Safiya dan Izz saling bertatapan.Safiya memegang pipi Izz.
"Can I ask you something?"
Izz mengukir senyuman.Safiya terasa tenang dengan senyuman itu.
"Do you love me?"
Berkerut wajah Izz.
"Sayang..Of course abang cinta sayang..Kenapa tanya macam tu?"
Tangan mulus gadis itu digenggam erat.Izz mengucup lembut tangan Safiya.
"If you love me..Cerita dekat Iman..Siapa Iffah?Ash?Iman?pada diri abang?"
Izz mengeluh panjang.Penutup mata piano diturunkan.Dia bangun lalu berlalu keluar rumah.Dia berdiri di hadapan kolam renang.Safiya mengekor.Dia cuba meraih Izz ke dalam pelukannya namun jejaka itu mengelak.Terpempam Safiya.Izz merenungnya.
"Why?Iman tak percayakan kejujuran abang ke?Kejujuran abang selama ini yang abang sangat mencintai Iman?"
Izz merenung wajah Safiya.Meminta jawapan.Safiya menggeleng perlahan.Dia menunduk.
"Bukan..Tapi Iman..Curiga..Kenapa abang nak kahwin dengan Iman secepatnya?Apa maksud surat Ash?Mencabar abang kahwin sebab dulu abang playboy?Cepat bosan dengan seorang wanita?"
Safiya memang inginkan jawapan!Dia memberanikan diri menentang mata Izz.Wajah Izz sudah kemerahan.Err..Terlampau sensitif ke soalan tadi?Sesiapa tolong ulang balik apa yang aku kata?Safiya bercakap di dalam hati sendirian.Izz meraup wajahnya.Izz meraup rambutnya ke belakang.
"Abang ikhlas sayangkan Iman..Abang cuma.."
Izz terhenti.Wajahnya merah padam.Safiya faham.Dia tidak pernah melihat lelaki itu melampiaskan kemarahan terhadap dirinya.Izz seolah menahan kemarahannya dengan membina tembok kesabaran yang tinggi.
"Cuma apa?"
Safiya merenung tepat wajah suaminya.
"Iman..Iman tak percayakan cinta abang pada Iman tulus?"
Safiya memeluk Izz.
"Maafkan Iman,abang..Jangan marah lagi..Iman percayakan abang.Iman sayang abang"
Izz mengusap kepala isterinya.
"Abang sayang Iman..Tiada apa yang mampu memisahkan kecuali maut sahaja."
********
Sebulan kemudian...
Safiya mengukir senyuman.Perutnya diusap penuh kasih.Dia mahu beritahu berita ini pada suaminya selepas Izz pulang dari kerja pukul 5 petang nanti.Rancangannya untuk membuat kejutan buat suaminya diteruskan.Safiya menyilang kembali selendangnya yang jatuh.Lauk-pauk yang menjadi kegemaran Izz disusun cantik.
Safiya mengukir senyuman puas hati dengan hasil air tangannya yang tampak menggiurkan.Safiya mengerling sekilas jam didinding.4.30petang baru.Safiya mengeluh.Tiba-tiba,loceng pagar rumahnya kedengaran.Berkerut kening Safiya.
Takkan Izz dah balik?Selalunya Izz akan pulang tepat angka 5 petang.Safiya berdehem.Dia membetulan tudung.Dia membuka pintu lalu menjenguk kepala keluar rumah.
Dalam jarak yang agak jauh dari pagar besar rumah itu,Safiya ternampak kelibat Asyraf dan seorang gadis sedang meminta keizinan berjumpa dengan kami daripada seorang pengawal keselamatan.Safiya berkerut lagi melihat mereka berdua berlalu.
Tapi kelibat Pak Jalal mendekatinya ditenung.Pak Jalal menghulurkan sampul surat coklat kepada Safiya.Safiya berkerut lagi.Aduhh!!!Cepat tualah aku ni..Desis hatiya.
YOU ARE READING
Selamanya cinta ✔
Romance💥(My first novel so cliche and bnyk grammar errors)💥 Gadis pujaan remaja.Itulah nama sandangan bagi Safiya Iman.Dirinya juga digelar gadis sombong oleh gadis-gadis lain yang cemburu akan popularitinya disekolah.Safiya cuma kurang berbual dengan pe...