Safiya terdengar suara jeritan dari arah luar biliknya.Pantas dia membuka pintu.Terkejut bukan kepalang tatkala melihat seorang wanita hamil yang ingin bersalin di atas katil beroda dan jururawat menolaknya.
"Doktor!cepatlah!Dia terlibat dalam kemalangan semasa mahu ke hospital."
Terang Diana dalam keadaan genting.Safiya segera melangkah laju mengikut arah katil ditolak.Simpati pula dirinya terhadap gadis cantik yang berpeluh menahan kesakitan itu.Safiya terasa lengannya dipaut.Pantas dia menoleh.
"Doc,buat yang terbaik untuk kakak saya!"
Lelaki itu bersuara.
"InsyaAllah"
*****
Safiya melangkah keluar dari bilik bersalin selepas 1 jam.Safiya mengukir senyuman manis.Lelaki tadi segera menerpa ke arahnya.Wajah kusut lelaki itu ditenung.'Ermm..macam kenal.'getus hati kecilnya."Macam mana dengan akak saya,doc?"
Safiya tersenyum.
"Jangan risau.Kakak awak okay.Erm..Baby boy.Mana husband dia?"
Wajah lelaki itu kembali sugul.
"Dia dekat luar negara.Outstation.Saya adik dia.Err,saya Izz Irsyad."
Lelaki bernama Izz Irsyad itu meletakkan tangan kanannya didada kiri lalu menunduk sedikit.Safiya tersenyum.'Hmm..macam kenal..'getus hatinya.
"Okay,I got to go."
Safiya pantas mengundur diri apabila ternampak kelibat Asyraf yang ingin mendekati mereka.Safiya melangkah tanpa menghiraukan panggilan Asyraf.
"Fiya!!Fiya!!arghh!!"
Izz merenung doktor kacak yang berdiri di sisinya
"Kenal ke?" soal doktor itu.
Izz hanya tersenyum.Dia berjabat tangan seraya memperkenalkan diri.
"Oh..Ingatkan siapa tadi..Tak apalah aku pergi dulu."
******
Safiya melangkah keluar dari HKL sambil meneliti dalam beg tangannya.Risau jikalau tertinggal barang.'Aikk?mana phone aku?'Safiya menepuk dahi.Dia pantas masuk semula kedalam lif kotak lalu naik semula.Dia memulas tombol pintu lalu mencapai Samsungnya.Segera dia turun semula.Dia mengambil cuti 3 hari untuk pulang ke kampung kerana ingin menjenguk ibu serta adik-adiknya yang kembali tinggal di kampung.Langkahnya diatur laju mendekati kereta Myvi kuningnya.Namun,belum sempat dia masuk,lengannya ditarik.Pantas Safiya menepis."Fiya!Ni I lah!Ash!"
Safiya memusing.Dia menghela nafas lega.Bukannya apa,sekarang jam sudah menunjukkan pukul 12 malam.Dia asyik teringat perkara-perkara negatif kala dirinya berada di tempat sunyi begini.
"Hah!awak dah tak ada kerja dah?!tarik lengan saya pula!"
Mencuka wajah Safiya.Asyraf ketawa kecil.Lucu apanya?
"Okay,okay!I minta maaf.Sorry,okay?ermm..I dengar you nak balik kampung?Betul ke?"
Safiya merengus.Dia merenung wajah Asyraf.
"Ha'ah..kenapa?"
"I nak ikut boleh?Naik kereta I."
Terbuntang mata Safiya mendengar permintaan berani mati Asyraf.
"No!tak boleh!Nanti ibu saya ingat awak menantu dia pula!"
Asyraf ketawa kecil.Dia menjongket kening.
"Okaylah tu..Untung-untung jadi menantu betul.Hahaha.."
Safiya mendengus lalu membuka pintu kereta lalu masuk ke dalam perut kereta.Asyraf mengetuk cermin.Safiya menurunkan sedikit cermin.
"Okay..I'm sorry..Tapi I teringin sangat nak merasai suasana kampung.Maklumlah..Dari kecil lagi duduk di bandar.Please...I teringin sangat..I janji I jemput you dekat rumah sewa you."
Safiya membuat pertimbangan.Kesian pula lihat Asyraf yang beria-ia benar nak ke kampung.Hmm..ke ada muslihat lain?
"Hmm..nantilah saya fikir-fikirkan.."
Safiya pantas memandu keretanya pergi dari situ.
#sila beri komen or vote
YOU ARE READING
Selamanya cinta ✔
Romance💥(My first novel so cliche and bnyk grammar errors)💥 Gadis pujaan remaja.Itulah nama sandangan bagi Safiya Iman.Dirinya juga digelar gadis sombong oleh gadis-gadis lain yang cemburu akan popularitinya disekolah.Safiya cuma kurang berbual dengan pe...