duabelas.

208 15 0
                                    

*6 DAYS BEFORE HAQIEM'S WEDDING*

*HOSPITAL*

NIA POV

Dah pagi aku balik rumah salin baju and breakfast. Balik hospital balik ingatkan D dah sedar tapi bila tanya nurse, dari aku balik rumah sampai sekarang tengahari ni tak sedar lagi. And nurse pun bagitau yang around 30 mins lagi doc datang check sebab kalau D tak sedar lagi maybe sebab depression dia yang teruk. But nothing serious.

"Sayang, Haqiem ada contact you tak lepas dia balik semalam? Did he know yang D sekarang dekat hospital?"

"Nope. Dari semalam i cuba contact Haqiem tapi tak dapat and i don't think so yang Haqiem tahu D dekat sini sekarang."

"Hm. I risaulah dengan D. I don't have any idea pun yang sekarang dia tengah depress. Cuba you bayangkan masa dia pengsan tu makcik teksi memang tak lalu tempat tu. Dia setiap hari senyum je and tak ada tunjuk pun yang dia tu ada masalah."

"You kenalkan D macam mana. Masa I dekat Uni dulu i kawan baik like close friend dengan diakan. Kalau dia ada masalah dia tak akan cerita dekat sesiapa pun."

Bila Mael cerita pasal D dekat Uni dulu macam mana, aku teringat balik cerita lama. D lah yang beria set upkan aku dengan Mael. Bila tanya balik kenapa dia beria set up kitaorang, dia jawab, dia suka bila tengok kawan baik dia relationship dengan orang yang dia boleh percaya and kenal. So anything happen takdelah susah sangat nak settle.

But now aku as her bestfriend tak tau macam mana nak settlekan hal D dengan Haqiem yang tak lama lagi jadi laki orang tu. 

Maybe benda ni jadi sebab D try to tell him perkara yang sebenar? Haqiem ni bukan betul. Bila orang bagitau benda yang betul bukan nak percaya.

MAEL POV

Lepas dah berbual-bual sementara nak tunggu D bangun tu, aku cakap dengan Nia yang aku nak pergi jumpa Haqiem and nak tanya apa yang jadi sebenarnya.

D is my bestfriend, aku kena tolong dia macam mana dia tolong aku dengan Nia dulu.

By the way, dah petang ni pun D tak sedar lagi and beberapa minit lepas, doc ada masuk bilik D and check condition D macam mana. D mungkin tak sedar sampai lusa sebab masalah depression dia yang dah teruk and plus demam panas.

"B, I keluar kejap nanti I datang balik bawak dinner. You message jelah i, nanti i belikan makanan. Kalau D dah sedar message i okay?" Aku cakap dekat Nia.

"Okay."

On the way aku keluar hospital aku message Haqiem yang aku nak datang rumah dia. Lantaklah dia balas ke tak.

HAQIEM POV

Memang patut pun aku tinggalkan dia macam tu. Ada hati nak rosakkan relationship orang and fitnah tunang aku macam-macam. Kawan ke macam tu? Nak rosakkan kebahagiaan kawan sendiri. Cliche.

*DING*

Mael to Haqiem : Aku otw pergi rumah kau nak cakap pasal D. Tak kiralah kau nak tau ke tak tapi aku nak jumpa kau.

-seen-

MAEL POV

Bila aku dah sampai depan rumah Haqiem, aku call dia, dia ignore.

"Assalamualaikum qiem!!" Aku bagi salam sambil tekan lonceng.

"Waalaikumsalam. Ha Mael masuklah" Mak Haqiem jawab and bukakan gate.

"Aunty, Haqiem mana? Mael dari tadi call dia, dia tak angkat."

"Haqiem? Dia ada dekat atas. Ha pergila dia mungkin dalam bilik kot?"

"Okay, thank you aunty" Aku terus berlari pergi ke bilik Haqiem.

