25

79 6 0
                                    

Mia pulang ke rumah setelah Puan Riana mengambil tugas untuk menjaga Rayyan . Kakinya di bawa naik ke bilik untuk berehat . " Mia ? Rayyan masih tiada perubahan ke ? " tanya Puan Sri Salwa yang baru sahaja siap mencuci baju di bilik dobi yang terletak di ruangan dapur . Mia hanya menggelengkan kepala .

Hubungan Mia dengan kedua ibu bapanya kembali baik seperti biasa . Perasaan benci terhadap ibu tirinya bertukar kepada perasaan sayang . Bukan senang untuk Mia menerima orang baru untuk menjadi ibunya . Mia juga sudah kembali menjadi satu-satunya anak bongsu kesayangan Tan Sri Ariffin semula .

Mia terbaring di atas katil . Badan sangatlah penat dan tidak cukup tidur . Dia perlukan rehat secukupnya kerana dia akan kembali menjaga Rayyan selepas SPM tamat . SPM akan bermula pada minggu depan . Tetapi dia agak terkilan kerana Rayyan tidak dapat menduduki SPM kerana kondisinya seperti ni .

Pada petang ini Iskandar , Arif dan Xihao mengajaknya untuk mengulang kaji di perpustakaan awam yang berada tidak jauh dari rumahnya . Mia mula menutup matanya untuk tidur .

Di perpustakaan awam . .

" tak sangka lagi berapa bulan je kita nak habis sekolah kan ? " ujar Xihao dengan separuh berbisik . " kan , lepas ni kita dah tak macam ni lagi dah . Nanti lepas SPM semua bawa haluan masing-masing " Arif mula menutup buku rujukan yang berada di hadapannya .

" tak lama lagi dapat lah kita makan nasi minyak Rayyan dengan Mia " gurau Xihao . Mereka bertiga tertawa bersama . " apa ni , benda bukannya betul-betul pun " dalih Mia . " eleh , malu lah tu " ejek Iskandar . Wajah Mia mula merah akibat malu . Tepat jam 5 , Arif dan Xihao mula beransur pulang .

Tinggalah Mia dan Iskandar . Iskandar menemankan Mia sehinggalah Azad datang mengambil Mia manakala Iskandar membawa motor . " lepas SPM kau jaga Rayyan ke ? " tanya Iskandar untuk memecahkan kesunyian . " macam biasalah, itu pun kalau dia masih belum sembuh " jawab Mia . " ni kalau Rayyan tahu mesti dia sebak wei tengok pengorbanan kau " terang Iskandar .

Mia tersenyum kecil . " mana ada lah , biasa je " nafi Mia . Iskandar tertawa . Mereka menghabiskan masa dengan berbual , beberapa minit kemudian kereta milik Azad sudah tiba di hadapan perpustakaan . " aku balik dulu eh , kau lepas ni jangan merayau pulak . Good luck SPM " Mia mula meninggalkan Iskandar .

Setelah kereta milik Azad hilang . Iskandar mula beransur untuk pulang . Belum sempat dia ingin pergi ke tempat motor tiba - tiba lengannya di tarik . Alangkah terkejutnya orang yang menariknya ialah Ezzat . " kau nak apa sial ?! , tak cukup lagi ke kau dah buat Rayyan macam tu " marah Iskandar .

Dia mula meronta untuk melepaskan diri dari Ezzat . Iskandar dapat merasakan Ezzat lah orang yang memukul Rayyan .

" Tak cukup . Benda ni akan cukup bila aku tengok dia mati " ujar Ezzat dengan tegas . " Kau nak tahu tak sebenarnya kau ni pengecut . Cuba kau bagitahu semua orang yang kau punca Rayyan koma " cabar Iskandar .

" Mulut kau tu jangan longkang sangat boleh tak ! " marah Ezzat , dia mula mengepalkan menumbuknya . " apa ! Betul lah kan kau pengecut . Takut masuk penjara , kau pukul anak orang tak takut pulak . Perangai tu jangan macam bodoh sangat " Iskandar mula membuka langkah untuk pergi .

Ezzat terdiam . " Rayyan koma , tak boleh jadi ni . Aku tak nak masuk penjara " bisik Ezzat sendirian sambil matanya memerhatikan Iskandar yang sedang memakai topi keledar . " wei Iskandar ! " Ezzat menghampiri Iskandar yang sedang menghidupkan enjen motornya . " apa kau nak ! " marah Iskandar .

" kau mesti happy kan sebab Rayyan sakit , bila Rayyan sakit senanglah kau nak rapat dengan Mia . Kawan jenis apa lah kau ni " ujar Ezzat dengan sinis . Iskandar pantas menumbuk wajah Ezzat . Ezzat jatuh terduduk . " kepala hotak kau ! Kau jangan nak fitnah eh " herdik Iskandar . Ezzat bangun semula , hidung Ezzat mengeluarkan darah akibat di tumbuk oleh Iskandar .

Ezzat membalas dengan menumbuk Iskandar semula . Iskandar jatuh , Ezzat meninggalkan tempat kejadian apabila dia melihat pengawal perpustaakan awam menghampiri Iskandar . " adik , tak apa-apa " tanya pengawal itu sambil membantu Iskandar bangun . Iskandar mengangguk perlahan . Tepi bibirnya mula mengeluarkan darah dengan banyak .

" jom pakcik hantar pergi klinik , bibir adik berdarah " pelawa pengawal itu .

****

Isnin . Hari yang dinantikan dan yang hari yang paling di takuti oleh pelajar SPM . Semua calon mula berkumpul di hadapan dewan untuk mendengar taklimat dan membaca doa sebelum peperiksaan bermula . Setelah itu mereka mula memeriksa nota-nota sebelum peperiksaan bermula .

Xihao dan Arif duduk bersama Mia sambil mereka membincang nota . " mana Iskandar ? " tanya Mia . " Is dia pergi toilet " jawab Xihao . Beberapa minit kemudian , Iskandar datang lalu menghampiri Mia dan kawan-kawannya . " Hai " tegur Iskandar lalu duduk di sebelah Arif dan berhadapan dengan Mia .

" kau kenapa ?! " tanya Mia dengan terkejut . Iskandar mula teragak-agak untuk memberitahu Mia . " semalam kitaorang main bola , Xihao lah dia pergi sepak bola terkena muka Iskandar , sebab tulah muka dia macam tu " jawab Arif bagi pihak Iskandar . Xihao agak terkejut apabila namanya terlibat sekali .

" betul tu , sorry Is " beritahu Xihao apabila Arif mula menolak lengan Xihao tanpa pengetahuan Mia . " oh , tulah lain kali main tu hati-hati . Tengok apa yang dah jadi " bebel Mia . " alah , sikit je ni " jawab Iskandar .

Setelah diarah untuk masuk ke dalam dewan , mereka berempat terpisah kerana kedudukan mereka yang agak jauh . Xihao sempat juga menarik telinga Arif dan Iskandar akibat menggunakan namanya tanpa dirancang ketika di belakang Mia .

****

Thank you
Vote and comment

Harapan Terakhir Where stories live. Discover now