Jag slår upp ögonen, betydligt piggare än jag var igår, och sätter mig försiktigt upp. Pappa ligger och sover på soffan som han dragit fram till sängen. Hans andetag är jämna och ansiktet avslappnat. Den rynkade pannan är som bortblåst och han ser ovanligt fridfull ut. Jag reser mig så tyst jag kan och tassar in i badrummet. När jag tänder lampan är ljuset så starkt att jag måste blunda. Yrseln och illamåendet slår mig från ingenstans och jag dunsar ner på golvet med ett dovt stön. Mödosamt hasar jag mig närmare toan, för jag är nästan säker på att jag kommer kräkas, och lutar huvudet i händerna.
"Tony?" pappa kommer in i badrummet och hukar sig framför mig. "Hur är det?"
"Jag blev så jävla yr" säger jag samtidigt som kroppsvätskorna i min mage börjar leta sig upp genom min hals, och jag häver mig över kanten på toan och spyr ner i den.
Pappa stryker mig mjukt över ryggen och drar undan håret från min svettiga panna.
"Såja, gubben" säger han när jag slutat hulka och pussar mig på bakhuvudet. "Är du klar?"
Jag nickar, oförmögen att prata, och lutar mig mot honom. Han reser sig upp och lyfter mig från golvet. Jag blir förvånad över att han orkar, och kommer på något roligt att säga om saken, men när han lägger ner mig i sängen har jag redan glömt vad det var.
"Jag älskar dig, Tony" viskar han, när han tror att jag somnat, och lägger en betryggande hand på min arm.
---
"Upp" säger jag och sträcker armarna mot honom.
"Ska jag bära dig?"
"Ja,a!"
Han lyfter mjukt upp mig från havet av kapplastavar på golvet och tar med mig in i vardagsrummet. Fem, eller fyra, killar tittar upp mot mig och alla ler.
"Vem är det här då?" frågar en av dem.
Jag gömmer mitt ansikte mot pappas hals. Det är okända män för mig, och jag känner mig plötsligt i stort behov av pappas betryggande famn.
"Det här är Tony, min son" säger pappa.
"Hej, Tony" hör jag någon säga. "Vi jobbar med din pappa"
"Pappa kan själv" muttrar jag och de skrattar åt mig.
Det gillar jag inte. Varför skrattar de för? Jag pressar mig hårdare mot pappa och tar tag i hans öra.
"Sova" viskar jag i det.
"Jag ska bara upp och lägga honom i sängen, jag är snart tillbaka" säger han och bär upp mig för trappan. Men istället för att gå in i sovrummet och till min varma säng så går han till badrummet.
"Inte tänderna!" ropar jag och mina ögon fylls med tårar.
"Jo, Tony. Vi ska visst borsta tänderna"
"Nä,ä!" tårarna börjar rinna.
Han kör in tandborsten i munnen och drar den fram och tillbaka. Jag hatar att borsta tänderna, det är det värsta som finns, men när pappa kittlar mig lite och läser saga så blir det ändå ganska mysigt. Innan jag vet ordet av har han lagt ner mig i sängen och pussar mig på huvudet.
"Jag älskar dig, gubben" säger han mjukt och släcker i taket.
---
"Tony?"
Jag öppnar försiktigt ögonen. Ljuset bländar mig och det tar ett tag innan jag ser pappa, men när ögonen anpassat sig lite ser jag honom en meter från sängen, och en kvinna jag aldrig träffat en bit bakom honom.
YOU ARE READING
Älskade mig
Teen FictionJag tar kniven och lägger den mot handleden. Mina andetag blir jämnare och ett lugn sprider sig i mig. Jag trycker kniven mot huden och snittar till. Det gör ont, väldigt ont. Blodet börjar rinna direkt, och fort går det. Jag tittar på det tills min...