03

2.5K 43 1
                                    

"MEMANG betul pun apa aku buat dekat dia. Diakan murah. Kenalah layan murah dekat dia. Kesian dia."

"Tak reti nak insaf ke, wahai Nizam oii.." Kata Ikha dalam hati.

Yelah, takkan nak biarkan kawan macam tu. Ego!

Ikha menggelengkan kepalanya.

"Ish! Jomlah hantar Ikha. Nanti lambat pulak." Kata aku lalu bangun dan tinggalkan mereka berdua.

+++

DI tempat perlepasan iaitu di tingkat lima, Fariena memegang kedua-dua tangan Ikha. Mukanya agak risau apabila Ikha meninggalkan Malaysia.

"Ikha, aku risaulah kau pergi honeymoon dekat sana. Kenapa tak honeymoon dekat sini je?" Soal Fariena dalam keadaan gelisah.

Aku mengeluh lama.

"Biarlah dia. Beside, dia kan dah bagitahu dekat mak bapak dia yang dia nak pergi sana dengan 'kawan-kawan' dia. So, biar jelah."

"Entah, Niena. It's okay. Nanti kalau terjadi apa-apa kat aku, aku bagitahulah korang."

Ikha terus peluk Fariena. Selepas itu, dia berselisih pipi kawannya itu.

"Niena, tolong jagakan Nizam. Apa aku nampak dekat diri dia sekarang ni makin lama makin teruk, Niena. Dah tak reti nak jaga adab."

Fariena menggangukkan kepala tanda setuju dengan bisikan daripada Ikha.

"Kau tolong ya?"

Fariena tak kata apa selain daripada angguk lagi kepalanya.

+++

"So, you dah sign up secara online kan dekat our website?" Soal pemuda lelaki itu kepada Muzammil.

Hari ini Muzammil ada interview untuk bekerja.

"Ya. Saya dah sign up untuk bekerja dengan syarikat ini." Katanya sambil membalas senyum.

"You rasa you dah fikir masak-masak untuk bekerjasama dengan our company? Risiko dia bukannya remeh temeh tau." Pemuda itu cuba untuk yakinkan Muzammil.

Mana taknya, takut nanti sudah sekerat jalan bekerja, nak berhenti pula.

"Ya. Saya sudah baca terms-terms bagi syarikat ini."

"Is it okay?"

Dia cuba untuk yakinkan lagi Muzammil.

Muzammil gelak kecil.

"Kalau macam tu, nanti I call  you balik sebab I kena confirmed kan balik dengan manager and then I akan bagitahu you, tau?"

Muzammil anggukkan kepalanya tanda faham.

"So, before that, boleh tak I tanya sikit." Kata pemuda tersebut.

"Aaa.. Tanyalah." Kata Muzammil lembut.

"Kenapa you nak kerja dekat sini? Everyday ke you fap?"

Muzammil gelak kecil.

"Eh, kenapa gelak? I ada cakap salah ke?"

"Rasanya tak perlu kot saya jawab soalan tu. Lagipun, awak pun tau why semua orang nak kerja sini sebab hal dorang masing-masing."

Pemuda itu senyum pada Muzammil.

"Cute jugak jantan ni." Kata pemuda itu dalam hati.

"Jadi, apa-apa hal nanti awak call saya, ya? Lepas ni, saya minta diri dululah. Ada hal." Kata Muzammil lalu dia pun bangun untuk minta diri.

"Alhamdullilah.." Kata Muzammil dalam hati.

+++

AKU pergi ke bank untuk mengambil duit. Alaa.. Lagipun, arwah ayah dah bagi aku RM 100,000 pada tahun lepas. Cukup untuk aku sorang kot!

Aku masukkan kad kredit aku.

Aku masukkan pin nombor aku lalu aku terus tekan pertanyaan baki di dalam simpanan aku.

"Masha Allah!" Aku terus menutup mulutku.

"Apa yang aku nampak ni semua tak betul, kan?" Kata aku dalam hati.

Aku sambung lagi.

"Tinggal RM1,000 je? Aku nak buat apa dengan duit yang sikit ni?"

"Ishh! Tak pe. Nanti aku start jimat balik bila nak pakai duit." Mengelamun dalam hati.

So, aku buat keputusan untuk keluarkan RM500 sahaja.

Selesai sahaja pengeluaran duit tersebut, aku keluar dengan keadaan kusut.

Dalam keadaan yang panas begini, aku terus masuk ke dalam kereta.

Tiba-tiba, ada orang ketuk cermin tingkap. Betapa terkejutnya aku hanya Allah sahaja tau.

Bila aku lihat manusia yang ketuk cermin tingkap itu, hatiku sudah menyampah dan sakit melihat yang Muzammil rupanya yang ketuk.

Aku turunkan cermin tingkap itu.

"Kau nak apa dari aku ni?! Sanggup kau cari aku dalam keadaan panas ni?!" Aku meninggikan suara bila bercakap dengannya.

"Awak, bagi saya masuk kereta awak, boleh tak? Panas ni." Katanya sambil mengipas menggunakan phablet yang dipegang olehnya.

"Mana kereta Volkswagen kau? Dah kena jual? Kee dah kena tarik?"

"Taklah.. Ada je.. Tapi.." Tak sempat Muzammil cakap, aku sudah potong ayatnya.

"Ha! Kalau macam tu, naiklah kereta tu. Takkan kau nak naik kereta buruk ni. Apalah sangat kereta Myvi." Aku terus sindir dia.

"Saya tak kesah. Asalkan saya nak jumpa awak. Saya nak cakap sikit ni."

"Cakap jelah sekarang. Kau cakap kau sayang aku, kan? Aku nak tengok setakat mana sayang kau sampai sanggup berdiri kat bawah matahari yang terik ni."

Muzammil tak sanggup dengan cabaran aku sebab dia tak tahan dengan cahaya matahari yang panas terik itu.

Jadi, dia kebelakangkan sikit.

"Haa.. Tahu pun tak boleh. Aku tau kau bukannya sayang aku, kan? Saja nak perhatian daripada aku. Kenapa, Mil? Jasrul dah tak bahagiakan kau? Yelah.. Aku kan tak layak pun dengan kau. Setakat nak susahkan hidup kau masa kita dulu-dulu tu.. Sebab tulah kau pilih Jasrul, kan?"

Aku terdiam sekejap apabila Muzammil menunduk ke bawah sambil dengar apa yang aku cakapkan.

"Lain kali, jangan nak terjah macam ni. Aku tak suka tau. Lebih-lebih lagi orang macam kau! Dah! Tepi sikit! Aku langgar kau karang!" Aku terus reverse untuk keluar daripada parking itu.

Muzammil hanya mampu berlari dan berteduh sekejap dekat bangunan yang berdekatan dengan parking itu.

Tak sempat apa yang dia cuba untuk katakan padaku...

M.N.N : ANTAGONIS (#5)Where stories live. Discover now