan någon som helst träning) och det var bättre att resa på honom i hans Hipporiff-form. Säker kanske inte var det rätta ordet att beskriva planen. Albus hade förvandlats mindre än tio gånger och det var knappt att han kom in och ut ur formen. Men ingen visste om hans hemlighet, vilket skulle gör resan enklare till hamnen.Rose hade knappt någon aptit. Det kändes som om hela salen tittade på dem när dem åt. Det kändes som om McGonagall visste vad dem skulle göra. Hennes mun var ett streck och hon mötte Lolas blick flera gånger. Lola tittade nervöst bort och försökte fokusera sig på sin soppa. Efter att ha väntat på Albus i tio minuter för att han 'var snart klar' reste sig alla på en och samma gång och gick ut ifrån salen. Inte alls misstänksamt, inte alls...
Ingen ens la en blick på dem när dem gick ut, korridorerna var tomma och solnedgången började närma sig. Det här är för enkelt. Vi kan bara inte vandra ut ifrån skolan på det här viset, vad är det för skydd egentligen? Rose var frustrerad, dem kunde lika gärna stannat på Hogwarts. På Hogwarts skulle man aldrig kunna traska iväg från slottet. Dem gick i alla fall vidare bort ifrån slottet mot den lilla dungen med vattenfontänen."Jaha, varsågod att göra ditt lilla Whoohoo-puff-grej." sa Scorpius och nickade menande mot Albus. Till sin stora förvåning verkade Albus inte bry sig. Först trodde hon att han försökte komma på en bra comeback men insåg att Albus såg rakt upp i skyn som om han kollade efter regn. Rose såg också upp för att se vad Albus såg på och såg i sin förskräckelse att Celine satt i ett träd.
Hennes stora klänning var borta och hon satt i ett helt par vanliga jeans och en T-shirt. Skorna var vita och såg ut att knappt ha används.
Men det var inte allt. Hon höll en uggla i sin hand.
"Ska ni hem?" ingen svara. Ingen behövde svara.
"Gör som ni vill jag ska inte stoppa er."
"Ska du inte?" frågade Lola förvirrat.
"Nej. Men ministeriet kan. Du är en rymling McGonagall, fattar du väl. Jag kan skicka iväg denna uggla till ministeriets flotta ute i Atlanten. Dem kommer kunna stoppa er."
Rose flina. Det var en bluff. Om ministeriet verkligen hade en flotta, skulle dem redan blivit stoppade av dem på vägen hit. Celine log hånfullt som om hon visste vad Rose tänkte.
"Klart dem inte märkte er när ni kom hit. Ett skepp flög. Men om jag skickar iväg ugglan kommer dem vara underrättade om att ni kan komma uppifrån också."
Rose bet sig i läppen. Hon visste att dem inte kunde traska ut härifrån. Frågan vara bara eller det var två frågor.
1. Var det värt att ta risken att låta Lola (och kanske dem andra) hamna i Azkaban?
2. Var Celine blivit placerad här? Och vem i så fall?"
"Ja ju att detta har idiotsäkert" muttrade Albus.
CITEȘTI
Albus Severus Potter bok 4
FanfictionLola ska vara hos Albus heeela sommaren, vilket ger Albus goda chanser att fråga ut henne på en dejt (om han nu har modet till det). Hela ministeriet hatar nu (tack vare Albus, Rose och Scorpius) Potter, Weasley och Malfoy. Rou (trolldomsministern)...