5

192 4 1
                                    

Klockan slår precis 18:00 och det plingade på dörren. Jag springer ner och öppnar dörren där jag ser en kille. Först blir jag förvirrad men sen inser jag att det är killen som kommer med vår mat. Jag ler och springer och hämtar pengarna som mamma lagt på bordet.

- Hur mycket? Säger jag samtidigt som han sträcker över maten.

- 80... Säger han uttråkat och jag skrattar lätt. Sträcker fram pengarna och ler smått samtidigt som jag stänger dörren och ser hur han går iväg. Jag vänder mig snabbt om och springer upp till Alva.

- MAT! Säger hon och jag skrattar och sätter mig på sängen.

- Okej så vad beställde du nu då? Säger jag och börjar rota i kassen med maten. Det första jag får fram är en påse som jag är snabb med att öppna. I den ligger det räckchips vilket mer eller mindre är en av det bästa sakerna som finns enligt mig!

- Omg Alva du är bäst! Asiatisk mat är det bästa som finns! Säger jag samtidigt som jag tar ett räkchips och öppnar ena behållaren med nudlar och kyckling.

- Tror du inte att jag vet det eller? Säger hon och skrattar och tar sedan sin mat. Jag tar ett par chopsticks och börjar äta.

- Så vilken film ska vi se? Eller ska vi se en serie istället? Säger hon med munnen full med mat. Jag sväljer och ta fram min dator ur väskan och går in på Netflix.

- Serie? Och jag tror du vet vilken... Svarar jag och kollar på henne.

- 13 REASONS WHY! Skriker hon ut och jag gap skrattar. Jag sätter igång första avsnittet vilket vi måste sätt minst hundra gånger redan och fortsätter äta.

***

Jag gäspar och kollar på Alva som halv sover och puttar lite på henne. Hon kollar upp på mig och jag ler.

- Sova? Säger jag och reser mig upp och borstar av lite chips smulor från min luvtröja. Det jag får tillbaks är ett tyst mummel och jag skrattar smått. Klockan är mycket och vi hade suttit uppe ett bra tag nu och pratat om allt möjligt så jag förstår henne. Jag är också tröt men går ändå för att tvätta av mitt smink och ta ut mina linser.

Jag kommer in i badrummet och tände lampan. Kisar med ögonen eftersom vi nästan suttit i ett kolsvart rum med bara några värmeljus tända och kollar mig själv i spegeln. Mitt smink ser förvånansvärt bra ut för att ha blivit dränkt i tårar så jag är nöjd. Jag tvättar av ansiktet, tar ut mina linserna och bytte om till pyjamas och går tillbaks till rummet. Där ligger Alva och små snarkar. Jag lägger täcket över henne och kryper ner bredvid henne. Sätter larmet på 08:30 och blundar.

***

Solen lyser starkt genom mina stora fönster och jag vänder på mig. Jag ligger kvar i några minuter och försöker somna om men det är omöjligt så jag sätter mig upp i sängen och sträcker på mig. Jag gäspar och går mot mitt sovrumsfönster för att dra ner persiennerna. Det kanske låter dumt men jag vill inte riskera att Alva vaknar av att hon också blir bländad.

Jag går fram till resväskan där dom sista sakerna ligger eftersom vi flytta idag och drar på mig ett par jeans och en stickad tröja. Mamma har redan åkt i förväg till det nya huset så idag kommer det en taxi som ska köra mig till flygplatsen och därifrån ska jag klara mig själv.

Jag går ner för trappan och ner i köket då jag helt glömt bort att det inte finns något i skafferierna och går sedan upp på rummet igen och kollar igenom Instagram. Jag scrollar egendom flödet och suckar lätt. Bredvid mig hör jag hur Alva gör små ljud ifrån sig och jag skrattar.

- Godmorgon! Säger jag glatt och kollar på henne.

- Godmorgon... Säger hon och gäspar. Jag kollar sedan på klockan och inser att det är en timme kvar tills taxin kommer och jag ska lämna denna stad...

-----------------------
Kapitel 5!
Vad tycker ni?💕
Btw har en kompis som också skriver en novell/roman så in och läs!
(ellenstrand )

Jag litade på dig...Where stories live. Discover now