Bab 13

21 7 6
                                    

     "Junior.." Asya menepuk paha Ayeza lembut. Ayeza yang tengah termenung jauh tersentak. "Kau okay tak?" Soal Asya risau.

     "Entah lah.." Asya merenung wajah Juniornya. "Kau risau kan?" Soal Asya. Ayeza mengerutkan keningnya.

     "Kau risau pasal nenek kan? Sebab dia dah kembali kan?" Ayeza menunduk. "Aa... k... aakku.. aku.. aku takut.." menggeletar seluruh tubuhnya disebabkan menahan tangis yang akan pecah bila-bila masa jer.

     Asya memeluk kejap bahu juniornya. "Hey.. mana Ayeza yang aku kenal dulu.. yang tak takut apa-apa? Come on.. tu cuma imaginasi kau jer.." ujar Asya.

     "Dia wujud.. dia bebetul wujud Sya.. Aku tau tu.. memang dulu dia imaginasi aku.. tapi sebab satu kejadian.. aku tahu dia bebetul wujud.. waktu aku 11 tahun aku dah tahu dia imaginasi aku jer.. but when dia bersembang dengan Nisa.. dia ajak Aziqah main.. Aku tau dia wujud.. Mereka berdua tau.. Ami.. Abi.. diorang pun tahu.. Semua orang tahu.. Cuma kau jer tak tahu sebab kau takde time Abi bawak aku jumpa Ustaz.." Ayeza teresak kecil.

     Asya terpana seketika. "Aku takut Sya.. Dia taknak lepaskan aku.. Tapi dalam masa yang sama.. Aku masih nak dia jadi nenek aku.. nenek kita.." Asya menggosok belakang Ayeza.

     "Kau kena kuat Ay.. kau kena kuat.. kalau kau tak kuat dia boleh ambil alih fikiran kau.. Aku tak nak benda tu terjadi.." Asya mengelap air mata Ayeza.

Tok! Tok!

     Ayeza dengan pantas menyapu saki baki air matanya. "Asya.. Jom turun makan.." ujar Faqih. Harrasy disebelah Faqih hanya menunduk.

     "Okay.." Asya berura-ura untuk bangun.
"Saraaaaa.." satu suara mula berbisik di telinga Ayeza. Ayeza mulai menggeletar.

     "Jangan tinggalkan aku.. Dia ada kat sini.." Asya terpaku. Faqih merasa bulu romanya berdiri tegak. Harrasy pula masih membisu.

     "Tak apa.. Kau orang turun lah.. Aku jaga dia.." ujar Harrasy tak bernada. "Errr.." Asya teragak-agak. "Tak apa.." Harrasy sekali lagi bersuara dengan nada yang mendatar.

     "Okay lah.. Jom.." Faqih menarik lengan Asya yang berlapik dengan baju T berwarna hijau lumut.

     Ayeza merasa tidak sedap hati. Setelah kelibat Asya dan Faqih betul-betul hilang pintu tertutup dengan sendirinya bagai ditolak angin yang kuat.

     Ayeza tersentak. Dia lantas bangun menuju ke arah pintu. "Harrasy.. tolong aku weiyh.. pintu tersekat.." Harrasy hanya diam membatu.

     "Sara.. saraaaa.. saraaaaaaa.. sara..." suara itu bergema dalam bilik itu. Harrasy memusingkan kepalanya 180° ke arah Ayeza tanpa memusingkan badannya.

     Ayeza tersentak apabila melihat Harrasy yang pucat tak berdarah terbang ke arahnya. Ayeza terkejut lantas cuba membuka pintu.

     "Hehehehehehehe.. Saaaarraaaaa nak pergi mana haaaaaaaaa?! Nak lari dari nenek yer...." Harrasy telah bertukar menjadi seorang perempuan tua yang sangat ngeri wajahnya dengan tiada mata dan darah keluar disetiap matanya serta mempunya bahagian muka yang rosak.

     "Tolong! TOLONG!!!!!!!!!!!" Jerit Ayeza. Namun suaranya tidak berapa kuat. "Hehehehehehehe.." Nenek itu mengilai kuat. "Arghhhhhhhhhh!!!! Tolonggggg!!!!!!!" Jerit Ayeza sekuat hatinya.

     👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻

     "Uit, Faqih.. patut lah aku ajak turun makan sekali tak nak.. rupanya nak ajak tuan puteri pujaan hati rupanya.." usik Harrasy.

     "Bukan kau teman Ayeza ke tadi?" Soal Faqih. Pelik. Kenapa Harrasy ada kat bawah? Bukan dia teman Ayeza ke?

     "Tak lah.. kan aku dah ajak kau turun.. pastu kau cakap nak panggil Asya.. Then aku turun dulu lah.." ujar Harrasy.

     "Haah.. Harrasy dari tadi lagi dengan kami.." kata-kata Afiqah bersama anggukan yang lain menyentakkan Asya.

     "Dah tu sapew dekat atas?" Soal Asya. "Arghhhhhhhhhh!!!! Tolonggggg!!!!!!!" Faqih sudah mula berlari ke tingkat atas diikuti Asya dan yang lain.

     Mereka membuka pintu bilik Ayeza lantas meluru masuk. "Senior!" Jerit Anisa lantas memeluk Ayeza yang sedang memeluk lutut di penjuru dinding.

     Asya dan yang lain kecuali Faqih dan Harrasy turut meluru dan memeluk bagi menenangkan Ayeza.

     "Takutttt.." Ayeza tersedu sedan. "Nak balikkk.. nak balikkkk.." ujar Ayeza. Yang lain mengangguk kecil.

Fuhhhhh, meremang bulu roma nak type part ni.. 😂😂😂

Just The GhostWhere stories live. Discover now