Part 19

198 6 4
                                    

"Aw...awak.." Allah. Suara itu. Suara yang dia rindu separuh mati. Separuh nyawanya kembali di dalam jasad sebaik sahaja mendengar suara itu.

"Sayang, jangan gerak. Saya panggil doktor jap, jap sayang. Please, jangan tutup mata lagi. Our babies need us. I need you. Hold on." Pesan Amirul sebeleum meletakkan tangannya di atas perut Syaza.

Dokto Malik sekali lagi memeriksa keadaan Syaza. Tapi kali ini, Amirul dibenarkan berada bersama sama. Amirul sesekali menjengahkan kepala ketika doktir memeriksa keadaan nadi dan mencabut mesin pernafasan. Dia berkali kali mengucapkan syukur.

Syukur Ya Allah, syukur.

"Im sorry, Amirul, uncle pun makin tak faham dengan Suraya. Hari ke hari dia makin uncontrollable. Im sorry." Doktor Malik memulakan bicara sebaik sahaja apabila dia siap memeriksa keadaan Syaza.

"Its okay uncle. Amirul yang salah. Layan dia sampai dia macam tu. Wahatever it is, jangan salahkan diri uncle okay ?". Amirul cuba memujuk kembali hati tua Doktor Malik. Suraya dan ayahnya memang tak pernah sebulu. Dulu, Doktor Malik pernah berkahwin dua. Ibu Suraya merupakan isteri pertama. Disebabkan dulu Doktor Malik kaki perempuan, ibu Suraya ditinggalkan seorang diri di rumah ketika mengandungkan adik Suraya.

Disebabkan kecuaian Doktor Malik, isterinya meninggal kerana jatuh tangga. Sudahnya, hingga kini Suraya seakan bermusuh dengan ayahnya sendiri.

"Okaylah, apa apa cari uncle, pergi lah jumpa Syaza. She's getting better.". Doktor Nalik senyum lalu menepuk perlahan bahu Amirul sebelum beredar.

"Anak saya okay kan awak ?" Syaza bertanya kepada Amirul sebaik sahaja dia melihat Amirul memasuki kamar itu.

"Anak anak kita okay sayang, dia orang senua sihat. Just like her umi". Amirul mengusap lembut perut yang membukit itu.

"Awak, saya nak peluk awak, boleh ?". Soalan yang dilontarkan Syaza itu buatkan jantungnya berhenti berdegup sekejap, 'dia kata dia nak peluk aku kan ?'.

Betul kan ?

Aku tak salah dengar kan ?

"Boleh tak awak ?"  Manja sahaja Syaza bersuara sekali lagi selepas melihat Amirul seperti berangan.

Laju Amirul mendekatkan dadanya ke kepala Syaza. Syaza yang mendengar alunan jantung Amirul tenang seketika. Bayi bayinya juga bergerak perlahan lahan di dalam perutnya sewaktu dia merapatkan kepalanya ke dada Amirul.

"Saya rindukan awak Amirul. Anak anak kita rindukan awak. Walaupun saya ucap benci, sayang saya tetap ada. Saya sayang awak Amirul. Jangan tinggalkan saya. Anak anak kita perlukan ayah dia. Ayah dia perlu ada dengan dia..." teresak esak suara Syaza menangis.

Masa itu barulah Amirul sedar betapa bodohnya dia meninggalkan Syaza dahulu. Membiarkan Syaza bersusah payah untuk bayi mereka dulu.

"Takkan sayang. Kali ni Mirul janji, Mirul akan ada dengan Syaza. Dengan anak kita. I promise you sayang". Amirul juga menangis sewaktu melafazkan kata kata tadi.

"Nak cium ?" Syaza mula bersoalan lagi. Haduh, kenapalah gediknya semakin menjadi jadi ni ?

Amirul mencium dahinya serta pipi. Geram dengan pipi Syaza yang kakin tembam itu. Dia menggosok perlahan tangan Syaza yang berada dalam genggamannya.

Sewaktu bermadu asmara, mamanya, Datin Sri Azimah memasuki bilik itu. Senyumnya panjang. Lebar selebar bahagianya dia ketika itu.

"Lepas ni, Syaza pindah balik dekat rumah kita ya sayang ?. Mama nak jaga cucu mama elok elok. Mana rindu dekat Syaza." Syaza lantas memeluk mamanya itu. Dia juga rindu, rindu tak terucap.

Dua harinkemudiannya, Dyaza dibenarkan pulang. Amirul terus mengambil tiket flight ke Johor Bahru. Barang-barang Syaza yang berada di rumah Tuan Syed juga sudah siap dipindahkan semula ke rumah Dato sri Ariffin.

Puas juga awalnya Tuan Syed memujuk anaknya supaya membiarkan Syaza tinggal di rumah keluarganya. Tapi Aya dan Anis seperti tak membenarkan. Sebaik sahaja Syaza menngemukakan hal yang sebenar, Aya dan Anisah bersetuju.

Tiada lagi Cik Za yang akan menemani mereka.

Tiada lagi Cik za yang akan bergurau dengan mereka.

"Kalau rindu, nanti Aya dengan Anis ajak walid datang rumah ye sayang ?". Syaza memujuk lagi.

Aya dan Anis hanya diam. Angguk tidak, geleng apatah lagi. Syaza senyum.lalu mencium pipi kedua dua anak kecil itu.

Mereka juga senyum lalu mencium pipi Cik Za mereka sebelum membuntuti langkah walidnya.

🌚

"Tssk...tssk..". Halus sahaja bunyi suara tangisan itu. Seperti kesakitan.

Amirul yang mendengar suara itu terus membuka mata, menghidupkan lampu meja dan mengejutkan Syaza perlahan di sisinya.

"Hey sayang, whats wrong ? Kenapa nangis ni ? Sakit ke sayang ?". Risau dan berpeluh Amirul dibuatnya mendengar suara orang yang dia sayang begitu.

"Awak, saya lapar... nak makan maggi, nak makan mashed potato, nak makan cheesy wedges, nak makan burger cheese, nak kitkat ...." ha ! Amek kau !

"Okay sayang, stop crying. Kita beli okay ? Kejap saya ambilkan awak baju... kita siap siap and cari makanan awak tu?". Amirul memujuk. Harap harap menjadi.

Amirul perasan sejak mereka berbaik, Syaza kerap menunjukkan sikap manjanya. Hai lah sayang, jangan la huat macam tu selalu.

Jika dia tinggalkan Syaza sekejap, pasti Syaza mencari. Kadang kadang menangis. Ada satu masa, Amirul masuk ke tandas pun Syaza nak ikut. Katanya rindu.

Allah. Baru dia tahu rasa Syaza menanggung sedih sewaktu mengandungkan anaknya. Jiwa orang mengandung memang lain. Mama pun sama macam tu juga dulu. Mama cuba memujuk Amirul untuk bersabar.

Belum cerita lagi yang Syaza sentiasa mahu Amiruk menuruti kemahuannya. Kadang menangis waktu malam kerana Amirul tanpa sengaja meninggikan suara.

Kesudahannya, Syaza tidak berbual dengannya selama 3 hari. Hari esoknya, Syaza datang menempel meminta maaf kerana sedar akan perbuatan diri sendiri. Comel! Alhamdulillah Allah, kau berikan aku peluang kerasai kemanisan berumah tangga.

Doa hati kecilnya.

Ha ? Dah kenapa pulak si Syaza ji mengada ? Hahahahah guys, keep support kay ? 😊

Semalam Yang TerakhirWhere stories live. Discover now