Part 17 ; Shahrul

179 8 1
                                    

Sesampai sahaja di hospital, dia berlari lari anak ke sudut kaunter. Menunggu doktor keluar dari bilik pembedahan.

'Jangan sekarang, Allah ! Aku mahu dia bersama keluarga kami'.

Siapa lagi ?

Pastinya Amirul. Siapa lagi yang gila atau bodoh untuk sebegitu rupa ? Baju yang dipakainya terpalit dengan darah Syaza. Dia menangis lihat kebodohan sendiri.

Bodohnya dia ;)

Siapa yang jadi dia sudah pasti sebodoh bodoh dan sejahil jahil manusia. Dasar manusia. Mengikat manusia lain dengan tindakan bodoh yang akhirmya menjerut leher sendiri. Kesudahannya, manusia lain yang tak bersalah menanggung perit, jerih dan sengsara.

Allahu, berikan aku peluang untuk jaga dia.

Dia merayu rayu. Dengan tuhan ?

Dikala kau susah tuhan kau tuju, dikala kau rasa senang, tuhan yang mencarimu, sial !

Jangan, jangan kau bersedih. Itu satu lagi kata kata yang menjadi penguatnya.

Allah tak rela melihat kamu sedih.
Allah tak rela kamu menitiskan air mata.
Allah tak rela kamu patah.
Allah tak rela lihat hati kamu remuk.

Lalu Allah ucapkan apa ? ;
LA TAHZAN.
JANGAN... KAMU JANGAN BERSEDIH.
KAMU HAMBA-KU
KAMU KESAYANGAN AKU
KAMU AKU MULIAKAN.
KAMU AKU BERIKAN NIKMAT.
LARILAH, LARILAH KEPADA AKU.

Amirul menitiskan air mata mendengar kata-kata ustaz tadi. Ustaz Shahrul namanya. Sewaktu dia ke musolla tadi, ada seorang lelaki sedang berteleku. Mulanya dia tak endahkan. Tapi bilamana lelaki itu mendekatinya, baru dia perasan lelaki itu ingin memberitahu sesuatu.

"Siapa sakit, encik ?." Ramah lelaki itu bertanya.

Amirul hanya senyum. Biarlah tiada jawapan pun, yang penting doa tidak pernah lupa untuk dititipkan pada Syaza dan bayi mereka.

Moga kalian di bawah jagaan Allah selalu, sayang ;').

"Allah kadang saja nak uji kita encik. Nak tengok, kita ingat atau tak pada Dia. Kita manusia, Encik. Selalu buat salah, lupa, alpa.

Sebab tu Allah turunkan ujian. Dia takkan uji manusia kerana manusia tu bersedia. Tapi kerana manusia tu mampu tanggung. Siapa pun yang sakit dalam keluarga encik, saya doakan supaya Allah sentiasa lindungi dia." Lancar lelaki tadi melahirkan rasa hati.

Mungkin kerana dia lihat air muka Amirul seperti dalam maslah yang besar. Kasihan bertandang. Simpati menimpa.

"Boleh saya tahu apa nama encik ?." Tanya Amirul. Sebagai peneman di sini oun okay juga kan ?

"Shahrul. Shahrul Sabri." Lelaki tadi menjawab dengan senyuman. Tenang. Mungkin kerana dia tak pernah jauh dari tuhan. Maka tuhan memberi sinar kepada dia.

"Terima kasih Shahrul atas doa tadi, saya hargai. Terima kasih." Sejurus sahaja dia mengucapkan terima kasih, dia memeluk Shahrul.

"Saya nak pergi tengok keadaan isteri saya dulu. Saya doakan encik.."

"Amirul je, tak perlu berencik.". Amirul memintas laju. Segan apabila dia disapa sebagai encik sedangkan dia sangatlah jijik di mata Tuhan.

"Saya doakan supaya siapa saja yang sakit dalam keluarga Amirul sembuh dan kuat seperti selalu. Assalamualaikum." Dia memberi salam sebelum keluar dari musolla tersebut.

Amirul juga pantas mengatur langkah ke wad di mana Syaza ditempatkan. Doktor yang merawat Syaza keluar. Sepertinya mencari keluarga pesakit.

Makin lama, cerita ni makin melarat ; macam mana ni ? Hahahahahahahaha

Semalam Yang TerakhirWhere stories live. Discover now