"Mama...Rihah x ada papa ke?"Tanya Rihah.
Aq bertambah terkejut.Lidahku berkelu.Yg lain hanya terdiam.
"Nape Rihah tanya mcm tu?"Tanyaku balik.
"Rihah tengok org kt luar ada papa dan mama tapi Rihah cuma ada mama.Rihah x ada papa ke?"Tanya Rihah.
"Err....papa?"Kataku tergagap.
Keluarga Uncle Aiman menunjukkan riak simpati.
"Rihah mmg x ada papa kan,mama?"Kata Rihah.
"Sape kata Rihah x ada papa.Rihah ada papa lah,syg"Bohongku.
"Mana papa?"Katanya lagi.
"Err....papa....ada kerja kt luar negara"Bohongku lagi.
"Papa tinggalkan kite ke?Papa x syg kite ke,mama?"Katanya.
"Bukan papa tinggalkan kite.Mmg papa nk balik tapi boss papa x bagi balik selagi kerja papa x siap"Bohongku.
"Bila papa nk balik?"
"Mama x tau,syg"Bohongku sambil mengusap kepala dan cium kepala Rihah.
"Mama sedih ye papa x balik"Kata Rihah.
Aq hanya tersenyum.
"Apa kata kalau Rihah main tepuk2 dgn Mimi"Kataku.
Rihah mengangguk dan turun dari sofa.
"Teha...uncle nk tanya boleh?"Kata Uncle Aiman.
"Boleh,uncle"
"Nape Teha x cari calon suami lagi.Uncle bkn ape cuma kesiankan kt Rihah je.Rihah tu dah lah kacukan mat salleh.Bermata biru dgn berambut perang ori.Comel"Katanya.
"Sebenarnya.....dulu Teha ada calon suami"Kataku.
Wajah 4 beradik tu jadi muram.
"Nape Teha x kahwin dgn dye?"Tanya Auntie Raihana.
"Nama dye Kamal.Dye dulu cintakan Teha tapi x sygkan Rihah.Depan Teha dye baik tapi belakang,dye sanggup dera Rihah"
"Ya Allah!Betul ke?"Kata Uncle Aiman.
Aq mengangguk.
"Masa tu Rihah umur 11 bulan.Kamal dtg rumah sbb papa yg ajak.Teha,mama dan papa masuk dlm bilik sbb nk solat.Teha minta Kamal jagakan Rihah yg tengah tidur.Bila Teha dh habis solat,Teha tengok Rihah mcm nyawa2 ikan....Papa terus bawa Rihah pergi hospital....Doktor syak yg Rihah kena dera tapi Kamal kata Rihah terjatuh masa berjalan.Papa,mama dan Teha x percaya...yelah...x kan jatuh masa berjalan boleh luka teruk...disebabkan papa x percaya kata Kamal,papa minta tolong pengawal keselamatan utk tengok CCTV..Rupanya mmg Kamal dera Rihah dgn teruk..Kamal buai Rihah dgn kuat sampai Rihah ada pendarahan teruk.....Bila Teha tau Kamal yg buat,Teha terus putuskan pertunangan...Sepatutnya Rihah dh menghembuskan nafas dye yg terakhir tapi Alhamdulillah Allah bagi peluang kedua untuk dye...Yg masa Teha dtg rumah uncle,hari tu ke-2 Rihah keluar dari hospital.Sejak tu Teha kena hati2 cari calon suami"Jelasku panjang lebar sambil memandang Rihah.
Auntie Raihana menekup mulutnya.
"Sekarang ni Kamal kt mana?"Tanya Uncle Aiman.
"Teha x tau lh....Dulu dye dipenjarakan tapi sekarang dh dibebaskan"
"Kalau mcm tu,Teha kena berhati2 takut dye nk balas dendam kt Teha"Nasihat Uncle Aiman.
Aq mengangguk.
"Rihah,sini syg"Kataku.
"Ye,mama"Kata Rihah sambil dtg ke ku.
Aq mengangkat dye duduk di ribaku.
YOU ARE READING
"Jangan tinggalkan Teha.Papa Mama!" (Slow Update)
RomanceTengku Sarah Fatihah seorg pereka fesyen yg terkenal.Dia berumur 23 tahun.Teha mengambil seorg bayi dan dijadikan anak angkat iaitu Tengku Sarah Farihah.Dia belum berkahwin dan masih tiada calon suami.Dia mahu calon suami yg sanggup menerima anak an...