1/3

372 10 0
                                    

"Fest? Ikväll?" säger pappa skeptiskt och tittar missnöjt på mig.

"Har inte jag sagt det?"

"Nej" han suckar. "Jag och Jonna är borta ikväll, det vet du"

"Ja, det är just därför jag vill ha den idag" säger jag och blänger menande på honom.

Vad trodde han? Att de var bjudna?

"Okej då" säger han och flinar. "Om du håller koll. Och drick inte för mycket"

"Jag lovar" säger jag och ler. 

Min telefon plingar till, det är ett sms från Patrick. 'Ledsen att jag var borta när du vaknade, Tobias ville ha skjuts till sin basket.' Jag skickar tummen upp och lägger ner telefonen.

"Har ni tänkt något på studentresan då?" frågar pappa.

"Jag, Patrick och Nicklas tänkte knulla genom Europa" säger jag skämtsamt och han frustar ner i kaffekoppen.

"Va?"

"Du har inget att säga till om. Jag är nitton"

"Du må vara nitton men du kan inte ligga runt på det viset Tony, det fattar..." börjar han men tystnar. "Godmorgon Sandra" säger han och ler mot dörröppningen. 

Jag tittar upp och ler mot henne, jag också.

"Vi pratar mer om festen ikväll, okej?" säger pappa och tittar på mig. Jag nickar. Sen går han.

"Fest? Är det vad ni kallar dina ligg?" frågar Sandra och flinar mot mig.

"Nej, jag ska ha en födelsedagsfest"

"Du fyllde år för typ två månader sen. Snacka om sen reaktion"

Jag ler mot henne.

"Jag hade ingen då, så jag har en ikväll. Men jag hade tydligen glömt bort att tala om det för pappa."

Hon rodnar djupt och jag ser undrande på henne. Vad hände nu?

"Jag kom bara att tänka på en sak" säger hon förläget. 

Jag plockar undan frukosten utan att låtsas om det, och gör en ansats att gå förbi henne.

"Tack, för igår alltså" säger jag och ler, men jag vet egentligen inte vad jag tackar för.

Egentligen tror jag att jag bara försöker få henne att sluta rodna, men den röda färgen sprider sig ytterligare över hennes ansikte och hals. Som svar sträcker hon på sig och kysser mig på kinden. Det var konstigt. Varför gjorde hon så? Jag lyckas inte hindra mina ögonbryn från att höjas upp i pannan, så jag kompenserar genom att le.



"...Inget rökande i huset, allt som går sönder är ditt ansvar, ingen rattfylla, inga minderåriga och det ska vara städat när vi kommer hem. Är det förstått?" pappas min är sträng men hans ögon glittrar lite.

"Yes, sir" säger jag. 

"Bra! Då går vi" han kramar mig hårt och går ut med Jonna till hallen. Sandra följer efter dem.

Jag går upp till mitt rum och slänger mig på sängen. Boken pappa gav mig efter att mamma dog ligger hånande på sängbordet och blänger på mig. Med en suck öppnar jag den på första sidan och sätter på mina läsglasögon. Det får mig att le. Jag har aldrig gillat mina glasögon, de får mig att se tio år äldre ut och är förbannat opraktiska att ha med sig hela tiden, men Patrick sa igår kväll att de var sexiga. Bara tanken på varför jag ler får mig att le mer, och de första fem sidorna flyger förbi.

Älskade migWhere stories live. Discover now