Justin kijkt op.
'Wat is er?' Vraag ik door de telefoon.
'Zack'
'Jaaaaa'
'Hij, hij'
'Jaaaaaaaaa'
'Ik...hij..'
'Kom maar gewoon hierheen want dit werkt natuurlijk niet. Ik ben bij Justin Ketelstraat 17'
'Oke... ik, ik kom'Even later staat Maaike voor de deur. Met uitgelopen make-up (ze heeft sowieso veel te veel op haar hoofd gesmeerd vandaag) en een ingezakt kapsel. Het regent nog steeds.
'Sorry,' zegt ze als ik haar binnen heb gelaten, 'ik had het nooit moeten doen. Maar hij was zo lief. En knap. En slim. En, en...'
'En hij heeft een glimmend jasje. Ja. Kom even op de bank zitten. Wil je chips?'
Maaike gaat sniffend zitten.
'Oke. Wat is er gebeurd. Vertel maar. Rustig praten he.'
'Alles?'
'Vanaf het allereerste begin'
'Oke,' zegt Maaike zacht, 'het begin dus. Nou, eigenlijk zag ik eerst niks in Zack. Zeg maar, toen jij een crush op hem had. Maar toen, hij was opeens zo lief tegen me en we gingen steeds meer met elkaar om, vooral omdat jij bijna geen oog meer voor mij had en alleen over Zack aan het zwijmelen was.'
'O gossie,' roep ik, 'was ik zo erg?'
'Mja, maar goed. Een week later kuste hij me dus, op dat paadje achter de school. En toen kwam jij. En je sloeg me. Totaal terecht natuurlijk.'
'Inderdaad'
'En toen was het awkward tussen ons en dus ging ik maar aanpappen bij de andere meisjes en ging ik nog meer afspreken met Zack. En toen was het vandaag. Ik was het echt vergeten, het spijt me echt heel erg.'
'Oke, ga verder.'
'Hij heeft een ander. Hij heeft me gewoon gedumpt. Hij heeft fucking een avond mer me afgesproken om me te dumpen. We zouden uit eten gaan!'
Ze barst weer in huilen uit. Op wonderbaarlijke wijze zitten er al zwarte make-up vlekken op haar witte jurkje. Ik kijk ernaar. Ze knikt. 'Dat is nog het minst erge van vanavond.' Zegt ze.
'Wat een klootzak.' Zegt Justin. Ik was eerlijk gezegd vergeten dat hij er ook nog bij zat. Maaike snikt weer en gaat rechtop zitten. 'Ja, inderdaad.'
'Mag ik je telefoon?' Vraag ik, en ze haalt haar telefoon uit haar zak.
Ik open haar contacten en verander ten eerste 'Zack❤️❤️❤️❤️❤️❤️' in 'zak'
Dan stuur ik hem een zeer formeel bericht.'Beste zak.
JE HEBT EEN GLIMMEND JASJE!
Zeer onvriendelijke, hatende, vervloekende groeten,
Mary'Ben&Jerry's?' Vraagt Justin als hij 3 grote bakken uit de vriezer haalt. Maaike kan gelukkig weer lachten
Uiteindelijk zijn we toch maar met z'n drieën bij Maaike gaan logeren. Justin heeft een star wars pyjama.
JE LEEST
Het GEWELDIGE (en een heel klein beetje chaotische) Leven Van Mary van Berkelen
Jugendliteratur"'Hoi ik ben Mary en ik heb roze haar!' Hoor ik mezelf zeggen. Shit. Waar ben ik mee bezig. Oh ja, de milka. 'Ehhh wil je chocola?' Zeg ik, terwijl ik de half verpulverde milkareep omhoog houd. 'Ehhm nee, dankje,' zegt DJWIDNNWMDWOKI. 'Milka, van...