Bintang 16

297 26 1
                                    

Malam itu, aku mengemas almari. Aku ternampak sweater Iqbal. Tak sangka aku masih simpan. Aku peluk sweater tersebut. Sudah setahun pemergian dia, aku masih rasa kosong. Aku capai telefon bimbit. Aku dial nombor seseorang.

"Boleh tak temankan aku pergi suatu tempat?" Pintaku.

_____________________________________________

"Aku tak faham lah. " Kata Sara

"Kau tak faham apa?" Balasku

"Yelah banyak-banyak tempat kenapa kau nak datang sini. Tengok bintang malam-malam macam ni. Baik tidur lagi bagus."

"Sebab aku rindu dia"

"Siapa?"

"Tu." Aku menunjuk bintang yang berselerak di langit yang hitam pekat itu.

"Kau rindu bintang? Better kita balik. Kau tak cukup tidur ni...

"Kau nangis?" Tanyanya lagi.

"Taklah. Angin ni ha kena mata, pedih." Nafiku

"Mika..."

"Ya aku tak okay. Aku menangis. Aku sedih. Hati aku remuk sangat-sangat. Aku rindu dia Sara. Apa aku nak buat ni. Hati ni, aku tak dapat rasa dah." Aku tepuk dada aku.

"Mika jangan macam ni. Dia dah lama takda dah. Kau kena redha, sampai bila kau nak sedih macam ni?"

"Kau tahu setiap tempat aku teringat dia. Gula-gula ni, aku teringat dia. Bintang tu aku teringat dia. Taman ni aku teringat dia. Kenapa aku bodoh tak perasan dia sakit dari dulu lagi masa dia hidup. Dia dah lama tak makan dekat kedai guna pinggan biasa, dia takut orang lain kena jangkit padahal guna pinggan sama tak boleh berjangkit pun. Selama ni dia tak pernah bagi aku share makanan dengan dia, aku ingat dia kedekut dengan aku. Setiap kali dia terluka dia tak pernah bagi aku sentuh dia, dia takut aku kena jangkit dengan penyakit dia. Dia selalu pakai sarung tangan dan sweater, aku ingatkan dia tak tahan sejuk. Dia tak pernah sentuh aku dengan kulit dia, aku ingatkan dia jijik dengan aku. Dia selalu mintak diri nak pergi tandas, aku ingatkan dia nak ponteng tapi dia tahan sakit sorang-sorang. Dia selalu tak datang sekolah, aku ingatkan dia malas datang ke sekolah tapi rupanya penyakit dia datang. Aku tak tahu kenapa dia baik sangat tapi dia yang pergi dulu. Dia menderita sorang-sorang tapi still fikir pasal keselamatan orang lain. Dia taknak orang lain kena jangkit. Dia tak pernah ucapkan "bye" atau selamat tinggal dekat aku. Dia selalu cakap "jumpa nanti" seolah-olah dia berharap esok ada lagi peluang nak jumpa aku. Tapi aku? Aku tak kisah pun pasal dia. Aku selalu marah dia dan tak tegur dia berhari-hari. Aku memang kawan yang teruk."

"Aku faham perasaan kau. Kau kena ingat. Dia dah takda tapi aku yakin dia nak kau teruskan hidup macam biasa." Sara turut menangis lalu memeluk aku.

"Macam mana aku nak teruskan hidup macam ni? Macam mana, beritahu aku. Aku rindu dia Sara"

"Takbahlah Mika, aku pasti dia pun rindukan kau." Kata sara menepuk-nepuk belakang aku untuk memujuk.

Bintang MatiWhere stories live. Discover now