Bab 12

43 7 4
                                    

     Ayeza tersentak lantas tersedar dari mimpinya. "Subhanallah.. mimpi apa ni?" Ayeza melihat sekeliling.

     Dia masih berada dia ruang tamu. Ayeza mengurut dadanya lembut sambil menghela nafas lega.

     "Saaaraaa.." Ayeza tersentak. Dia melihat sekeliling. Dia kenal suara tu, cuma seorang jer yang panggil dia Sara.

     "Saaaaaarrrraaaaaaa.." suara itu semakin meleret memanggil namanya. "Nenek? Nenek ke tu?" Soal Ayeza bingung.

     "Saraaa.. mari sini cuu.. nenek rindu cucu nenek ni.. mari cu.." Ayeza berdiri lantas tercari-cari suara itu.

     Ayeza terasa seperti satu kelibat lalu di belakangnya lantas memusingkan kepalanya.

     "Nenek.." Ayeza memanggil Neneknya. "Saraaa.. sini sayang.. mari main dengan nenek.. he he he he.." suara itu seperti berada di ruang kosong yang terdapat di depan bilik larangan.

     Ayeza lantas mengahmpiri satu lembaga yang sedang duduk di satu sudut ruangan itu.

     "Nenek?" Soalnya. "Saraaaaaaaaa.." leretan suara itu membuatkan bulu rpma ayeza berdiri tegak.

     "Nenek kenapa duduk sini? Jom duduk kat sofa sana..." Ayeza mengamit neneknya supaya mengikuti langkah kakinya.

     Terkejut Ayeza apabila neneknya bangun dan memasuki bilik larangan itu. "Nenek.." Ayeza mengeluh resah.

     Dia turut memasuki bilik itu. Terkejut bukan kepalang dia apabila terlihat tempat itu yang bagaikan satu tempat perkuburan.

     Terdapat banyak keranda lama dan bau hamis darah. Ayeza tertelan liur. Dia berjalan mencari neneknya.

      "Omakkau.." latah ayeza setelah dia tersepak tengkorak. Wait a minute.. tengkorak?!! Siyesly.

     Ayeza memandang apa yang disepaknya. Mukanya terus pucat tak berdarah.

      Kepala yang sedang menyeringai ke arahnya dengan darah yang berlumuran di matanya.

     "Saraaaaaaaaaaa.." ujar kepala itu. "Arghhhhhhhhhhh!!" Jerit Ayeza lantas tidak sedarkan diri.

                        👻            👻           👻

     "Macam mana kau jaga senior aku hah?" Ayuni menarik rambut Harrasy. Geram dia apabila melihat Ayeza yang terbaring lesu diatas katil itu.

     "Ampun.. ampun.. aku tak tau apa yang jadi.." Harrasy cuba melepaskan diri.

     "Ampun, ampun.. banyak cantik muka kau ann.." tangannya yang telah dikepal ditahan oleh Asya.

     "Dah lar tu junior.. sian Harrasy ni.." Ayuni menjeling Harrasy. "Cuba kau cerita apa yang jadi.." ujar Aziqah.

      "Lepaskanlah rambut aku ni.." ayuni melepaskan genggaman rambut harrasy di tangannya.

     "Macam ni.. semalam kami gaduh.. lagipun dia perempuan aku ni lelaki" "ohhhh, kau buat benda tak elok kat senior kitorang eayh.." pintas Ada sambil mencekak pinggan.

     "Isyh.. bukan lah.. cuba dengor lu leklok..." marah Harrasy. Ada tersengeh macam kerang busuk sudah. Dia ingat iklan darlie ke ape?

     "Macam ni.. kitorang gaduh sebab dia tak percaya kat aku.." "memang patut dia tak caya kau.." potong Afiqah pula.

     Harrasy mengeluh keras. "Kalau asyik potong jer.. bila aku nak cerita tentang kebenaran ni haa?" Soal Harrasy garang.

     Semua dah pakat tunjuk gigi dah. "Haa sambung lah.. janji tak kacau dah.." Anisa menggunakan kecomelan unicornnya untuk memujuk Harrasy.

     Harrasy menggelengkan kepalanya. "Kitorang buat sempadan lah..ruang atas aku punya.. dia punya ruang bawah.. bagi aku ceruta sampai habis dulu.." terus tertutup mulut Ayuni yang ingin memotong percakapan Harrasy.

      "Then aku dengar lagu ulek mayang dalam nada gemersik kat bawah... mula-mula seram gak lah.. pastu aku turun jer lah kan.. Pastu lagu tu terus henti bila aku turun tangga.. pastu aku dengar arghhhhhh.. aku pun pergi lar cari.. tengok-tengok dia dah terbaring kat depan bilik larangan.." semua terdiam mendengar cerita Harrasy.

     "Korang patut bersyukur aku tolong angkat senior korang tau.. dah kar dia ni berat.." bebel Harrasy.

      "Arghhhh.." terdengar erangan dari Ayeza. Semua pakat meluru ke arahnya.

     "Senior" Anisa memegang tangan seniornya. "Nenek mana? Weiyh nenek mana?" Semua pakat mengerutkan kening.

     "Apekau mengigau ke apa?" Soal Aziqah. "Aku jumpa dia lah semalam.. kitorang main sama-sama.. Dia dah balik kampung ke? Kenapa dia tak tunggu aku?" Soal Ayeza bertubi-tubi.

    "Memang sah ngigau budak ni.. kita mana pernah jumpa nenek-nenek kita.. semua meninggal sebelum kita wujud lagi lah.." bebel Asya.

     "Tah-tah nenek yang selalu teman senior time senior kecik dulu tak?" Soalan Anisa membuatkan semua terdiam.

    'Dia dah muncul balik ke?' Soal Asya risau.

Okay x? Dah lama tak buat.. rupanya boleyh jugak.. hahaha😂.. papew pun vote dulu yer..

Just The GhostWhere stories live. Discover now