BAB 2

70 5 0
                                    

Aku membuntuti langkah Shuha menuju ke bilik pengetua.Yela kan baru first day kut sekolah sini mana aku tau bilik pengetua kat mana.

"cepat sikit Rose kang lambat mengamuk pla pengetua tu"Shuha bersuara dan berpaling ke arah ku."yela tgh cepat la nie"bengang pla aku.Dia yang lambat macam mak nenek kata aku pla.

Shuha membuka daun pintu bilik pengetua.Kami memasuki bilik pengetua dan aku lihat ada beberapa org berbaju pengawas macam Shuha.

"hah panjang umur korang.Nie kita kena tunggu sorang lagi barula kita mulakan perbincangan"perbincangan ape pla nie ? Aku memandang Shuha.Dia hanya angkat bahu tanda tk tahu.

tok tok tok

"masuk"laung pengetua.

"maaf saya lambat.Ada student buat hal tadi"

"tk pe Is saya faham,sila duduk"pengetua menjemputnya duduk.Dia duduk kat sebelah aku pla tu.Dah la dalam kelas duduk kat sebelah aku jga.Adakah ini dinamakan destiny ? erk ?

"ok saya mulakan dengan Tengku Rose Aryanna"pengetua memandang tepat ke arah ku.Aku yg dari tadi menunduk kini mengangkat muka apabila nama ku disebut.

"Saya tahu kamu baru berpindah ke sini dan saya tahu semua rekod kamu di sekolah lama kamu.Kamu seorang pengawas yg bagus di sekolah lama dulu betul tak ?" soal pengetua.So means diaorang dh tau semua la nie.Adehh.

"ye"jawabku mendatar tapi ada sedikit kegagapan.

"Tengku Iskandar Mikael adalah Headprefect sekolah ini.Sila berdiri"arah pengetua.Dia pun berdiri tanpa ragu.

"Dengan ini secara rasminya saya melantik Tengku Rose Aryanna sebagai deputy headprefect sekolah ini.Sila berdiri"Aku teragak-agak nk berdiri.Aku berdiri di sebelah Iskandar.Aku hanya menunduk.Segan sebenarnya.

"jadi saya harap kamu berdua bole jadi ketua yg baik dan berwibawa.Pengawas-pengawas yg lain pla kena berkejasama,faham ?"

"faham !"semua pengawas berkata serentak tanda faham termasuk Shuha.

"Jadi semua bole bersurai masuk ke dalam kelas masing-masing"arah pengetua.Tanpa berlengah lagi aku dan Shuha keluar dari bilik pengetua."Tengku Rose Aryanna ?!"tiba-tiba nama ku disebut lagi.

"ye ?"

"ambil blazer nie.Esok kamu kena pakai supaya pelajar lain tahu yg kamu ni PKP"kata seorang cikgu merangkap guru disiplin.

"ok terima kasih saya pergi dulu"Aku mengambil blazer yg diberi cikgu itu lalu meminta diri.Cikgu itu hanya mengangguk dan senyum.

•••••••••

Setelah tamat waktu persekolahan aku menunggu pemandu peribadi ayahanda.Ayahanda kata dia tk bole nk ambil aku jadi dia suruh pemandu peribadi dia yakni Pak Usop untuk mengambil aku.Agak lama jga la aku tunggu kat bus stop nie.Tk nampak lagi kelibat kereta Alpard yg dipandu oleh Pak Usop.

Shuha pla dh lama blah.Dia ajak aku balik sekali tapi aku tk nk.Biasala tk nk menyusahkan orang walaupun keluarga aku sendiri.

"ehem !" seseorang berdehem.Aku berpaling ke sebelah ingin melihat siapakah gerangan makhluk Allah yg berdehem tadi.Eh kejap bukan ke dia nie...Tengku Iskandar !

"tak balik lagi ke ? tunggu sapa ?"Iskandar bertanya sambil mata memandang tepat ke arah ku.

"mm..tu..tunggu Pak Usop"ahh lantakla straight to the point lagi bagus.

"ohh tengah tunggu pemandu peribadi la ea ? ok"tau tau je Pak Usop tu pemandu peribadi.Macam mana dia bole tau ek ? pelik.

"ye"jawabku mendatar.Tadi bukan main lagi gagap.

"by the way congrats sebab dah jadi PKP.Lepasnie tk de la aku bertugas sorang-sorang"Aku hanya mendengar kata-katanya dan mengangguk."Thanks"jawabku.

"welcome"dia tersenyum manis ke arah ku.'makk asal hensem sangat'desis ku dalam hati.Eh apa yg aku merapu nie.Wake up Rose wake up !!

Aku hanya memberinya senyuman hambar.Tak ikhlas sebenarnya.

pin ! pin ! pin !

Alhamdulillah Pak Usop dah sampai.Aku menghela nafas perlahan.

Aku memandangnya sekilas lalu berkata"Aku pergi dulu take care" erk ? apa cakap tdi ?

Dia memberiku senyuman manisnya.Aku membalas senyumannya lalu berjalan menuju ke kereta.

•••••••••

Aku membuka pintu rumah dan terus menuju ke sofa.Aku membaling beg sekolah ku lalu terus baring ke atas sofa yg empuk itu.'ahh heavennya !'kataku dalam hati.

"Rose !"baru saja aku nk melelapkan mata tiba-tiba terdengar suara lantang bonda dari dapur terus mataku kembali terbuka.Haih bonda kacau betul la.

"Rose come here.We need to talk" apa ke hal nye nk berbincang kat dapur ?

"yes bonda anything ?"

"Rose naik atas mandi rehat kejap pastu turun balik tolong bonda masak"haa tudiaa pabila bonda memberi arahan.

"ok"Aku terus melangkah menuju ke bilik ku yg terletak di tingkat atas villa milik ayahanda itu.

Aku menghempaskan badan ku ke katil yg bersaiz king itu.Nak rehat kejap.Pastu mandi and bla bla bla...nth pape yg bonda suruh tdi.

Selepas beberapa minit berehat aku pun bangun dari katil dengan malas lalu mengambil tuala yg elok disidai di tepi pintu bilik air dan masuk ke dalam bilik air.Lepasni kena tolong bonda pla kat dapur.

•••••••••

selesai monolong bonda memasak aku menuju ke ruang tamu lalu mengambil remote tv.Aku membuka siaran 393 ada drama korea tengah disiarkan.cerita love in the moonlight menarik perhatian aku untuk menonton sampai habis.Huhu Park Bo Gum my hero.

"Assalamualaikum"terdengar suara ayahanda dari luar pintu."waalaikumsalam"Aku membukakan pintu untuk ayahanda.

"hah Rose macam mana first day kat sekolah baru seronok ?"ayahanda duduk menyandar di atas sofa.

"macam tu la ayahanda"jawabku ringkas.Memang macam tu pun.

"dh jumpa Shuha tadi ?"tanya ayahanda lagi.

"dah"ringkas lagi jawapanku.

"pengetua ada call ayahanda tadi katanya kamu dh dilantik jadi PKP.Tak sangka baru first day masuk kamu dh ada jawatan paling tinggi kat sekolah"

"isk ayahanda nie ada-ada je.Tula Rose pun tak sangka"jawabku dengan bangganya.

"dah dah la tu dear pegila naik atas dulu mandi pastu kita dinner"tiba-tiba bonda menyampuk.Tanpa banyak soal ayahanda bangun lalu menuju ke bilik meninggalkan aku.

"Rose meh sini tolong bonda hidang makanan nie"

"ok"







Bersambung...

You||Where stories live. Discover now