17

103 12 1
                                    

Berkat doa orang ramai pada petang ni kelas Addmath cikgu Zila cancel . Kelas 5 Wizard pun di penuhi dengan sorakan . " movie jom " ajak Arief . Rayyan dan kawan-kawanya bersetuju termasuklah Mia .

Pada jam 3 petang Mia tiba di rumahnya . Pada waktu begini rumahnya memang tiada penghuni kerana Aziq dan Azad masih belum pulang dari kerja . Bibiknya pula sudah pulang ke rumah setelah selesai menyiapkan makanan untuk Mia . Mia membuka pintu rumah .

Beg sekolah di campak ke arah sofa yang terletak di ruang tamu . Mia mengeluh kepenatan , dengan pantas dia naik ke bilik untuk mengambil telefonya . Setelah tiba di bilik , nombor Aziq didail .

" asalamualaikum "

" waalaikumsalam , ya Mia ada apa ni ? "

" Mia nak keluar boleh tak ? "

" pergi mana ? dengan siapa ? berapa orang yang pergi "

" Mia pergi dengan Rayyan , tengok movie je "

" pergilah , balik awal tau "

" baik boss ! "

Setelah meminta izin daripada Aziq , Mia segera pergi bersiap . Selepas selesai bersiap Mia menunggu Rayyan di hadapan rumahnya , dalam 10 minit Rayyan tiba di hadapan rumah Mia dengan kereta Honda Jazz .

" kau dah makan ke belum ? " tanya Rayyan sambil tangannya sibuk memperlahankan radio . Mia sekadar menggelengkan kepala . Rayyan memutakrkan stereng keretanya ke belah kiri untuk masuk persimpangan menuju ke McDonald .

Setelah selesai memesan makanan ..

Mereka mengambil tempat di luar McDonald . Rayyan duduk di hadapan Mia . " makan lah " pelawa Rayyan . Dan suasana sepi pun bermula . Situasi di situ agak janggal kerana mereka tiada topik untuk berbual . Selepas saja selesai makan mereka ke menuju ke pusat membeli-belah seperti yang di janjikan .

****

Damien yang baru sahaja tiba di McDonald berhenti seketika lalu memerhatikan dua figura manusia yang amat dikenalinya . Damien segera menghampiri figura tersebut . " hai Mia " tegur Damien . Rayyan sedikit terkejut apabila mendengar suara yang paling dia benci . Rayyan menoleh kepalanya . Wajah Damien menghiasi setiap sudut pengelihatannya . " eh Damien , sorang je ke ? " tanya Mia ramah . Rayyan apa lagi lagi bertambah pelik lah .

' Mia ni dah kenapa ? boleh pulak dia layan ' monolog Rayyan seorang diri sambil makan kentang goreng yang terhidang di hadapannya . " iya , sorang je " jawab Damien sambil mengambil tempat di hadapan Mia iaitu di sebelah Rayyan . Ulang type DI SEBELAH RAYYAN . ' selamba badak je amik kentang aku , dah lah orang tak pelawa suka hati je ' marah Rayyan di dalam hati .

Mia dan Damien berbual mesra manakala Rayyan sibuk bermain telefonnya . Rayyan sempat juga mengadu pada Iskandar , Arief dan Xihao di dalam Whatsapp mereka jugak tidak berpuas hati dengan sikap Damien . ' hey gais aku ada dekat sini jugak lah kau ingat aku patung ke apa sia ? ' ujar Rayyan di dalam hati lagi . Tiba-tiba Zahirah muncul entah dari mana lalu menghampiri meja Rayyan dan Mia .

" hai Rayyan " tegur Zahirah . Rayyan tersengih terpaksa . " eh Zahirah , what are u doing here ? " tanya Damien . " ohh , nothing . Aku dengar ada orang nak tengok movie sebab tu lah aku datang " jawab Zahirah lalu duduk di sebelah Mia . Dan dia juga sama seperti Damien selamba je amik kentang orang . Rayyan seperti mensyaki sesuatu . ' aku rasa dorang saja nak kacau aku dengan Mia ' bisik suara hati Rayyan .

" kalau macam tu korang makan lah , jom Mia kita dah lambat ni " ajak Rayyan lalu menarik lengan Mia beralaskan lengan baju . Mia seperti mematuhi kehendak Rayyan lalu mengikuti Rayyan dari belakang setelah lengannya di lepaskan oleh Rayyan . Setelah kelibat Rayyan dengan Mia hilang , Zahirah dan Damien mengeluh dengan kasar . " kau ni kalau kau layan Rayyan tadi mesti plan ni dah jadi kau tahu tak " marah Damien . " eh hello aku cuba okay ! , dia yang tak layan aku " marah Zahirah juga .

" banyak lah kau cuba , kau tengok dorang dah pergi " Damien seperti tidak berpuas hati ketika itu . Zahirah hanya menjeling ke arah Damien . Sementara itu suasana di dalam kereta Rayyan kembali senyap seperti tadi . Hanya radio yang menghiasi suasana yang sunyi . " Rayyan ? Kau marah aku ke ? " tanya Mia setelah kereta milik Rayyan berhenti di hadapan lampu isyarat . " eh takde lah mana ada " balas Rayyan . Mia sedikit serba salah . Mungkin sebab Mia layan Damien dan Rayyan cemburu ? Mungkin lah .

" asal lambat ? " tanya Xihao . Rayyan tersengih . " sorry ah " jawab Rayyan . " kau lambat sangat so kitaorang beli tiket dulu " ujar Iskandar yang sedang leka bermain game PUBG . Rayyan mengambil tempat di sebelah Arief manakala Mia mula duduk di sebelah Xihao . " movie start pukul berapa ? " tanya Mia . " dalam pukul 5 " jawab Arief .

Sementara menunggu , mereka berlima lepak di Food Cafe . Mia hanya menghabiskan masa dengan bermain telefon manakala yang lain pula leka main game . Biasalah lelaki kalau tak main game dalam sehari memang tak sah . Sampai lewat malam pun diaorang sanggup main . Mia mengeluh perlahan . " Ezzat apa cerita eh sekarang ? " tanya Iskandar .

Mia sedikit terkejut apabila Iskandar menyebut nama Ezzat . Rayyan buat muka pelik . Dah kenapa tiba-tiba buka cerita pasal Ezzat . " Entahlah aku pun taktahu " jawab Xihao . Mia seperti tidak berminat lalu dia bangun untuk pergi ke tandas . Selepas figura Mia hilang Arief menepuk lengan Iskandar .

" kau dah kenapa tanya dia macam tu ? " tanya Arief . Iskandar mengaduh kesakitan game tersebut di pause nya . " apa betul lah , aku nak tahu apa hubungan dia dengan si Ezzat tu dulu " jawab Iskandar lalu menyedut air milonya . Arief mengeluh perlahan . " Is lepas ni jangan lah tanya lagi , takut dia tak selesa " Rayyan mula bersuara dengan perlahan . " haih yelah " Iskandar kembali bermain gamenya .

****

vote and comments
thank you !

Hey gaiss , long time no see 😂 . story ni dekat dah habis dah . sape rindu cerita ni angkat tangan HAHAHAHA

Harapan Terakhir Where stories live. Discover now