Bab 31

57 4 0
                                    

Sebaik sahaja waktu kerja tamat,aq dan Rihah pulang ke rumah.Nampaknya Rafif dan adik2nya dh sampai dulu drpd kami.

"Assalamualaikum"Kataku sambil melangkah masuk ke arah ruang tamu.

"Waalaikumussalam"Jawab mereka.

Semua ada di ruang tamu.Raiman mengesot ke tepi utk beri ruang aq duduk.Aq duduk di sebelahnya.

"Ibu,ayah.Teha ada benda nk bagitahu"Aq memulakan perbualan.

"Apa dye?"Tanya Dato' Aiman.

"Bulan depan Teha ada fashion show kt England.Seminggu Teha kt sana.Rihah pun kena bawa sekali"Kataku.

"Kalau x bawa x apa ke?"Tanya Datin Raihana.

"X bawa tu boleh tapi...nanti x sampai setengah hari,Rihah dh merengek nk dgn Teha.Nanti menyusahkan ibu dgn ayah pula"Jelasku sambil mengusap kepala Rihah yg sedang bermain dgn Princess.

Ibu dgn ayah terus diam.Aq faham perasaan mereka.Mereka dh anggap aq sebagai anak kandung mereka dan mereka dh anggap Rihah sebagai cucu mereka.

"X lama pun,bu..ayah.Seminggu je"Kataku.

Ibu dgn ayah masih lagi terdiam.Mereka saling berpandangan antara satu sama lain dgn wajah yg berat hati utk benarkan kami pergi ke England.

"Hmm..Baiklah.Ayah benarkan kamu berdua pergi ke England"Akhirnya ayah benarkan juga.

Aq tersenyum lega.Aq memandang ibu.Wajahnya tetap sama.Aq duduk di hadapannya sambil memegang tangannya.

"Tapi janji dgn ibu.Jgn pergi lama sgt.Nanti ibu rindu dgn Teha dan Rihah"Kata ibu.

Aq mengangguk sambil tersenyum.Aq meletakkan kepalaku di riba ibu.Ibu mengusap kepalaku.Keadaan aq begitu,membuatkan aq teringat kisah lama bersama arwah mama dan arwah papa.

Flashback

Aq meletakkan kepalaku di riba mama.Mama mengusap kepalaku.

"Cuba abg tengok anak abg ni.Dh besar panjang pun masih manja lagi"Kata Tengku Suria.

"Biar jelah dye.Dye kan satu2nye anak yg kita ada"Kata Tengku Farhan.

"Adik,nanti kalau mama dgn papa dh x ada nanti.Adik dh x leh nk macam ni tau"Kata Tengku Suria.

Aq terus mengangkat kepala dan menahan sebak.

"Nape mama ckp mcm tu?"Kataku.

"Dik,x salah kalau kita mengingati ajal maut.Lagipun kita x tahu bile ajal maut kita akan tiba"Pesan papa.

Air mataku x dpt ditahan lagi.

"Betul apa yg papa ckp tu,syg.Kalau kami dh x ada nanti,adik cari lah lelaki yg baik dan yang boleh bimbing adik.Jgn cari yg mcm Kamal ye,syg.Cari yg bukan sahaja sygkan adik tetapi juga sygkan Rihah.Mama x nk adik tersalah pilih,risiko tu kena pada Rihah.Ingat pesan mama ye,syg"Kata mama.

"Cari yg mcm papa ye,syg.Papa handsome dan baik pula tuu"Papa mula nk loyar buruk lh tu.

Mama jeling papa.Papa tergelak apabila mama jeling papa.

"Betullah apa yg abg ckp.Lagipun Su pun pernah ckp macam tu dulu"Usik papa.

"Ieee....mana ada Su pernah ckp mcm tu.Abg yg perasan"Kata mama sambil buat muka menyampah.

Air mata tadi sudah berhenti mengalir.Pandai mama dgn papa buat aq happy.Aq tergelak melihat pertengkaran manja tu.

End flahback

"Jangan tinggalkan Teha.Papa Mama!" (Slow Update)Where stories live. Discover now