Kapitel 20
Den kommande lördagen går inte som Jamie hoppats och trott. De FÖRLORAR den sista utslagningsmatchen! Jamie befinner sig i chocktillstånd. Hur kunde det här gå till? Han var ju bäst, Björnligan var bäst!!! De har en liten sorgefest, men sedan kommer de över det. De andra i alla fall, för Jamie sitter chocken kvar ett tag längre.
Samma kväll spelar Balder, Frode och Gard shuffleboard i det stora sällskapsrummet. Jamie tittar på. Han är fortfarande chockad och för nedstämd för att orka delta.
Birk, Frej och Loke kommer in och sätter sig i en soffgrupp. Jamie känner för att gå till dem. Så då gör han naturligtvis det. Med släpande steg och slokande öron masar han sig dit och sätter sig i soffan bredvid Birk.
"Hej." säger han lågt.
"Hej." svarar Birk. Frej och Loke mumlar varsitt hej de också.
"Tråkigt med matchen." säger Birk medkännande.
"Mm..." hummar Jamie. "Jag kan inte förstå det. Jag kan inte FÖRSTÅ det!!! Hur kunde vi förlora???"
Det rycker i Birks mungipor.
"Livet är ett stort mysterium." säger han och försöker hålla sig för skratt.
"Ja, verkligen!" instämmer Jamie.
"Men du... Jag förstår att det känns tufft, men det är inte hela världen. Tänk på något positivt istället. Tänk på... att ditt hår är brunt igen!" försöker Birk trösta. Jamie blänger på honom men säger inget. Frej och Loke har börjat prata om annat. Jamies vänner sneglar åt hans håll men låter honom vara, de ler hemlighetsfullt mot varandra.
Birk ger Jamie en blick och ler sedan ett skälmskt leende. Han kryper ihop likt en puma redo för språng, innan han anfaller sitt byte. Han hoppar på Jamie med all sin kraft så att Jamie faller omkull i soffan med Birk över sig. Jamie spärrar upp ögonen och ropar överraskat till. Birk klamrar sig fast vid Jamie och håller honom så hårt han kan. Jamie börjar skratta.
"Att du ens försöker! Du vet väl att du inte har en CHANS?!?" säger han muntert. Birk morrar.
"Det är DU som inte har en chans!" svarar han och försöker låta farlig. Jamie skrattar ännu mer. Han tar ett tag om Birks midja och vräker honom åt sidan. Birk är lätt som en fjäder. Jamie försöker vända honom på rygg men Birk stretar emot. De ligger och brottas en stund men Jamie är mycket större och starkare så han lyckas få ner Birk rätt snabbt. Han lägger sig över Birk och håller fast honom.
"Du har mött din överman. Erkänn dig besegrad!" säger han med gnistrande ögon. Birk gruffar och bökar och försöker ta sig loss. Han blir röd i ansiktet av ansträngningen och hans blonda hår rufsigt.
"Aldrig!" säger han halvkvävt. Plötsligt sätter han tänderna i Jamies axel.
"Aaaj!" tjuter Jamie och försöker slita sig loss utan att släppa Birk, men Birk hugger sig fast.
Frej och Loke ser roat på dem. Balder, Frode och Gard har tagit en paus vid shuffleboarden för att se på fighten.
"Släpp mig, din galning!" skrattar Jamie. Birk morrar igen men släpper inte.
"Okej, okej, jag ger mig! Jag låter dig gå om du slutar bita mig!" säger Jamie. Birk släpper taget om Jamies axel med sina tänder.
"Jag vann." säger han belåtet och tittar upp mot Jamie där han ligger över honom, med ansiktet bara några decimeter från sitt eget. En konstig värme sprider sig i Jamies kropp när han ser in i Birks havsblå ögon. Han skyndar sig att flytta sig ifrån Birk och sätta sig i andra änden av soffan. Birk sätter sig upp igen.
"Du fuskade!" muttrar Jamie. Birk skrattar och ruskar på huvudet.
"I kärlek och krig är allt tillåtet." predikar han. "Och det här är krig, givetvis." Frej och Loke utbyter en blick och flinar. Jamie lägger inte märke till det men Birk blänger på dem.
"Vänta du bara, när du minst anar det kommer hämnden att komma..." hotar Jamie.
"Ooh, skrämmande, vad ska du göra, förvandla honom till en groda?" frågar Frej.
"Eller en kanin." föreslår Loke.
"JAMIE!" ropar Gard. Gruppen i soffan tittar åt hans håll. "Kom och spela shuffleboard nu!"
Jamie ser på Birk igen, Birk ser på Jamie. Jamie ger honom en kort nick och går sedan till sina Björnvänner igen.
YOU ARE READING
Jamie
FanfictionJamie är snygg, bäst och... snygg, helt enkelt. Han är 17 år och går på den svenska motsvarigheten av Hogwarts. När han börjar sitt elfte år blir hans liv plötsligt mer komplicerat än det varit tidigare. Han blir vansinnigt förälskad i den nya lärar...