"Akhirnya, Minghao pun pilih Chengxiao sebagai pasangan hidup." Chaeyeon menepuk tangannya setelah mendengar segala luahan aku. Aku membuat muka sebelum menampar bahunya dengan kuat. Aku tengah luah perasaan, dia sibuk nak melawak.
"Okey, mian. Aku nak ceriakan suasana je." ujarnya sambil menggosok bahunya yang ditampar oleh aku tadi. Kalau nak ceriakan suasana pun tak payahlah kaitkan nama Chengxiao. Bertambah sedihlah aku nanti.
"Macam ni lah, kau rasa Minghao sukakan Chengxiao ke?" soalan Chaeyeon itu membuatkan aku menunduk memandang buku teks sejarah yang berada di atas meja aku. Tangan aku bermain dengan pen yang aku pegang.
"Aku tak pasti." aku bersuara kecil sebelum mengemam bibir. Sejujurnya aku memang tak pasti adakah Minghao sukakan Chengxiao atau tidak tapi dari apa yang aku tengok, tak mustahil Minghao sukakan gadis yang cantik macam Chengxiao.
"Ha! Sebab tu lah kau kena yakinkan diri kau yang dia tak ada perasaan dengan Chengxiao tu." kedua-dua bahu aku dipegang erat oleh Chaeyeon membuatkan aku menoleh untuk memandang wajahnya. Bila diperhatikan lama, muka dia sekarang macam muka orang nak pergi berperang pulak.
"Okey. Aku akan cuba." kata aku membuatkan Chaeyeon tersenyum puas. Bahu aku ditepuk sebanyak dua kali sebelum dia berpeluk tubuh. Badannya terus disandarkan pada kerusi yang diduduk.
"Pasal pesta musim bunga nanti, kau nak ikut tak? Kalau kau nak, aku beritahu Cikgu Irene waktu rehat nanti." Chaeyeon menyoal. Aku pantas mengangguk sebelum menongkat dagu aku dengan tangan.
"Mestilah nak. Lagipun, Minghao kata dia nak jual cupcake dengan aku. Takkanlah aku nak lepaskan peluang keemasan macam tu, kan?" ujar aku lalu tersenyum sendiri. Rasa tak sabar pula menunggu pesta musim bunga tu tiba.
"Eleh. Kalau Minghao tak ikut, aku pasti 200% yang kau pun takkan ikut pesta tu. Kau tu semua benda malas nak buat." sindir Chaeyeon sebelum ketawa mengekek mengalahkan hantu.
"Ala macamlah kau tak kenal aku ni macam mana."
"Oh ya. Kau dah fikirkan tentang tu tak?" aku menyoal Chaeyeon. Dahi Chaeyeon berkerut seketika sambil rambutnya diselit sedikit ke belakang telinga.
"Tentang apa?"
"Mingyu."
"Tch. Kau ni memang suka sangat nak satukan aku dengan dia tu kan?" katanya lalu menampar lengan aku lembut. Aku mencebik.
"Cuba kau beri peluang untuk dia? Lagipun Mingyu tu tinggi, kacak, baik hati dan jaga penampilan diri. Rugi kalau kau tak terima dia." sanggup aku puji budak tu semata-mata nak buatkan hati Chaeyeon terbuka untuk terima Mingyu.
"Kau cakap macam ni sebab kau nak buat aku terpikat dengan budak tu kan? Hm nice try, Haeun." ujar Chaeyeon sinis sambil mengangguk-anggukkan kepalanya. Aku tersengih sebelum menolak bahunya perlahan. Macam tahu-tahu je niat sebenar aku.
---
( Minghao's pov )
"Hyung, cuba ajar yang ni. Aku tak fahamlah." jari Hoshi dituding ke arah soalan matematik yang tidak dapat diselesaikan olehnya di kelas tadi kepada Jisoo yang tengah duduk bersama kami. Dia tengah mengawasi pelajar lain tapi disebabkan Hoshi ni memang perlukan bantuan, dia pun datang membantu.
"Ah, soalan ni memang susah sikit. Cuba pakai formula ni." Jisoo pun mencapai pensel Hoshi dan menulis formula pada ruang kosong yang terdapat dalam buku nota Hoshi. Aku yang duduk di sebelah Hoshi turut memerhati.
"Kalau tak dapat macam mana?" soal Hoshi lalu menggaru kepalanya yang tidak gatal itu. Jisoo tersenyum sebelum meletakkan pensel di tangannya di atas meja semula.
YOU ARE READING
Cupcake || The8
Teen Fictionㅡsalah satu cara untuk dekati crush yang diminati ialah minat apa yang si crush minat. • Seventeen The8 • ❁ 181016