Bab 1

97 18 6
                                    

     "Apa ni ami.. Ay tak nak!!" Marah Ayeza. "Kami pun tak nak.." Ujar si kembar serentak. "Apa ni?" Marah Puan Aqielah. "Puan Sri Nur Aqielah dan Tansri Rayyan Haikal.. Saya mewakili junior² saya dan senior saya.. Kami sebulat suara tak nak kena kurung kat vila tu.. And ditinggalkan you alls.." Ayeza menjeling Puan Aqielah dan Tuan Haikal. "Abi buat untuk kebaikan korang.. Tengoklah.. Korang semakin biadap dengan kami.." Marah Tuan Haikal.
     Ayeza mendengus geram. "Why not.. Why not lar.. Lepas habis jer dua bulan tu.. Kami bagi hadiah kat korang.. Bagi barang terkini daripada korea yang korang nak.. Dengan syarat.. Korang kena duduk sana.. Pasal sekolah jangan risau.. Ami dan Abi ambil cuti kat korang selama 3 bulan.." Ujar Puan Aqielah. Semua anaknya kelihatan teruja. "Saya on"" saya pun""kami pun""nak jugak" dan hanya Ayeza dan Anisa yang senyap.
     "Ami.. Ami kan tau villa kita tu orang kata jalan masuk ke dunia bunian.." Anisa menunduk. "Apa yang kamu merepek ni Nisa.. Haa.. Percaya sangat lar kata orang tu.." Marah Puan Aqielah. "Entah kau ni.." Ayuni menjentik dahi Anisa. "Au, sakitlah.." Anisa menjeling Ayuni. "Ami.. Tengok Yuni ni.. Abi.. Tengok Yuni ni.. Sakit Abi.. Ami.." Rengek Anisa. "Haa.. Padan lar muka kau.." Kata adik beradiknya serentak.
     Anisa menarik muncung empat belas. "Okay.. Kata sepakat dah dicapai.. Kamu semua akan ke sana nanti.." Ujar Tuan Haikal. Anisa menjerit kecil tanda protes. Puan Aqielah dan yang lain hanya tergelak kecil. "So.. Tolong kemaskan barang kamu.. Bawa apa yang perlu sahaja.. Tak yah nak banyak sangat.." Puan Aqielah mula mengarahkan anak-anaknya.

     "Wahhhhhhhh, bestnya udara kat sini.." Ujar Aziqah riang sambil mendepakan tangannya. "Yupz betul tu.." Afiqah tersenyum kecil. "Jom masuk.." Ajak Mak Mun iaitu maid di situ. Anisa yang masih merajuk di tinggalkan sendirian di luar vila itu. "Vila Kasih Merpati kunun.. Huh, menyampah cam tong sampah ada lah.." Bebel Anisa lalu menarik bagasi nya.
    Pergerakannya terhenti apabila terdengar seseorang memanggil namanya dengan suara yang bergemersik. Bulu romanya mula berdiri. Anisa memerhatikan ke arah semak samun yang terdapat berdekatan vila itu. Anisa terus masuk ke rumah apabila angin mulai menyapa tubuhnya.
Bukkkkk!
     "Oi mak kau jatuh meletup.." Latah Ayeza. Anisa terkejut dan memucat. "Hahahahha.. Dah lar jatuh.. Meletop lak..." Gelak Ayuni diikuti yang lain. Mak Mun memberi isyarat supaya diam. Terus mereka berhenti ketawa. "Mrs Nurina Helen.." Tegur Mak Mun pada seorang perempuan berkebaya putih dengan rambut yang disanggul tinggi. "Ouh yaaa.. Saya.." Ujar Mrs Helen. "Ni dah sampai.." Mak Mun tersenyum manis.
     Semua terpegun melihat muka Mrs Helen yang cantik. Dengan kening yang elok terletak, hidung yang mancung, bibir yang tak berapa tebal berwarna merah (sampai tak leh nak bezakan dengan hantu). "Ni hantu ke manusia?" Soal Ada. Senang cerita straight to the point lar. Asya berdehem lalu menampar bahu Ada. Ada menarik muka lapan belas. Mrs Helen menjeling Ada.
    Ada tersenyum malu. "Saya nampak macam hantu ke?" Soal Mrs Helen dalam bahasa bangku lalu tersenyum sinis. Anisa sudah mula ketakutan dengan senyuman yang di berikan Mrs Helen. "Senior Ay.. Junior An nk blik.." Bisik Anisa. Ayeza hanya menjeling adiknya itu. Mrs Helen mengawal mukanya setelah mendengar bisikan Anisa itu. "Urmmm.. Macam ini lah.. Saya sebagai penjaga rumah ini.. Memohon pada kamu semua untuk menjaga rumah ini selama 3 bulan.. Dan Mak Mun akan menerangkan peraturan di sini.." Mrs Helen merenung si kembar.
     "Baik lar Mrs Nurina Helen.." Ada menunduk. Aziqah mengetap gigi. "Sepanjang tempoh ini.. Anak saya akan datang melawat awak semua.. Faham?" Mrs Helen merenung muka mereka setiap satu. Mak Mun mula menerangkan peraturan di dalam rumah ini. "Jangan bergurau senda waktu malam.. Jangan tidur lewat.. Jangan keluar dari rumah ni semasa lewat malam.. Bla bla bla.." Mereka semua mengangguk. "Dan jangan masuk bilik itu.." Larang Mak Mun apabila melihat Ayeza seperti berminat dengan bilik bersebelahan stor itu.
     "Ibu.. Ibu.." Panggil seseorang. "Yer.. Di sini.." Ujar Mrs Helen. "Ibu.. Jom lar kita pulang.. Hari sudah senja.." Ujar seorang lelaki yang bermuka berbentuk segi empat. "Baik lah.. Kami minta diri dulu ya.." Mrs Helen mula menapak keluar. "Cantik kamu semua.." Kata lelaki itu lalu turut mengikuti langkah Mrs Helen. Sekejap sahaj kelibat mereka sudah menghilang. Asya dan adik beradiknya meinta diri untu berehat di bilik memasing.

Mcam mna?
Hambar ke??
X pndai sgat lar..
✌✌✌✌
Try to do the best..
#KeepSmile

Just The GhostWhere stories live. Discover now