13

171 13 0
                                    

Pintu bilik Mia di ketuk dari luar . Mia yang asyik leka termenung mula tersenyum apabila melihat Azad masuk sambil membawa dulang makanan . " Mia okay ? " tanya Azad . " okay sikit " jawab Mia .

" kamu ingat tak apa yang berlaku beberapa jam tadi " Mia mula memerah otaknya untuk memikirkan apa yang berlaku beberapa jam tadi . " jangan paksa diri sangat nanti kamu jugak yang susah , rehat lah " tambah Azad .

Mia hanya akur . Azad mula menelefon Aziq untuk memberitahu bahawa dia terpaksa cuti hari ini untuk menjaga Mia . Mia mengeluh perlahan . Dia seperti terlupa akan seseorang .

****

Rayyan berhenti di hadapan kedai 7 Eleven , dia membelikan ais krim kegemaran Mia iaitu Magnum White Chocolate . Setelah membuat bayaran dia segera menuju ke rumah Mia .

Azad membuka pintu , dia menghadiahkan senyuman terhadap Rayyan . " Mia dekat tepi kolam , pergilah . Abang pergi buat air " Azad meminta diri untuk pergi ke dapur . Rayyan mula menapak menghampiri Mia .

" Mia ? Aku ada bawak ais krim kegemaran kau makanlah takut cair " Mia menyambut memberian Rayyan . Mia perlahan membuka plastik ais krim . Rayyan pelik dengan sikap Mia .

" kau kenapa macam ada tak kena je .. ke kau tak suka aku datang " Rayyan mula membuka mulut apabila Mia tiada tanda-tanda ingin berbual . " takde lah mana ada " jawab Mia . " dahtu kenapa ? "

Mia mengeluh perlahan ais krim yang mula cair di jilatnya perlahan . " aku rasa aku ada terlupa seseorang .. kau rasa siapa eh yang aku lupa " Rayyan berhenti membuka balutan lolipop .

Di dalam fikiran mula memikirkan seorang iaitu ..

****

" kau demam apa tiba-tiba tolong Mia tadi " soal Zahirah . Damien masih lagi menundukkan wajahnya . " kau dekat pihak siapa sebenarnya ni aku ke dia ? " tambah Zahirah lagi .

" ey kau boleh diam tak !! dari tadi asyik membebel je !! kau taktahu apa yang aku rasa !!! " Damien bangun lalu meninggalkan Zahirah yang masih dalam keadaan terkejut dan terpinga-pinga .

Damien mula memulas motosikalnya dengan kuat apabila teringat akan kejadian yang berlaku terhadap Mia tadi .

****

" Mia kawan kamu datang ni " beritahu Azad . Mia dan Rayyan berhenti ketawa lalu melihat siapakah gerangan yang datang melawat Mia . ' Damien ? apa yang dia buat kat sini ? ' Rayyan mula memandang Damien dengan penuh kebencian .

" hai Mia , awak dah okay ? " tanya Damien . Mia hanya tersenyum kecil . " ni saya ada bawak Big Apple untuk awak " Damien meletakkan sekotak donut di atas meja berhadapan dengan Mia . ' sejak bila dia jadi baik ni ' soal Rayyan sendiri .

****

Setengah jam kemudian Rayyan dan Damien pamit untuk pulang . Mia menghantar mereka di pintu rumah sahaja kerana di halang oleh Rayyan supaya hantar sahaja dari sini . Rayyan menyarungkan helmet ke kepalanya .

Damien dengan tiba-tiba menghampiri Rayyan , kolar baju Rayyan dicerkam oleh Damien . " this is war bro . Aku  tahu kau suka dekat Mia , tapi satu je aku nak pesan she is mine !

kau budak baru tahu apa " dengan perlahan Damien melepaskan kolar Rayyan . Kepala Rayyan yang di tutupi dengan helmet di usapnya perlahan . " good luck " Rayyan mula menyumpah Damien di dalam hati .

****

" dia dah kenapa sia ? dia dekat pihak aku perempuan tu ! " Zahirah mula kehulur-kehilir . Fifi yang sedang membaca majalah remaja mula pening melihat Zahirah yang dari tadi tidak duduk diam .

" kau ni rilek lah , senang cerita kau buat kerja tu sendiri takyah nak ajak Damien sekali .. kau dah tahu Damien macam tu kau buat jadi partner buat apa " Fifi kembali membaca majalah remaja itu ( aku taktahu la kenapa majalah remaja lol ) .

****

Rayyan menghempaskan badannya di atas katil . Kunci motornya di letakkan di meja lampu tepi katil . ' aku tak faham betul lah dengan perangai Damien ni . kejap benci kejap suka macam bingai betul lah ' Rayyan mula membebel di dalam hati .

Haih Rayyan kau pun satu tak sampai sebulan dah jatuh hati dekat Mia , mudah betul kau jatuh cinta . Rayyan mengeluh perlahan . Telefon Rayyan berbunyi , nama Mia terpanpar di skrin .

" hello Rayyan , esok datang lah rumah . Abang Azad nak cakap sesuatu "

" insyaallah , kalau ada masa saya datang jumpa sayang "

" siapa sayang awak ? "

Adu kau ni Rayyan macam mana boleh terlepas . Buat malu je .

" eh takde pape .. okayy lah bye  .. take care "

Mia tersenyum seorang diri . Haih Rayyan kenapalah comel sangat .

vote and comments
thankyou

****

29.12.17
06:43 am

Harapan Terakhir Where stories live. Discover now