"Battle of the Band 2002"
Battle of the Band 2002 berlangsung rancak di Dewan Serbaguna Taman Mesra, Kajang. Banyak band metal menyertai kategori metal, tetapi kategori non-metal ada la dalam enam band.
"Awak, good luck for Mangkuk Hayun tau?" kata Eleena yang sedang berlatih untuk persembahan.
Mangkuk Hayun main lagu Learn to Fly, dan crowd boleh la layan sepam dua. Tapi biasalah, band post-grunge ni, sebelah Kajang ni tak berapa kuat pengaruhnya macam Seattlewangsa (Setiawangsa). Sini banyak metal.
Band Aboo turut perform, dan mendapat sambutan yang hangat terutamanya dari para stoners dan para pelayan super mario. Mereka main lagu The Zombies - Time of the Season.
"Aboo Hendrix!" jerit Nizam mengangkat tangan pada Aboo semasa dia sedang menggoreng gitar. Aboo pandang Nizam, dan tunjuk jari ke atas tanda "this is for Azlam". Nizam senyum tanda faham.
Persembahan seterusnya dari band Taman Megah, main lagu Oasis - Don't Look Back In Anger. Band dari Saujana Impian main lagu The Strokes - Last Nite. Band dari Sungai Ramal main lagu Rancid - Time Bomb.
"Seterusnya, kumpulan ini nama bandnya sangat comel ya! Anggotanya juga comel-comel! Dipersilakan, kumpulan Paddle Pop Pelangi!"
"Eleena, I don't think I can make it!" Kamelia mula darah gemuruh.
"Awak pernah naik pentas berlakon teater dulu kan?"
"Pernah, tapi saya tak pandang penonton."
"Jangan pandang penonton. Pandang dahi mereka."
"Kita kena main lagu orang tua kalau nak menarik perhatian para juri, dan lagu orang muda untuk tarik crowd," kata Nizam.
"Lagu apa?" Kamelia tanya.
"Medley. Here Comes The Sun.."
"Beatles?" tanya Kamelia.
"Ya, lepas tu kita main lagu LeAnn Rimes."
"Can't Fight The Moonlight?" Kamelia terpinga-pinga.
"Yes, sebab drum dia anda boleh ikut."
"Takpe saya tahu lagu tu," kata Eleena.
"Wooooo awek cun awek cun!"
"Aku nak awek keyboardist tu!"
"Awek drummer pun hot gak."
"Peh bahagia sial mamat ni diapit dua awek!"
Eleena pandang Kamelia, geleng kepala tengok crowd.
"Anda ok, Kam?" tanya Nizam.
Kamelia tunjuk ibu jari.
"Cinta?"
Eleena angguk.
Tak kira lagu The Beatles atau LeAnn Rimes, orang bersorak, tapi part Eleena nyanyi yang orang bersorak lebih. Biasalah crowd macam ni.
"Keyboardist nak phone number!"
"Pewitttt drummer makwe sombong!"
Kamelia turun pentas dengan perasaan lega. Gemuruhnya dah habis, segalanya berjalan lancar.
"Nizam, anda tak cakap pun kita main lagu LeAnn Rimes? Nasib baik Eleena backup tadi. Takut anda tau tak?"
"Ok je tadi," jawab Nizam.
"Ye lah memanglah okay tapi blur kejap tadi."
"Kita dah lakukan yang terbaik. Apa-apapun, hari ni kumpulan Paddle Pop Pelangi, saya belanja makan!" kata Eleena.
YOU ARE READING
Cheras Perdana vol 3
Fiksi Remaja18 tahun biasanya adalah tahun yang kita buat salah besar yang pertama. Break up pertama. Putus sahabat pertama. Hilang semua benda pertama. Kalau kita bijak, barangkali kejayaan kita yang pertama.