11

151 3 0
                                    

Läraren presenterar sig och börjar prata. Vi ska tydligen bli indelade i par och göra ett experiment och sedan säger han något om hypotes men jag orkar knappt lyssna. No har aldrig varit mitt starkaste ämne så jag är liksom inte jätte intresserad...

Han börjar skriva upp namn på tavlan och det kanske är först nu jag vaknar till. Jag väntar exalterat på vem jag ska bli med och ser hur Ivys namn dyker upp på tavlan. Ivy och Tim... Fan jag ville ju vara med Ivy aja... Jag ser hur hon reser sig upp och går och sätter sig bredvid en blond kille, Tim. Jag suckar och väntar fortfarande på att mitt namn ska dyka upp. Nästan sist av alla skriver han upp mitt namn och någon som heter Josh, jag kollar runt och ser den ända killen som inte sitter med någon.

Han reser sig i upp och börjar gå mot mig. Jag ler och han sätter sig bredvid mig och tar upp sin dator.

- Hej! Säger jag och tar upp ett anteckningsblock eftersom jag inte fått min skoldator än.

- Hej! Joy eller hur? Svarar han och ler. Jag kollar på honom och nickar.

- Japp! Säger jag och skriver HYPOTES som rubrik i min bok.

***

Lektionen går fort, kanske mest för att vi sitter och småpratar om annat men han är trevlig. Plötsligt ringer skolklockorna och alla börjar plocka ihop. Jag lägger ner mina saker och ställer mig upp, alla börjar gå ut eller ja... Knuffa sig ut rättare sagt.

- Joy? Jag kollar bak på Josh och ler.

- Ja?

- Det är fest på fredag... Du borde komma! Jag nickar och ler.

- Det kanske jag gör! Svarar jag och man ser ett litet leende som sprider sig på hans läppar. Jag kommer ut ur klassrummet och ser Mia komma mot mig. Jag skiner upp och hon drar med mig i armkrok ner mot skåpen.

- Så? Hur var lektionen? Frågar hon och skrattar.

- Bra! No är väll kanske inte är mitt bästa ämne men jag jobbade med Josh så det var trevligt! Hur var din.... Jag kollar på henne och hon flinar.

- Vad? Frågar jag och avbryter mig själv. Hon skrattar och skakar på huvet.

- Josh är allt annat än trevlig... Visst han är snygg, skitsnygg faktiskt men allvarligt Joy akta dig! Säger hon och skrattar. Jag öppnar mitt skåp och drar på mig min jacka.

- Skitsnack... Säger jag och skrattar.

- Han tillhör "the bad boys"... Säger hon och vi går ut på skolgården.

- Men skärp dig... "The bad boys"? Allvarligt? Säger jag och börjar gapskratta.

- Joy... Säger hon och himlar med ögonen. Tillslut börjar hon också skratta. Jag ler och vi går ner mot stan.

- Okej men "Bad boys" kan faktiskt ha ett hjärta... Säger jag och kollar på Mia som skrattar men nickar kort.

- Vart är vi egentligen på väg? Säger jag sedan och Mia ler.

- Café? Säger hon och jag nickar ivrigt!

- Jaaaaa! Säger jag och känner efter så att mitt kort ligger i fickan.

***

När vi går igenom dörrarna möts vi av en doft av nybakat. Jag tar ett djupt andetag och ler.

- Men okej... Josh nämnde iallafall en fest på fredag.... Är du på? Frågar jag samtidigt som vi båda läser vad som finns.

- Mmm... Mumlar hon och läser koncentrerat.

- Okej men jag tror jag tar en varm choklad och... En morotskaka! Säger jag och går fram till kassan. Jag beställer mitt och Mia kommer strax efter.

- Vad ska vi sitta! Frågar hon och går med brickan i händerna.

- Där? Säger jag och pekar på ett bord. Hon nickar och sätter sig på en stol och jag sätter mig mitt emot henne.

- Så festen?... Frågar hon och jag kollar undrande på henne innan jag fattar.

- Ja! Då är du med då! Jag gissar att dom andra redan vet om det så ja... Säger jag och äter lite på min morotskaka.

- Joy skämtar du? Hela skolan kommer! Det är största festen på hela året...! Utbrister hon och jag skrattar.

Vi sitter där ett bra tag och pratar om allt möjligt.

***

Vi åker samma linje hem och vi går av på samma hållplats.

- Hejdå! Säger hon och kramar om mig när vi hoppat av bussen.

- Hejdå! Säger jag och kramar tillbaks.

- Vi syns här kvart i imorgon! Säger hon glatt och börjar gå längs med ena gatan.

- Yasss! Svarar jag och går hemåt jag med.

-----------------------
Kapitel 11!
Segt kapitel men vi har iallafall en till person i bilden!
Tänkte sätta mig och skriva lite på kapitel 12 direkt så det kanske kommer ut lite tidigare imorgon!💕

Jag litade på dig...Where stories live. Discover now