29

74 6 0
                                    

" Sorry lah kalau adik-adik aku ada mengacau kau ke " Iskandar mula berbicara apabila suasana tidak lagi di hiasi dengan suara Aiman dan Amir . Mia meletakkan semula gelas tersebut di atas meja . " Eh takpe biasalah budak-budak kan " balas Mia . Matanya sempat menangkap beberapa bingkai gambar yang tergantung rapi di dinding . Di dalam gambar tersebut kelihatan agak gembira dan elit . " Parents kau mana? " akhirnya soalan itu keluar juga dari mulut Mia . Sudah beberapa minit dia sampai tetapi batang hidung ibu bapa Iskandar masih tidak kelihatan .

Iskandar mengangkat kepalanya , pensel warna yang terabur di atas meja mula di susunnya . " Parents aku kerja 2 minggu sekali baru mereka balik rumah " jawab Iskandar . " Oh , habis sekarang ni siapa ada dekat rumah "  soal Mia lagi . Dia bukan nak menyibuk hal Iskandar tapi dia sebagai tetamu perlu lah berjumpa dengan tuan rumah untuk menanyakan khabar . " Kaklong aku ada sekejap lagi dia datang  " beritahu Iskandar . Belum sempat untuk Mia membalas seorang gadis dalam lingkungan umur 20an mula muncul dari dapur .

Mia menghadiahkan senyuman yang manis ke arah gadis itu sebelum dia menyalam gadis tersebut . " Ni ke kawan angah tu " ujar gadis itu sambil tersenyum .  Mia hanya tersenyum dan dia tidak tahu untuk lakukan apa lagi . " Siapa nama? " tanya gadis itu sambil mengambil tempat di sofa yang berhampiran dengan mereka . " Mia , Mia Ayuni " jawab Mia sambil tersenyum . " Oh Mia , nama akak Daviana panggil kak Ana je " balas Daviana dengan ramah . " dah lama ke kenal dengan Iskandar  " tanya Daviana lagi .

" Takde lah lama mana dalam tahun lepas " jawab Iskandar bagi pihak Mia . Dia melihat Mia seperti hilang kata , disebabkan itulah Iskandar menjawabkan bagi pihak Mia . " Akak taktahu pulak yang angah ada kawan perempuan , siap bawak balik lagi . Nampak sangat yang Mia ni special bagi angah kan " tanya Daviana sekadar mengusik . Muka Mia terasa panas akibat malu . " Mana ada lah , angah nak ajak Mia study alang-alang tu angah kenalkan Mia dekat akak " balas Mia dengan suara yang datar .

" Oh yeke ? Study lah akak naik atas dulu . Buatlah macam rumah sendiri ya Mia " pamit Daviana . " Tak jadi lah , angah study dekat luar je  " balas Iskandar setelah Daviana hilang di balik dinding tangga . Mia mengekori Iskandar ke pintu utama . " Wei , Is kenapa kau tiba-tiba bawa aku datang rumah kau . Kau tahu tak aku malu nanti akak kau fikir apa pulak pasal kita  " marah Mia setelah mereka selamat masuk ke dalam kereta . " Akak aku tak kan fikir centu . Kau rilek je lah . Ada hal yang lagi penting selain dari ni  " ujar Iskandar sambil tangannya lingat memutarkan stereng ke kanan .

" Pasal apa " tanya Mia seperti ingin tahu . " pasal Rayyan dengan Zahirah " jawab Iskandar sambil matanya fokus ke arah jalan . Mia yang berada di sebelah Iskandar mula membuangkan pandangan ke luar . Hampir runtuh hatinya apabila Iskandar sebut nama Zahirah dan Rayyan .

****

Mia masuk ke dalam biliknya . Dia mula teringat akan kata-kata Iskandar di taman tasik tadi . Mia mula mengeluh dengan perlahan .

Di taman tasik....

Mereka mengambil tempat yang tidak jauh daripada tasik itu . " Kau tahu kan birthday Rayyan bila " soal Iskandar setelah mereka selamat duduk di bangku itu . Mia hanya menganggukan kepalanya perlahan .  Iskandar membuangkan pandangannya ke tasik yang berada di hadapan mereka . " Zahirah , dia plan nak sambut birthday Rayyan dekat FoodDotCo . And you know what Rayyan setuju untuk datang " terang Iskandar . Riak wajah Mia mula berubah .

" Kau tahu kan Rayyan sahabat aku tapi kau pun sahabat aku , so aku nak ajak kau pergi party dia " ujar Iskandar . " as my partner " tambah Iskandar lagi . Mia tersenyum kecil . " Is , itu je . Aku akan pergi walaupun Rayyan tak ingat aku siapa tapi mana tahu ini kali terakhir aku jumpa dia " balas Mia . " Tapi kau jangan lah terasa sangat apa yang Zahirah buat , aku yakin satu hari nanti Rayyan akan ingat kau semula " Iskandar cuba untuk menenangkan hati Mia .

" Its ok , aku tak terasa sangat " balas Mia dengan senyuman hambar . Mereka menghabiskan waktu petang di taman tasik itu dengan bualan kosong dan gelak tawa .

