"Hello, Assalamualaikum.." Ayeza menyapa Puan Aqielah di telefon. "Waalaikummussalam.." Ayeza tersenyum simpul setelah mendengar suara ibunya.
"Ami and Abi sihat ke?" Soalnya smbil mengerling adik beradiknya. "Sihat.. alhamdulillah.." Ayeza mengangkat ibu jarinya ke arah Anisa.
"Ami..." Ayeza menggenggam lembut tangan Asya. Asya tersenyum manis. "Hmmm.. ada apa ni?" Ayeza berdehem perlahan.
"Ay nak balik.. kami semua nak balik.. dah tak tahan Ami.." Asya memeluk bahu Ayeza bagi menyalurkan sedikit keberanian.
"Nope.. cannot.." ujar Puan Aqielah. "Tapi mi.." "No.. is no Nurul Qyaisara Ayeza.." tegas sungguh Puan Aqielah sehingga membuatkan air mata Ayeza bertakung.
Afiqah merampas telefon dari Ayeza. Ayeza menghamburkan tangis di bahu Asya. Omaigoddd cengeng tul minah ni 🙄.
Asya memberi isyarat supaya Afiqah menekan loud speaker. "Ami.." semua pakat menyeru ibunya.
"No is no my ladies.." ujar Puan Aqielah setegas-tegasnya. "But mi.." "Apa masalah korang hah?" Marah Puan Aqielah.
"Villa ni menyeramkan mi.." ujar Anisa. "What? Menyeramkan.. Hei, arwah pak long and mak long korang elok jer tinggal situ dulu.. takde pape pun.. korang jangan nak buat cerita bukan-bukan eayh.." semua terkedu apabila dijerkah Puan Aqielah.
"Tapi mi.." "dah-dah lar.. korang tu kuat sangat fikir bukan-bukan.." potong Puan Aqielah laju.
"She is back Ami.." ujar Ayeza bersama esakan kecil. "Who?" Soal Puan Aqielah. "Nenek.." 'tut tut tut tut' setelah diberitahu perkara itu panggilan terus putus.
Mereka adik beradik terkejut. "Pukul 2 nanti turun makan!!!!!!" Jerit Mak Mun dari bawah.
Ayuni dan Anisa meminta diri untuk keluar bersiar manakala yang lain sibuk memikirkan suatu rancangan.
'Grup, Grap, Grup'
Ayuni dan Anisa tersentak apabila terdengar seperti tulang yang patang ketika melalui dapur. Lantas kedua-duanya berhenti dan bersembunyi di sebalik dinding.
Terbuntang teruk mata kedua-duanya apabila melihat Mak Mun menghiris 'sesuatu' dan di masukkan ke dalam periuk.
👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻
"Ayuni.. Anisa kenapa hanya dilihat sahaja makanannya?" Soal Mrs Helen. "Errrr..." Anisa menunduk.
Mrs Helen tahu bahawa Ayuni dan Anisa melihat apa yang dilakukan Mak Mun.
"Weiyh, makan lah.. Kecik hati dan limpa mak mun kalau korang bazirkan ni semua.." ujar Aziqah sambil menambah lauk daging sambal.
Daging sambal itu membuatkan tekak Ayuni dan Anisa meloya. Ayuni dan Anisa memandang sesama sendiri.
"Ni apa ni Mak Mun?" Soal Ayeza sambil menunjuk ke arah sesuatu yang bulat di dalam gulai yang berwarna kuning itu. "Itu telur ikan.." ujar Mrs Helen.
"Mengapa? Tidak sedap ke?" Soal Mak Mun. "Sedapp.. gilerrr namatey.." kata Ada. Ayuni dan Anisa terpaksa makan apabila tidak tahan direnung Mrs Helen.
Bayangkan lah bagaimana mereka mahu menelan makanan yang di ketahui benda yang tak terjangka.
Sup ular yang dikatakan sup belut dimakan dengan selera oleh Harrasy dan Faqih serta dua orang tetamu misteri yang dikenali sebagai Apiz dan Haz.
Gulai telur ikan yang dikatakan oleh Mak Mun tadi ialah gulai mata manusia. Daging sambal pula di ambil dari daging kucing. Manakala jari salai merupakan jari manusia.
Selain itu terdapat cacing goreng yang kelihatan seperti mee dan ulat yang banyak di dalam sayur membuatkan Ayuni dan Anisa menahan loya.
Anisa terasa ingin menangis bila melihat seniornya memakan perkara yang mereka tidak tahu. Ayuni menolak kerusi lalu mengatakan dia sudah kenyang.
"Habiskan.. Kalau tidak kamu akan dihukum.."ujar Mrs Helen. Ayuni kembalj menarik kerusinya dan menghadap lauk pauk yang telah mematikan seleranya.
Air mata ayuni dan Anisa keluar ketika menelan makanan tu tanpa diketahui yang lain. Mrs Helen tersenyum sinis.
"Mak Mun sediakan air sirap untuk kamu semua.." bertambah loya tekak Anisa apabila tahu bahawa air itu ialah dari darah haid kerana tadi dia melihat Mak Mun memerah sesuatu sehingga keluar darah ke dalam jug dan di isi ais.
Anisa menahan sebak di dada. 'Apakah ini semua? ' getus Ayuni di dalam hatinya.
Mrs Helen tersenyum senget melihat yang lain bertambah makan makanan yang di sediakan oleh Mak Mun.
"Bertambah senang lah kerja ku.." ujar akal Mrs Helen.
YOU ARE READING
Just The Ghost
Horror"Just The Ghost!" Mwahahahahaha 👻👻👻👻👻👻👻👻👻 Queen of Devil.. Cover by @itsmefara_ The story tags ranking: #5-siblings #3-imagination #12-killer #9-ghost