Setelah seminggu aku berada di negara Jepun ini, aku sedikit sebanyak dapat melupakan apa yang berlaku di Cyberaya.
"Ali, apa yang kau menungkan tu?"
"Oh , kau Rizwan. Tak ada apa pun just teringat kenangan lama"
"Lupakan je la Ali. Kalau kau sedih sekalipun ejen Zain tak akan hidup kembali"
"Emm"
"Dah la meh ma-"
Kata kata Rizwan terhenti dek kerana telefonnya yang berada ditangan berdering. Dia melihat seketika panggilan itu. Panggilan
'General'."Kau masuk la dulu Ali. Aku nak jawab call ni."
Ali mengganguk lantas memasuki rumah itu.
Hilang sahaja kelibat Ali hilang terus Rizwan menekan punat hijau yang terpapar di skrin phone itu.
"Ya General. Ada apa?"
" Saya mahu kamu dan Ali balik ke Cyberaya sekarang juga. Pesawat MATA sedang menunggu. Cepat!"
General berkata dengan nada yang serius."Tapi kenap-"
Belum sempat Rizwan bertanya, panggilan diputuskan serta merta.
"Ali!"
"Yes. What do you want?"
Ali menjawab dengan nada meluat. Bebola mata pula diputar."General nak kita balik ke Cyberaya sekarang."
"What?! Tapi-"
"No excuse! Pergi kemas apa yang patut, now!"
Kedua mereka pergi ke arah yang bertentangan antara satu sama lain.
Ali ke biliknya untuk mengemas pakaian manakala Rizwan pula ke dapur untuk memaklumkan kepada Rayyan bahawa mereka harus pulang dengan segera atas urusan penting.
"Punca letupan tidak diketahui general"
Ejen Geetha selaku mentor teras tekno memaklumkan.
Letupan yang dimaksudkan adalah letupan pada bahagian dalam arena latihan.
Letupan tersebut berlaku semasa ejen-ejen muda sedang sibuk melakukan latihan di situ.
Ramai yang tercedera akibat letupan itu termasuklah ejen Leon yang berada berdekatan.
Nampaknya latihan mereka terpaksa dihentikan seketika bagi merawat ejen-ejen yang tercedera.
"Cyberaya I'm back!"
Ali menjerit kegirangan di lapangan terbang Cyberaya. Pandangan orang sekeliling tidak diendahkan lalu dia memasuki kereta yang disediakan oleh MATA.
Mereka berdua hanya berdiam sepanjang perjalanan yang mengambil masa beberapa jam untuk sampai ke rumah masing masing ITU.
Setelah tiba dirumah Ali tanpa mengemas bajunya dia terus ke MATA. Rizwan juga begitu.
MATA AKADEMIK
Rizwan dan Ali memasuki bilik perjumpaan apabila sampai di Akademik MATA.
General yang berada di skrin memerhati kedua ejen itu masuk ke bilik itu.
"Bagus! Kamu berdua telah sampai."
"Ada emergency apa general sampaikan kami terpaksa balik hari ni juga?"
Rizwan bertanya selamba. Baru nak rehat!"Sebelum itu, maaf kerana menganggu percutian kamu. Saya ingin kamu berdua siasat punca berlakunya letupan di arena tadi yang menyebabkan ramai ejen kita yang tercedera"
General memberi arahan padat."Apa? Kenapa boleh jadi macamtu general?"
Tenang Ali bertanya."Sebab saya tidak tahu la dey! Saya minta kamu siasat tentang ini. Bertindak segera!"
Arahan general berakhir dengan slogan popularnya 'bertindak segera!' Yang membuatkan Ali dan Rizwan bergegas ke arena untuk menyiasat punca berlakunya letupan itu."Karya,Bakar terima kasih atas bantuan kamu untuk memerhatikan Ali selama berada di Jepun. Laporan yang saya terima daripada kamu telah saya berikan pada ketua ketua teras."
Karya hanya tersenyum tanda gembira bekerjasama. Bakar pula membalas dengan kata kata.
"Tak apa lah general bukan selalu kita orang bantu general tengok-tengokkan budak tu. Kan Karya.."
"Betul tu"
Vote.
YOU ARE READING
Perubahan [EA] [In Editing]
FanfictionPandangan beku diberi kepada orang sekeliling. "Stop lying them, Ali" Permainan emosi. Watak pinjaman dari WauStudios. P/s: Bab-bab dalam cerita ini sedang diedit satu demi satu untuk memperbetulkan penulisan tatabahasa dan jalan cerita.