BAB 6

1.3K 52 5
                                    

"MACAM mana kau boleh kenal bomoh tu?"

Tidak henti-henti Nadzmir bertanya kepada Aiman. Waktu sarapan pagi tadi di kedai mamak pun sama. Dia seperti risau. Siapa lagi nak ambil berat keadaan Aiman kalau bukan dia. Lagipun Aiman tiada ayah. Tinggal bersama ibu dan kakak sulung. Mujurlah kakak yang sulung bersuamikan seorang yang berharta dan baik hati. Menyara Aiman sekeluarga. Aiman belajar pun atas bantuan abang iparnya.

"Kebetulan... aku ada terbaca blog pasal orang minyak. Dari situ aku dapat tahu pasal bomoh tu."

Jawab Aiman bersahaja. Tanpa memandang Nadzmir yang sedang memandu. Aiman pula asyik memandang keluar tingkap. Melihat keindahan dan keunikan seni bina bangunan yang mencakar langit. Bertambah maju dan moden Kuala Lumpur sekarang.

"Huh...?" Nadzmir terperanjat. "Siapa nama bomoh tu?" Laju dia bertanya. Dek seperti dapat mengagak nama bomoh tu.

"Tok Kadak... bomoh Bugis." Jawab Aiman lantas berpaling dan memandang wajah Nadzmir. "Kenapa? Kau tahu pasal dia ke?" Dia bertanya berwajah hairan.

"Taklah... tak kenal pun. Tapi semalam aku terbaca blog pasal orang minyak juga. Dalam blog tu juga ada sebut pasal bomoh Bugis, Tok Kadak."

"Laaa... kau pun berminat pasal bomoh ni juga ke?" Aiman teruja.

"Tak adalah berminat... tapi," Nazmir mematikan kata.

"Tapi kenapa? Kau sedang menyiasat pasal orang minyak ke?" Teka Aiman.

"Ermmm... entahlah," gumam Nazmir.

"Kenapa kau ni... Selalunya kau suka buat kerja siasat-menyiasat ni. Kenapa pula yang ni macam lain aje. Macam mengalah sebelum berperang aje," sindir Aiman. Sambil nak korek cerita.

"Kau kan dah tahu, aku tak kerja. Aku tak buat lagi kerja menyiasat. Dah tak jadi wartawan."

"Itu hanyalah kerja. Kau adalah kau. Menyiasat dan mencari kebenaran adalah minat dan hidup kau. Tak semestinya kau kena jadi wartawan baru boleh buat kerja menyiasat membongkar kebenaran. Yang penting buat apa yang kau suka. Dah kau suka menyiasat, jadi siasatlah."

Membebel pula Aiman ini. Gumam Nadzmir. Ada betulnya apa yang dikata Aiman itu. Hidup perlu diteruskan. Mujurlah kau datang. Memberi semangat. Gembiranya Nadzmir.

"Sebenarnya ada orang nak upah aku jadi penyiasat persendirian."

"Wah... hebat kau sekarang. Sekarang kau nampak kan. Allah sentiasa sayangkan hambanya. Dia tarik rezeki tu ada sebabnya. Sekarang kau dapat rezeki yang baru pula. Mungkin lebih baik. Siapa orang tu, yang minta kau siasat tu?"

"Dia belum bagitahu namanya lagi. Dia cuma bagi nombor telefon saja. Kalau aku setuju terima tawarannya baru call dia." Jelas Nadzmir.

"Dia minta kau siasat pasal orang minyak?" Aiman bertanya penuh minat.

"Aik... mana kau tahu?"

"Kan kau cakap... kau ada baca blog pasal orang minyak."

"Owhhhh... ya tak ya juga. Ha' ah... menyiasat pasal orang minyak. Kau percaya orang minyak wujud?" Tiba-tiba Nadzmir bertanya begitu. Sekadar ingin mendengar pandangan Aiman. Mendengar pendapat daripada ustaz muda berkelulusan PhD.

"Orang minyak ni dongeng saja. Cerita orang dulu. Setahu aku, hanyalah cerita yang direka sebab nak takutkan orang perempuan. Terutamanya anak dara supaya jangan keluar rumah di waktu malam. Lagipun... siapalah nak percaya kalau orang minyak wujud sekarang ni. Kalau wujud semua tu tak masuk akal. Tipu aje..."

SIHIR ORANG MINYAKWhere stories live. Discover now