"Doktor" Panggil seorang pesakit kecil yang comel.
"Betul ke cerita yang doktor cerita semalam?" Tanyanya
"Cerita yang mana?" Tanyaku.
"Pasal kawan doktor yang kena penyakit macam saya ni. Kawan doktor yang baik tu."
"Oh dia, ya betul. Ni ha gambar dia." Aku buka dompet yang ada gambar aku dan Iqbal yang sentiasa aku bawa kemana-mana lalu aku tunjuk kepada budak kecil itu.
"Handsome lah dia." Pujinya.
"Kan, tengoklah kawan siapa. Dia baik sangat. Sebab tu semalam doktor pesan tak semua orang yang kena HIV ni orang jahat je kena. Jadi jangan dengar orang kata apa dekat awak. Awak tak jahat tapi awak kuat macam super hero. Okay?" Jelasku.
"Baiklah doktor."
"Okay tidurlah. Doktor pergi dulu okay."
Aku keluar dari wad itu. Aku masuk ofis untuk rehatkan diri. Aku pejam mata. Tiba-tiba aku teringatkan dia. Aku menoleh telefon atas meja yang berdering tanda panggilan masuk. Aku lihat nama yang tertera pada skirn telefon. Aku tersenyum.
"Hello." Suaranya kedengaran.
"Hello Akim." Balasku.
"Awak datangkan hujung minggu ni." Tanyanya.
"Mestilah datang. Hari penting awak tu."
"Jangan lupa tau. Bawak hadiah besar sikit nanti." Pintanya.
"Sure. Tengoklah nanti hadiah besar saya bagi. Tapi saya datang lambat sikit tau sebab saya nak singgah kat sesuatu tempat nanti."
"Okay tiada masalah."
____
Aku pakai serba putih hari ini. Kotak hadiah aku letak di belakang. Aku masuk dalam kereta. Bunga matahari yang terletak di sisi aku toleh, aku tersenyum. Kereta aku pandu dengan berhati-hati. Tiba disuatu tempat. Aku ambil bunga matahari dari tempat duduk sebelah. Aku jalan menuju ke tempatnya.
"Iq aku datang." Kataku dalam hati
Aku membacakan surah yassin dan doa di kuburnya. Tarikh hari ni genap 7 tahun pemergian kau. Aku dah jadi doktor sekarang. Ya lebih tepat, doktor merawat orang yang menghidapi HIV. Aku bukan nak jadi doktor sebab kau eh. Aku memang nak jadi doktor pun kan dari dulu. Ni aku ada bawa bunga matahari, bunga kesukaan aku. Dulu masa kau hidup kau suka bagi benda yang kau suka kan, sekarang turn aku pulak bagi benda yang aku suka. Harap kau bahagia kat sana. Oh ya, hari ni juga hari perkahwinan Akim dengan isterinya, Amalia. Aku bukan putus dengan Akim sebab aku sayang kau eh. Jangan perasan. Aku putus dengan dia sebab aku dah dapat jawapan apa patut aku rasa bila suka seseorang. Macam ayat kau tertulis pada gambar aku yang kau "snap" senyap-senyap ni.
"12/2/2017: Aku tak tahu kenapa dengan perasaan ni. Rasa yang bercampur-campur dan tak tentu arah. Rasa sedikit Sayang, sedikit bahagia, sedikit suka, sedikit sakit hati, sedikit kecewa, sedikit risau, sedikit ambil berat dan sedikit cinta. Semuanya bercampur menjadi satu dalam satu denyutan jatung apabila dia senyum kepada aku. Adakah sebab aku cinta dia? Jangan jawab biarkan ia menjadi satu persoalan." -Iqbal.
Ya perasaan tu lah aku rasa bila aku dengan kau. Adakah itu cinta juga? Okay lah Iq aku sebagai doktor ni memang sibuk. Jangan merajuk pula aku jarang jenguk kau. Jumpa lagi...
THE END.
YOU ARE READING
Bintang Mati
Teen Fiction"Tengok tu!" "Tengok apa?" "Bintang tu. Yang paling terang tu." Dia menunjuk ke arah bintang di langit. "Ha kenapa dengan bintang tu?" "Tu aku." "Kenapa tu kau pula?" "Dia terang sekarang, tapi suatu saat dia akan malap juga nanti." °°°°°°°°°°°°°°°°...