15

136 14 6
                                    

Mia menuju ke tempat biasa mereka berjumpa iaitu di dalam bilik stor . " aku memang dah agak kau ada dekat sini " suara Mia membuatkan Rayyan terkejut . Mia menghampiri Rayyan .

" kau okay tak ni ? macam tak okay je " tanya Mia , Mia menarik kerusi di hadapan Rayyan lalu duduk di hadapannya . " aku okay " jawab Rayyan perlahan . " kau tipu , janganlah macam ni cakaplah " paksa Mia .

" jomlah masuk kelas nanti apa pulak orang cakap " ajak Rayyan , Mia memandang ke arah Rayyan . ' ala kenapa ni ? ' bisik hati Mia . Mia dan Rayyan keluar dari bilik stor . Rayyan meninggalkan Mia di belakang .

Setibanya Rayyan di kelas 5 Wizard semua mata memanpandang ke arahnya . " kau pandang apa !! " tengking Rayyan . Mereka semua pun terkejut lalu mengabaikan Rayyan . Tengkingan Rayyan itu membuatkan Mia terkejut dan pelik .

Rayyan mengambil tempat lalu meletakkan kepalanya di atas meja , Mia pula mula pergi ke arah kawan-kawan Rayyan . " Rayyan kenapa ? " tanya Mia . " aku tak tahu " jawab Arief manakala Xihao dan Iskandar pula hanya diam .

Perilaku mereka membuatkan Mia bertambah pelik lalu Mia kembali ke tempat duduknya kerana guru mata pelajaran Sejarah sudah tiba . Rayyan menganggkat kepalanya , dia mengabaikan Mia yang berada di sisinya .

****

Tepat jam pukul 3 petang kelas 5 Wizard pun beransur pulang ke rumah . Sedikit demi sedikit pelajar 5 Wizard meninggalkan kelas untuk pulang , tinggallah Rayyan dan Mia berdua di dalam kelas .

" Ray , kau kenapa ? " tanya Mia lembut . Pertanyaan Mia tidak dilayan oleh Rayyan . Rayyan segera meninggalkan Mia seorang diri sekali lagi . Mia mengeluh dengan kasar apabila Rayyan meninggalkannya .

Mia berjalan dengan perlahan meninggalkan kelas tersebut . Setibanya Mia di tingkat 1 Damien menghampiri Mia dengan pantas . " hai Mia , sorang je ke ? " tanya Damien dengan wajah mesra . Mia membalas " sorang je " .

" jom balik sama-sama " pelawa Damien . Mereka berdua menuju ke pintu pagar sekolah dengan berbual mesra . Kemesraan mereka diperhatikan oleh Rayyan dari jauh .

****

" Mia ? Jom makan " pelawa Aziq dari pintu bilik Mia . Kosong . Aik mana Mia ni . Aziq mula mencari Mia di bilik kegemarannya iaitu bilik bacaan yang berada di tingkat 3 . Pintu bilik itu dibuka perlahan .

" hey jom makan " ajak Aziq . Mia menoleh ke belakang lalu berpaling ke hadapan semula . " Mia takde selera la bang " beritahu Mia lalu membaca buku yang berada ditangannya semula .

" la kenapa pula ni ? " Aziq menghampiri Mia . " Mia okay " jawab Mia dengan perlahan . " Mia tak baik menipu , cuba bagitahu abang Mia kenapa ? " Mia mula mengangkat mukanya . " entahlah , Rayyan tadi tiba-tiba tak layan Mia . Mia tanya dia diam je . Mia whatsapp dia bluetick " adu Mia .

" ohh , gaduh lah ni " tebak Aziq . " haih lebih kurang lah " Mia mula mengeluh lalu menyimpan buku yang diambilnya tadi ke tempatnya semula . " Mia buat apa sampai dia tak layan Mia ? " tanya Aziq . " pagi tadi dia okay , lepas itu Damien datang . Damien suruh Mia temankan dia pergi bilik guru .

Lepas je Mia datang kelas balik Rayyan dah takde Mia cari dia dekat tempat biasa kami jumpa . Start dari situlah Rayyan layan Mia dingin je . Sampailah sekarang dia tak layan Mia " adu Mia panjang lebar . " kuat cemburu betul Rayyan ni " monolog Aziq seorang diri .

" nanti dia okay lah tu , dah lah jom makan " ajak Aziq , lalu mereka meninggalkan bilik bacaan lalu menuju ke tingkat bawah untuk makan malam .

vote and comment
thankyou

****

asalamualaikum Harapan Terakhir is back !!! siapa rindu cite ni angkat tiak !

Harapan Terakhir Where stories live. Discover now