****

" Kau rasa Rayyan suka warna apa ? " tanya Mia sambil menunjukkan 3 pasang baju pada Iskandar . Iskandar hanya menggelengkan kepalanya . Sudah masuk 2 jam mereka berada di pusat membeli belah untuk membeli hadiah untuk Rayyan . " Mia kau beli lah warna apa pun Rayyan pasti suka " balas Iskandar dengan yakin . " Eleh yakin je kau , mana tau dia tak suka ke " nafi Mia dengan bersungguh-sungguh . " Hm aku amik warna navy ni lah " Mia mula membawa baju itu ke kaunter untuk membayar .

Mereka berdua keluar dari kedai itu dan menuju ke food court untuk mengisi perut yang lapar . Iskandar meletakkan barangan di sebelah kerusinya . " Kau nak makan apa ? aku nak pergi order ni  " tanya Iskandar .  " Aku nak mee goreng lah , air macam biasa " balas Mia . Iskandar pergi memesan makanan manakala Mia leka dengan telefonnya . Iskandar kembali semula ke tempatnya setelah selesai memesan makanan .

"  Kau rasa ramai ke yang datang party tu nanti " soal Mia . Iskandar memandang ke arah Mia . " Tu aku tak tahu lah sebab Zahirah yang plan " balas Iskandar .  Wajah Mia tiba-tiba sahaja berubah dan Iskandar sedar akan perubahan itu . " Kau ok tak ni " soal Iskandar dengan risau . " Nothing lah aku cuma terfikir dia mana ajak aku , aku pula beria nak datang " jelas Mia . Mia mula terfikir apa yang akan jadi bila dia datang ke majlis hari jadi Rayyan itu , mesti Zahirah akan cuba sedaya upaya untuk menunjukkan bahawa dia dan Rayyan sangat rapat dan akan membuatkan Mia cemburu .

" Jangan fikir macam tu , that's why lah I want to bring you with me "  balas Iskandar . Mia hanya tersenyum hambar . " Dah jangan fikir sangat aku ada dengan kau " ujar Iskandar lagi . Akhirnya juadah mereka pun tiba , mereka menghabiskan masa di situ dengan makan .

****

" Are you ready ? " tanya Iskandar . Mia yang berada di sebelah Iskandar mula tersenyum hambar . Kini kereta milik Iskandar betul-betul berada di hadapan Cafe FoodDotCo di mana majlis hari jadi Rayyan akan diadakan . Mia masih diam  Iskandar pula memberikan Mia masa untuk bertenang . " Jangan risau aku ada dengan kau " ujar Iskandar .

Mereka masuk ke dalam cafe tersebut . Ramai kawan-kawan Zahirah memandang ke arah Mia , begitu juga dengan Zahirah . Mia hanya membuat tidak tahu . Matanya menangkap wajah Rayyan yang sangat gembira itu . Dia jujur sudah lama dia tidak melihat wajah Rayyan yang begitu gembira itu . Iskandar menghampiri Rayyan yang berada tidak jauh dari Arif dan Xihao .

" Happy Birthday dude " Iskandar mula memeluk Rayyan . Rayyan hanya membalas pelukan Iskandar . " Thank you Is sebab datang " ujar Rayyan setelah pelukan mereka terlerai . Mia menghampiri mereka . "  Happy Birthday Rayyan " Mia menghulurkan sebuah beg hadiah kepada Rayyan dan Rayyan menyabutnya dengan senyuman . " Thank you Mia " ujar Rayyan lalu meletakan beg itu di tempat hadiah .

Mia mengambil tempat di meja yang di sediakan . Dari situ dia dapat lihat bahawa Rayyan begitu mesra melayan Zahirah . Dia cuba untuk mengelak daripada melihat mereka tetapi tidak berjaya . Hatinya rasa begitu sakit melihat mereka . " Mia dah lah tu " tegur Iskandar . " Sorry Is , aku nak pergi toilet jap " pamit Mia lalu meninggalkan Iskandar .

Di dalam tandas tersebut dia menangis semahu yang boleh . Tidak sangka kisah Mia dan Rayyan tamat begitu sahaja . Mia mula teringat akan kenangan bersama Rayyan .  " Aku kena kuat " itu sahaja yang terkeluar dari mulut Mia . Setelah itu dia kembali semula ke meja di mana Iskandar duduk . " Kau nangis ke " soal Iskandar dengan terkejut . Mia hanya tersenyum .

" So thank you for coming to my baby's birthday , today we will celebrate Rayyan's birhtday together !! Lets hear what this birthday boy said " Zahirah mula menyerahkan mikrofon kepada Rayyan . Rayyan menyambut mikrofon itu dengan malu . " Alhamdulillah thank you for today , and have fun " Rayyan mula menyerahkan mikrofon itu pada Zahirah semula .

Mereka yang hadir mula menyanyikan lagu hari jadi untuk Rayyan . Wajah gembira milik Rayyan ditatap oleh Mia dari jauh . Kali terakhir dia melihat wajah itu ketika mereka makan di sini dan melihat persembahan nyanyian oleh penyanyi yang bernama Aqil dan Nizariff . Sekarang dia tidak menyangka yang dia akan melihat wajah itu lagi . Air mata Mia mula bertakung di tubir mata . Setelah nyanyian tamat , Rayyan mula meniup lilin yang berada di atas kek itu . Bunyi tepukan mula menghiasi seluruh kafe itu .

Lagi sekali Mia tersenyum melihat Rayyan gembira di hari yang bermakna baginya .

****

Vote and comment
Thank You

Harapan Terakhir Where stories live. Discover now