BAB 24

93 11 0
                                    

Di Ruang Makan

Dato Aedam hanya mendiamkan dirinya saja sambil mengamati surat khabar. Aishah termenung di meja makan, sambil menguih-guihkan makanan yang berada di dalam pinggannya. Perbuatannya dilihat oleh Datin Seraa.

" Anak mama okay tak ni? " tanya Datin Seraa, lalu dia menyuapkan sesudu nasi goreng ke dalam mulutnya. Aishah Hani hanya mengErrmmkan saja. Datin Seraa hanya menggelengkan kepalanya sambil memerhati Dato Aedam.

Ruang makan menjadi sunyi sepi hanya kedengaran sudu dan garfu saja yang berbicara.

Dato Aedam melipatkan helaian surat khabar itu lalu bertanya kepada Aishah Hani ; semalam hani pergi mana? keluar dengan siapa? lelaki ke perempuan? pakaian yang hani pakai semalam , adakah dibalut dengan rapi tanpa terdedah? pukul berapa sampai semalam? Bertubi-tubi persoalan yang diajukan kepada Hani.

Hani berkedu dengan persoalan yang diajukan oleh ayahnya, hampir-hampir tercekik dia mendengarnya.

" Kan maa dah bagitahu papa tadi, Hani keluar jejalan dengan Erin je. alaa anak jiran sebelah kita tu laa " sampuk Datin Seraa yang sedang membela anak kesayangannya itu.

" Maa, tolong jangan masuk campur. Papa cuma tanya anak kesayangan awak ni. Haaa jawablah wahai anakku " ucap Dato Aedam secara lemah lembut. Datin Seraa hanya mencebikk.

Hani hanya terdiam dan tidak berkata sepatah perkataan apa pun. Tetiba je jadi bisu terus si Aishah Hani. Kalau bisu ye pun bagilah isyarat tangan (bahasa orang bisu) , ni tak. boleh pulak duduk mengeras macam kayu.

" Aikk dah bisu ye anak papa ni? " Perli Dato Aedam. " Apa yang papa cakapkan ni, tak baik tau. Kata-kata orang tua itu satu doa " Terang Datin Seraa.

" Yeke maa? Amiiinn , alhamdulillah papa redho maa apa yang ditakdirkan oleh Allah kerana anak kita ni bisu orangnya. Senang sikit papa dekat akhirat sana, takpyah tanggung dosa berat yang anak kita buat. Terima kasih " ucapnya panjang lebar.

Datin Seraa sudah muakk dengan kata-kata suaminya itu, dia ambil keputusan untuk beredar dari situ daripada mendapat penyakit? PENYAKIT SAKIT HATI. Begitu juga dengan Aishah Hani pun pergi meninggalkan ruangan makan itu.

**********************************

[H] MENGHITUNG DOSAWhere stories live. Discover now