*7*

390 3 0
                                    

   Filips perspektiv*

- Hallåååå! ropade jag när jag kom in i lägenheten. 
- Hejj!! ropade mamma.
- Vart är resten? frågade jag.
- Hedwig är med pappa i affären och handlar inför resan. 
- Aha, jag går in och börjar packa. 
- Pappa sa att du sov hos någon tjej, vem är tjejen?
- Hon heter Philippa, hon bor i Gränby. 
- När får vi träffa henne?
- Hon kommer hit på söndag kväll.
- Vad kul.
- Hon sover här också, vare sig du vill eller inte. Min mamma vill alltid att hon ska träffa personen en gång innan personen sover över hos oss.
- Jag vill helst träffa henne en gång innan.
- Mamma, jag är 15 år gammal, jag är inte 4 år längre.
- Men jag känner ju inte henne.
- Men jag kan lova dig att hon inte är någon som vill utnyttja mig iallafall.

Jag hade diskuterat med min mamma i ungefär 15 minuter innan jag kunde gå in till mitt rum för att börja packa. Hon sa till slut ja till att Philippa skulle få sova över, vilket hon skulle gjort iallafall om mamma sa nej hehe. Jag har haft några tjejer hemma hos mig som sovit över, men de flesta har det inte hållit så länge med förutom tjejen som jag var tillsammans med i typ 4 år som det tog slut med för ungefär sex månader sedan, så min mamma tycker att jag borde liksom tänka efter innan jag sover med de eller något för att det ska kunna hålla längre typ, men jag vet egentligen inte hur hon menar, man kan ju inte styra över sina känslor. 

- Filip, nu är dina underställ tvättade och torra, de hänger i tvättstugan! ropade mamma. 

- Okej.

Min bästa vän Liam kom över för att han inte hade något annat för sig och jag ville ha någon att snacka med medan jag packade. Vi hade inte setts på ett litet tag då han har varit utomlands med sitt hockeylag på läger och jag har varit upptagen med annat så vi passade på att ses en stund idag. 

- Hur går det med Zezilia? frågade jag Liam.
- Det går bara bra, men jag har typ inte varit med henne på typ en vecka, svarade han. Zezilia är Liams flickvän, hon är ett år yngre än oss och är halv monacansk, hennes farmor och farfar är från Monaco. 
- Ni ska väl ses ikväll? 

- Ja, hon skulle bara gå och göra sina naglar med Malwa, sedan skulle jag möta henne på stan. 

- Undvek du att vara tredje hjulet alltså? 

- Haha typ, men hon ska ju få vara med sina vänner själv någon gång också. 

- Det är ju sant, jag har typ börjat gilla en tjej igen, eller jag har börjat gilla en fett mycket. 

- Vem då? Är det någon jag borde veta vem det är? 

- Philippa heter hon, jag sov hos henne igår och var med henne dagen innan det. 

- Inget namn jag känner igen?

- Det gjorde jag inte heller mer än en timma innan jag träffade henne, men jag tror att ni kommer komma bra överens. 
- Är hon som Zezilia typ?

- Det får du själv avgöra när du träffar henne. 

- Liam, vill du ha lunch här eller ska du äta senare? frågade min pappa som hade kommit hem nyligen med min syster.

- Jag kan äta här om det går bra, svarade Liam.

- Självklart, det finns spaghetti med baconsås klart om ungefär 5 minuter, sa pappa. 

- Tja Hedwig, sa Liam till Hedwig och lyfte upp henne i sin famn, Liam älskar barn så jag blir inte förvånad om han blir pappa innan 25. Sedam har hans familj känt min familj enda sedan vi var typ 2 månader gamla för att våra mammor var med i samma mamma-grupp typ, och våra pappor gick i samma klass på arkitekthögskolan när de var typ 20 till 25 år gamla, och de fick oss när de var 28 typ. 
- Hej Liam! svarade hon. 

- Har du nån pojkvän än?

- Men sluta, sa jag och höll på att skratta ihjäl mig. 

- Filips ex lillebror

- Du skojar? frågade jag och skrattade.

- Nej. 

-  Å herregud. 

- Vaddå?

- Menar du Hugo Wikström?

- Ja. 

- Jag var ju fan tillsammans med hans syster i 4 år och mer än det till och med. 

- Och jag var tillsammans med hans syster på dagis i 2 timmar, sa Liam. 

- Ni verkar falla för samma slags personer iallafall, skrattade pappa. 

- Käften, sa jag. 

- Jag kan ändå inte knulla än så du kommer inte höra mig och ditt ex lillebror knulla om du trodde det, svarade hon. 

- Och hur kan en 7 åring veta vad det ordet betyder? Filip vad har du lärt henne nu? frågade Liam. 

- Jag har inte lärt henne säga det iallafall, det är säkert du som lärt henne, sa jag. 

- Haha det har jag verkligen inte gjort, sa han. 

- Jag hörde dig sa det en gång mamma, sa Hedwig. 

- Men Heléne, sådant kan du ju inte säga när det bor barn under detta tak, sa pappa till mamma. 

- Haha det var nog när jag hade tagit några glas vin för mycket, skrattade hon. 

- Men tjena, sa jag. 

- Då får du max ta två glas per gång så det inte händer igen, sa pappa och kramade henne bakifrån, alltså min pappa tror att han fortfarande är 18 så han lägger alltid sina händer på min mammas rumpa och klämmer till lite, han är liksom 43 och mamma är 35, man kan göra det när man är så många år men kanske inte hela tiden och kanske inte framför annat folk, nu är ju Liam van vid att se det men Philippa kommer säkert tycka att det ser lite konstigt ut att en 43- och 35-åring håller på så där.

- Ska vi äta eller? frågade Hedwig när mamma och pappa hade kysst varandra ett par gånger, de blir fett irriterade när vi avbryter deras mys, men de gör det typ hela tiden  när de är i samma rum satt lite pauser får de faktiskt ta. 

- Tar du fram mjölken och ställer fram den på bordet så ska vi äta, sa mamma. 

- Alltså ni kan inte säga att maten är klar om 5 minuter om ni inte ens har dukat fram allt, liksom om ni hade sagt att vi skulle komma och duka om 5 minuter hade jag förstått varför men alltså seriöst, sa jag irriterat och höjde min röst. 

- Har du tagit din medicin idag Filip? frågade pappa. 

- Nej, jag kom hem typ 10, och då var det försent. 

- Du måste bli bättre på att ta med dig den om du ska sova borta.

- Jag kan inte ta med mig hela burken, då tror ju folk att jag ska ta alla och att jag är beroende. 

- Du får lägga en kapsel i din plånbok, det gör jag. 

Jag och min pappa har båda diagnosen ADHD men jag har lite mer än min pappa så det är extra viktigt för mig att ta min medicin varje dag mellan 8 och halv 10, om jag tar den efter det så skulle jag strulat till min sömn. Hedwig går just nu en utredning för adhd då vi har märkt på henne att hon är lik mig och har samma svårigheter som mig och pappa, eftersom jag och pappa har diagnosen så är det lättare för oss att märka vilka svårigheter hon har och även vilka styrkor hon har än vad det är för mamma. 









han som blev min andre halvaWhere stories live. Discover now