Aku ketuk bilik dia berkali-kali baru Haqiem nak buka.

Haqiem buka pintu dengan muka yang tak ada rasa sebersalah and act like nothing happen. Sah kena brainwash habis dengan si El ni.

"Qiem, kau kenapa? Tak pernah tau kau buat perangai selama kita kenal ni. Kau tau tak apa yang kau dah buat dekat D? D sekarang ni dari semalam tak sedarkan diri disebabkan perangai selfish kau tu!"

"Eh pergi mampus lah muka dia, siapa suruh dia buat cerita pasal El? Dia yang minta, dia lah yang tanggung sendiri."

"Apa yang El tu dah buat dekat kau? Tolongla jangan jadi bodoh. Apa yang D bagitau kau haritu memang betul!"

"Hahahaha aku dah agak dah! Kau dengan perempuan tu sama je! Apa kata, kau jaga je hubungan kau dengan Nia dari kau sebok pasal aku dengan El."

"Bila kau dah tau perkara sebenar, kau jangan cari aku. Assalamualaikum" Aku terus bla.

Then masa aku tengah turun tangga aku dengar Haqiem cakap,

"Don't worry brother, aku tak cari kau" Aku geleng kepala dengan kesal.

*******

Bila dah sampai rumah aku, aku dapat message dari Nia.

Dia minta tolong amikkan beg dekat rumah dia and belikan dinner untuk makan dekat hospital nanti.

*6.50p.m*

Aku terlelap sekejap tadi lepas sampai rumah then aku tersedar dah nak maghrib so aku call Nia bagitau dia yang aku datang lepas maghrib.

Bila dah habis solat, aku pergi rumah Nia amik beg yang dia pesan and singgah restaurant nak beli makanan untuk Nia dengan aku. 

*8.00p.m*

Aku ketuk bilik D, tengok Nia tengah baring atas sofa sebelah katil D. 

"Assalamualaikum" Aku pergi ke arah Nia and kejutkan dia.

"Eh dah lama ke you sampai?"

"Tak delah baru je ni. Jum lah makan" Aku hulur dia makanan yang aku beli tadi and letakkan beg baju dia dekat dalam almari.

Untuk keselesaan Mama D request VIP Room, so takde masalah lah bila kitaorang nak makan dekat sini sebab ada mini pantry. Bukan apa, since D tak sedar-sedar lagi kitaorang rasa risau nak tinggalkan dia. 

Dekat KL ni dia ada siapa je? Parents dia tak boleh nak datang sebab ayah D pergi outstation so mak dia pun ikut. Maybe 2/3 hari lagi kalau D tak balik parents dia akan datang. Mak dia pun ada minta tolong aku dengan Nia untuk tengok-tengokkan D.

"B, tadi i jumpa Haqeim." Aku bercerita dekat Nia sambil kitaorang makan.

"Then mamat tu cakap apa?"

"Dia cakap I dengan D tak perlu busy hal dia dengan El and lebih baik I jaga hubungan I dengan u je" Aku bercerita dengan nada kesal.

"Haqiem tu kenapa sebenarnya? Dia dah buat kawan baik I macam ni then lepas tangan macam itu je. Then tak nak mengaku salah sendiri pulak tu!"

"I pun tak tau la B. Dia baik sebenarnya maybe sebab dia dah sayang sangat dengan El tu sebab tu dia tak percaya apa D cakap."

"Apa yang D cakap tak percaya? Why? And u, u pun ada bagitau dia tapi kenapa dia tak percaya? U kenal dia dulu kot dari El? Unbelievable la!"

"Tak pelah sayang, i dapat rasakan yang bila Haqiem dah nak kahwin dia akan sedar apa yang dia buat. Kita doa yang terbaik jelah eh untuk D"

"Hm, Okay." Nia sambung makan.



!!!!MORE DRAMA

Hope you enjoy this chapter :)

FIRST SIGHT || HRWhere stories live. Discover now