EFFZAN berborak-borak bersama Puan Erriffa dan Encik Arifin untuk berkenalan dengan lebih rapat lagi sementara menunggu Afizah berkemas.
"Tengku,boleh pak cik tau apa sebenarnya hubungan Tengku dengan anak pak cik?" Soal Encik Arifin ramah.
"Errr..Pak cik,kalau saya minta kebenaran pak cik boleh tak?" Soal Effzan serba salah.
"Boleh je Tengku.Tengku nak minta kebenaran apa?" Kini Encik Ariffin mula mengerutkan dahinya. Budak ni nak minta kebenaran apa?
"First,pak cik janganlah panggil saya tengku.Pak cik panggil je Rizqi sebab Afizah panggil saya Rizqi."
"Ok.Hmm..apa Rizqi nak cakap sampai minta kebenaran pak cik ni?" Encik Arifin menyoal lagi.Puan Erriffa hanya mendiamkan diri.Tak ingin nak masuk campur.
Puan Erriffa hanya memandang Effzan dari atas ke bawah.Hmmm..boleh tahan handsome.Jangan-jangan anak aku bercinta dengan dia?
"Sebenarnya....sebenarnya...sebenarnya..." Tiba-tiba Encik Arifin mencelah.
"Sebenarnya apa?" Soal Encik Arifin kurang bersabar. "Abang!sabarlah dulu." Tegur Puan Erriffa.
Effzan menarik nafas dalam-dalam lalu menghembuskannya perlahan-lahan.kemudian dia mula bersuara.
"Sebenarnya,Riz nak lamar Afizah.Sebab tu Riz nak ajak dia keluar.Pak cik marah tak?" Effzan menjawab terus-terang.
Mata mommy dan daddy Afizah terus membuntang luas.Lamar?Seriously?
"Betul ke kamu ni Rizqi?" Soal pula Puan Erriffa.
"Betul mak cik.Riz betul-betul suka kan Afizah dalam senyap." Jawab Effzan jujur.
Puan Erriffa dengan Encik Arifin saling berpandangan.dalam senyap?jadi Rizqi nak lamar Afizah tanpa bercinta? Masing-masing berfikir soalan yang sama.
"So,apa pandangan mak cik dengan pak cik.Mak cik dengan pak cik bagi kebenaran tak?" Soal Effzan takut-takut.
Mereka berdua hampir serentak mengangguk tanda setuju.Baguslah kan sebelum bercinta kahwin dulu?tak lah buat tambah dosa.
"Riz minta sangat pak cik mak cik simpan rahsia ni.Riz nak bagitau Afizah sendiri nanti.Cincin Riz dah beli.Tinggal bawa jumpa mama dengan papa Riz je lagi." Pesan Effzan.
Puan Erriffa dan Encik Arifin mengangguk lagi dan mengukir senyuman.Untunglah Afizah ada orang yang suka dia dalam diam.Kalau ada Ifaat ni,Huh!makin riuhlah dibuatnya.
Tidak lama kemudian,Afizah keluar dari biliknya lalu menuju ke ruang tamu.Effzan memandang Afizah tanpa berkelip.Puan Erriffa dan Encik Ariffin pula senyum semacam.
"Mommy dan daddy ni dah kenapa senyum semacam je?" Soal Afizah bingung.
"Lah tak boleh ke nak senyum?senyum tu kan satu sedekah." Encik Arifin berdalih.
"Hmm..ye lah tu.Oklah Fizah pergi dulu. Assalamualaikum." Afizah mengucup dahi mommynya lantas bersalam dengan mommy dan daddy nya.
"Tak lama lagi kita dapat menantu lah ye bang?" Seloroh Puan Erriffa.Encik Azizul hanya tersengih menayang gigi.
"EH,Rizqi,awak nak bawa saya pergi mana ni?Kata nak pergi makan." Agak-agaklah nak culik aku pun. Eh,pergi kau otak jahat!prasangka buruk pulak.
Effzan hanya tersenyum sinis. "Adalah secret."
Afizah hanya mencebik.Ni dah kali ke berapa dia pun tak tau asyik bertanyakan soalan yang sama dan mendengar jawapan yang sama.
Satu jam kemudian,Effzan dan Afizah telah sampai ke sebuah rumah banglo tiga tingkat serupa rumah milik Amiera cuma reka bentuknya agak lain sedikit.
YOU ARE READING
Cintaku Miss Pretty
RomantikEffzan,seorang lelaki yang aktif tapi kuat cemburu.Lebih-lebih lagi dengan ketampanannya menyebabkan gadis-gadis di kolej itu terpikat dengannya.tapi tiada seorang pun yang menarik hatinya. Arilla,gadis yang terlalu gilakan dengan dirinya.Effzan bin...