Bab 38

78 3 0
                                    

Kami pun bertolak ke Cameron Highlands. Rafif yang pandu keretaku. Aq dan Rihah duduk di tempat penumpang sebelah pemandu. Raiman,Rayyan n Raif duduk di tempat penumpang belakang. Bukan main seronok Rihah nk gi sana. Dari tadi aq perasan yg Rafif asyik pandang aq je sambil tersenyum manis.

"Pandang lah depan. Napa asyik pandang sye?" Kataku.

Rafif terus fokus pada jalan raya sambil tersenyum manis. 

"Thanks" Katanya.

"Napa ucap thanks?" Kataku.

"Sbb tadi awk bela sye. Terharu sye dengar" Katanya.

Aq hanya tersenyum. Aq memandang seat belakang. Raif,Rayyan n Raiman tersenyum. Senyuman tu sukar ditafsirkan. Aq menjeling mereka. Mereka tersengih. Aq pandang depan semula. Rafif memegang tangan kananku yg berada di pehaku. Aq memandangnya. Dia hanya tersenyum manis.

"Oh yg tadi tu pun sbb...sye x nk org lain salah faham. Karang kalau sye naik kereta Zarul,Diaorg akan ckp yg sye dh mcm jadikan awk kuli sye. Sye x nk diaorg fikir sye teruk. Tu je" Luahku.

Rafif masih tersenyum manis.

"Awk sebenarnya siapa dlm hidup sye? Maksud sye waktu sebelum sye amnesia" Kataku tetiba.

Aq tengok riak muka Rafif kelihatan tenang. Dia mengenggam erat tanganku.

"Sye sebenarnya org yg paling awk syg selepas Rihah. Tapi sye x nk awk paksa diri awk utk ingatkannya" Kata Rafif.

"Oh..." Kataku.

"Sye pernah mimpi yg sye diculik. Penculiknya tu sye mcm kenal tapi x pasti betul ke tak orgnya" Kataku.

Air muka Rafif terus berubah pucat. Begitu juga dgn adik2nya. Tapi mereka dapat kawal. Aq hairan.

"Dan penculik tu tem...." Kata2ku dipotong oleh Rafif.

"Itu semua mainan syaitan je" Kata Rafif.

"Tapi semua tu sye mcm pernah lalui tapi sye x ingat sgt" Kataku.

"Sye kata semua tu mainan syaitan je! Sye x suka awk ckp semua tu. Faham x?!!"Tengking Rafif tiba2.

Terhinjut bahuku dek terkejut dgn tengkingannya. Aq terus diam dan menepis tangannya yg sedang mengenggam tanganku.  Rihah pun mcm dh nk menangis. Aq memujuknya sambil memandang ke luar tingkap. Rihah menyembamkan muka ke dadaku.

"Kalau awk nk marah sye pun,jgnlah marah depan Rihah" Marahku. Aq mula berjauh hati dgn Rafif.

Air mataku mengalir tiba2. Rafif yg mendengar aq bercakap begitu,terus cuba utk memegang tanganku. Aq menepis kasar lalu mengelap air mataku. Aq terus memandang ke luar tingkap. 

"Mama dan papa sye pun x pernah marah sye apatah tengking sye!" Marahku sambil mengelap air mata. Aq panas baran ok.

Panggilan Rafif,aq endahkan. Rihah tertidur dek penat menangis. Aq terus memasang earphone pada kedua telingaku. Aq dengar lagu. Malas nk layan dia. Aq buka WhatsApps.

'Aq nk chat dgn Abg Haikal lah' Bisik hati kecilku.

Aq tersenyum.

'Cantik lh. Dia tengah online lh' Bisik hatiku lagi.

T.Sarah Fatihah

Abg!!!

Abg Haikal

Iye,syg

Ada apa?

T.Sarah Fatihah

"Jangan tinggalkan Teha.Papa Mama!" (Slow Update)Where stories live. Discover now