Antik Yunan Tiyatrosu - Yedinci Bölüm

67 5 2
                                    

SAHNE TEKNİĞİ

Tiyatro binaları, açık hava yapıları olmakla birlikte, buralarda sahne gereçleri, makineler ve dekor da kullanılıyordu. Oyun yerinin gerisinde, ortadaki daha geniş olmak üzere, 3 kapı vardır.

- Ortadaki geniş kapıdan oyunun kahramanı, daha doğrusu kral, tiran gibi ülkeyi yöneten kimseler girer çıkarlardı.

- Sağdaki kapıyı ikinci oyuncu,

- Soldakini de daha küçük rolü olan 3 oyuncu kullanırdı.

Bu kapılar esas binaya açılırlardı. Binanın iki kanadına uzanan paraskenia adını alan koridorların biri kent merkezine, öbürü ise kentin kenar mahallelerine giden yola açılırlardı. Bu kapılar aynı zamanda değişik sahnelerin gösterilmesine yarardı.

Özellikle ortadaki geniş kapı, bir iç sahne görevi görürdü. PİNAKES adını alan boyalı panolar kullanılırdı. Bunların oyunun konusu ile ilintili işlevi vardı.

Dekor konusunda periaktoy adını alan, ekseni çevresinde dönen büyük prizma panolar vardı. Bunların her yüzüne değişik bir sahnenin görünüşü boyanırdı. Sahne değişimi, bu prizmaların ekseni çevresinde dönmesiyle sağlanırdı.

Ekkuklema: Yarım daire biçiminde bir yükseltiydi, bu yükselti kapılardan sığacak büyüklükteydi ve ek sahneler, taht salonu bu yükselti üzerinde gösterilirdi.

Eksostra: Tekerlekli bir yükseltiydi, ama ilkinden daha alçaktı, bunun üzerinde de bazı kısa sahneler oynanır ya da ölmüş olan bir kimsenin durumu gösterilirdi.

Mechane: Skene'nin sol yanına konulan küçük ve ilkel bir vinçti. Bu vinçle tanrılar indirilip çıkarılırdı.

Theolopeion: Mechane'nin görevini yapan, biraz daha değişik bir araçtı. Bazı kimseler bunun tanrıların durduğu bir üst yükselti olduğunu söylemektedirler.

Keranos: Bir vinçti, sahne üzerindeki cesetleri kaybetmede kullanılırdı.

Ayoram: Askı makinesi, tanrıları havada göstermek için kullanılırdı, bunun mechaneden ayrıcalığı iplerinin gözükmeyişiydi.

Krada: Sözlük anlamı, "incir dalı" dır. Komedyada kullanılan vinçti.

Skope: Garip bir araçtı, oyun düzenini hazırlayan kimsenin ( didaskolos'un = eğitmenin) temsili seyrettiği yerdi.

Fruktorian: Gözetleme kulesiydi.

Distepia: İkinci kat anlamına gelir. Oyuncuları, temsili seyrettikleri, binanın çatısıydı.

Keraunoskopeyon: Yıldırım makinesiydi.

Bronteyon: Gök gürlemesi sesi veren araçtı.

Karon Basamakları: Oyun yeri olan orkestranın zemininden oyun yerinin altına inen basamaklardı. Buradan hayaletler ya da yer altı tanrıları çıkardı.

Anapiesmata: Mekanik olarak ruhları yeryüzüne çıkaran ilkel bir asansördü.

Temel Tiyatro BilgileriHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin