BAB 11

975 58 9
                                    

NADZMIR tersedar dari lena yang tiada lagi. Berasa segar dan bertenaga. Lapang dan tenang. Kemudian dia terdengar suara. Bermacam-macam suara kedengaran dari kanan, kiri dan depan. Lantas dia berpaling ke kanan. Ada sebuah katil. Ada seseorang atas katil itu. Dia berpaling ke kiri pula. Pun sama. Di hadapan pun sama.

Dia bingkas duduk berteleku. Memanjangkan pandangan. Melihat keadaan sekeliling. Rupanya aku berada di hospital. Spontan tangannya menyentuh dahi. Ada pembalut yang membaluti kepalanya. Sehingga tidak nampak rambut.

Nadzmir berasa gelisah. Sememangnya dia tidak suka berada di hospital. Sudah menjadi tabiat. Tidak suka dengan suasana dan bau di hopsital. Itulah yang dibilang bila ditanya kenapa kau tak suka sangat pergi hospital.

Nadzmir melihat meja kecil di sebelah kanan. Dia membuka laci meja itu. Betul jangkaannya. Beg duit, jam dan telefon pintar ada dalam itu. Segera dia mengambil semua itu. Turun dari katil. Yang bermain difikiran sekarang bagaimana hendak keluar tanpa ditanya jururawat dan disedari sesiapa. Entahlah... yang penting cuba dulu. Dia pun berjalan perlahan. Berlagak tenang. Buat muka selamba agar tidak dicurigai jururawat yang sedang bertugas di kaunter. Akhirnya dia berjaya melepasi jururawat yang asyik bersembang sambil makan goreng pisang. Apabila berjaya keluar melalui pintu, dia pun mulalah berjalan laju. Mencari arah hendak keluar dari hospital secepat mungkin. Rimas berada lama-lama dalam hospital.

Nadzmir berada di rumah. Pulang dengan teksi. Keretanya masih berada di Hulu Langat. Dia melihat wajahnya di cermin dalam bilik air. Dia baru teringat, kenapa kepalanya luka. Dek dilanggar lori tayar 6. Sebenarnya berapa lama aku berada di hospital. Fikiran Nadzmir diterjah dengan soalan tatkala tangannya menyentuh tempat luka di kepala. Dia menekan ringan. Tidak berasa sakit apa-apa pun. Dia tekan lagi. Macam tiada luka pun. Lalu dia membuka kain pembalut. Cepat-cepat dia melonggarkan lilitan kain itu.

Dia mencari kesan luka di kepala. Tapi tak ada. Dia membelek di sebalik helaian rambut. Pun tiada apa-apa.

'Macam mana boleh tiada. Takkan tak ada luka. Peliknya.'

Nadzmir berasa hairan. Mulalah fikirannya berteka-teki. Apa sebenarnya yang telah berlaku kepadanya?

Loro lan deritomu ora tukul nang jasadmu... (Sakit dan deritamu tiada tumbuh di jasadmu...)

Tiba-tiba satu suara yang halus dan lembut lalu di cuping telinga Nadzmir. Bersama angin dingin. Nadzmir membuntang biji mata dan terperanjat. Suara itu datang apabila muncul wajah seorang perempuan Jawa dalam cermin. Spontan dia berpaling ke belakang. Tatkala kepala lutut menggeletar sehingga hendak rebah. Tapi tiada sesiapa di belakangnya. Dia berpaling semula ke arah cermin. Sudah tiada lagi wajah perempuan Jawa yang cantik lagi anggun.

'Dia...? Perempuan itu? Kenapa dia muncul lagi?'

Semakin kusut fikiran Nadzmir. Entah apa yang telah berlaku kepadanya. Dalam mimpi pun muncul. Tidak mimpi pun muncul. Siapa perempuan itu?

Ting-Tong...!

Bunyi loceng rumah. Namun tidak diendah Nadzmir. Dia dengar tapi buat-buat tidak dengar dek fikiran terlalu kusut. Sehingga malas hendak melayan siapa yang datang ke rumah.

Bunyi loceng berterusan kedengaran. Lagi dan lagi. Kemudian terdengar pula jeritan kuat.

NADZMIR!!!

Nadzmir mengenali suara itu. Hendak buka atau tidak. Kalau buka nanti mesti banyak tanya. Nadzmir faham sangat dengan perangai kawannya seorang ini. Dek tidak sampai hati membiarkan kawannya memekik depan pintu, Nadzmir buka jugalah.

SIHIR ORANG MINYAKWhere stories live. Discover now