satu.

574 24 0
                                    

DIANA POV

Aku berdiri di depan cermin bilik aku, tengah siap and kemaskan diri since si Nia nak buat farewell party dekat kondo kitaorang. Sejak bila tah Nia tu pandai nak buat party-party ni.

Nia, kawan baik aku since sekolah menengah. Lepas je kitaorang habis belajar kitaorang decide nak beli kondo sama-sama and duduk sekali. Tapi tempat kerja kitaorang berasingan.

Dia buat farewell party ni untuk officemate dia yang dapat offer baru dekat company lain. Disebabkan dia kepala plan ni, dia jadikan kondo kitaorang ni tempat untuk adakan farewell party tu. 

Mula-mula aku nak je duduk dalam bilik layan marathon ke kan tapi disebabkan aku ni owner rumah ni juga, Nia paksa aku suruh join party tu. Masalahnya sekarang aku tak kenal sesiapa pun officemate dia. How can i make a conversation with strangers? 

Lepas dah selesai semua, aku pun keluar lah dari bilik and pergi ke dapur untuk siapkan makanan for this party. Kang takde makanan kebulur jugak memasing.

"Ha keluar pun, ingat dah tak jumpa pintu keluar bilik" 

"Sarcastic nya kau niiii. Aku tak keluar bilik bebetul kang baru kau tau langit ni tinggi ke rendah. Aku tak ada nanti terkial-kial kau nak siapkan makanan sengsorang" Aku bergurau.

"Eleh. Eh D you look so beautiful tonight! Baju baru keeeee?" 

Eh nak amik hati kita la tu.

"Ehhhhhh nak amik hati aku la tu. Kau pun cantiklah Nia. Eh rambut colour baru keeee?" Aku tarik rambut Nia dengan lembut.

DIANA'S OUTFIT

DIANA'S OUTFIT

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

NIA'S OUTFIT

NIA'S OUTFIT

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

8:30 p.m semua officemate Nia dah smpai. So aku ni tengah menyibukkan diri dekat dapur. Yelahkan tak nak lah aku nampak awkward dekat depan semua officemate Nia. 

Tengah aku sibukkan diri tu Nia tiba-tiba panggil aku dari ruang tamu. "Ya sekejap. Sikit je lagi ni" Aku jerit dari dapur.

Mungkin lama sangat kot aku ni dekat dapur sampai si Nia datang tarik aku untuk ke ruang tamu rumah kitaorang.

On our way to ruang tamu tu aku nampak lah officemate dia tengah berbual-bual.

Bila aku dah sampai je Nia terus je tarik perhatian officemate dia.

"Eh korang, ni lah housemate aku. Ha kenalkan ni Diana" Kata Nia sambil dia melanggar bahu aku dengan perlahan. Itu signal dia suruh aku perkenalkan diri aku. Ish aku sabar je dengan perempuan ni lah. Nasib kawan baik.

"Hai. Nama aku Diana. Korang panggil je aku D" 

Sambil-sambil aku perkenalkan diri aku, aku terperasan this one guy yang sangat menangkap mata aku untuk tengok dia berkali-kali and then bila aku tengok dia je aku rasa.. Nervous?

Why so sudden eh? Aku rasa nervous and all the butterflies in my stomach ni beterbangan. Bila aku nampak dia aku rasa senang and happy? Oh my god this is the first time aku jumpa dia but rasa macam dah lama jumpa. We are not even berbual pun aku dah rasa macam ni. Is this love at the first sight?

Aku tengah berbual dengan one of Nia's officemate. Turn out that she is actually one of my parents' friend daughter. What a small world?!

Suddenly, this mamat yang aku dok usha dari tadi datang dekat aku.

"Excuse me. D kan? May i ask you where is the toilet?" 

Allahu gentlenya dia bercakap. He looks so effortlessly handsome. With his complete suit. Masyallah dugaan!!

"You just need to go to the kitchen and then the first door is where the toilet is" 

"Okay thank you D" Balas si dia sambil tersenyum

Manisnya senyuman dia. Oh crap! Nama dia. Nama dia apa?

Aku nak pergi dapur untuk refill air yang dah habis. Habit aku ni berjalan tak tengok depan tapi tengok phone dekat tangan. Tengah-tengah aku berjalan sambil scroll ig aku terlanggar seseorang sampai aku dah nak terjatuh. Tak sempat aku terjatuh ada orang yang sambut tangan aku untuk elakkan aku dari terjatuh.

Bila aku toleh je rupanya.. Si dia! OMG he looks very very handsome bila dekat-dekat. I don't know berapa lama we stared each other sampai aku dengar phone aku jatuh.

"Ya allah..I'm so sorry. I tak perasan you keluar dari toilet. Are you okay Mr.."

"Haqiem. Just call me Haqiem and i'm fine. You tu okay tak? I nak minta maaf juga. Patutnya i tengok siapa yang dekat depan i." Balasnya sambil gelak lembut.

"No, no it's okay" Aku tersenyum. Dari situlah bermulanya sesi perkenalan diri masing-masing.

Suprisingly, kitaorang berbual macam dah lama kenal. And all those butterflies and feeling just keep getting stronger everytime I look at him.

"D, I need to go la. Talk to you later okay?" Kata Haqiem sambil dia tengok jam dia.

"Oh okay. Nice to know you Haqiem" Balas aku sambil senyum.

"Nice to know you too D. And D, can i have your number? Mana tau lepas ni kita boleh pergi date or dinner maybe?"

"Ada-ada je. Okay here. Just type your number and i will miscall you later." Aku bagi phone aku dekat Haqiem.

"Goodbye D! Jangan lupa call i okay!"

Lepas selesai je semua, aku dan Nia kemas rumah kitaorang seperti sediakala. 

"Amboi....Rancaknya berbual dengan Haqiem? Dah ada chemistry ke?" Kata Nia dengan nada gurau.

"Eh takdelah. By the way, Haqiem bukan officemate kau kan? Aku tak pernah nampak pun sebelum ni?"

"Aah dia bukan officemate aku but actually dialah kawan baik Mael yang kita pernah nak jumpa tapi tak menyempat."

"Laa dia ke. Awat helok sangat?" Aku gelak

 "By the way, babe kau percaya love at first sight tak?" Tanya aku selamba

"Mmm, depends. Why?" 

"Tak adalah saja je tanya." Aku senyum sendiri

"D, don't tell me... DIANA KAU DAH JATUH CINTA KAN??"

"Eh bukan lah mana ada aku tanya je lahhhh.Tak kanlah-" and she interupt me "KAU DAH TERFALL IN LOVE DENGAN MAMAT HAQIEM TU KAN? SEBAB TU KAU TANYA SOALAN TU. OMG!!! I KNEW IT I KNEW IT."

"Lalalalalalalalala tak dengar. Bye goodnighttt" Balas aku sambil tutup telinga, gelak dan masuk bilik tidur.

Ahhh it's been a long night! Ahh i just remembered nak call Haqiem. Eh tapi mesti dia dah tidur kan? Ok just sent a message lah.

He saved his name as Handsome

 D to H : Goodnight! And u punya name contact yg u save ni meminta betul! :p - D

Aku letak phone aku dekat side table and turn off the lampu and bukak lampu tidur. Baru je nak terlelap tiba-tiba. DING! 

 H TO D : Goodnight D! Hey! It's true right? Hahah okaylah goodnight again! :D x

Ah aku decide tak nak balas. Lena betul aku tidur malam ni. Happy je rasa. Haih Haqiem, look what you have done to me.



So how is the first chapter? Yay or Nay? Hope you enjoy it :) 

FIRST SIGHT || HRWhere stories live. Discover now