TOLV

132 9 14
                                    

Jag hade aldrig sett Cleo så tyst. Hon stod helt klädd i svart mellan mig och Hannah och stirrade på sina storebröder som stod framme vid trappan till Alfans hus. Emilia stod knäpptyst bredvid mig i en vit klänning som var traditionell för den Utvalda Lunan. Hon såg obekväm ut - hon stack ut i havet av svarta kläder.

Luna Ylva var även hon klädd i svart, men hon stod inte tyst likt sin dotter. Utan Alfa Johan var det Luna Ylvas uppgift att leda heliga ceremonier, och Alfa-ceremonin var en av de viktigaste. Publiken var mindre än vanligt - många hade förlorat livet i attacken, men det var även många sörjande som var frånvarande. Tristans blick brände in i min och världen omkring oss försvann för ett ögonblick.

"Flodflocken", sa Luna Ylva och begärde allas uppmärksamhet. "Vi har idag förlorat vår ledare, vår Alfa, och det är dags att utse hans efterträdare." Hennes röst var stark och säker, men hennes ögon var blanka och avslöjade den djupa sorg hon försökte hålla tillbaka.

Luna Ylva vände sig till sin äldsta son och vinkade fram honom till sin sida. Utvald Alfa Hannes ställde sig bredvid sin mor med ett oläsligt ansiktsuttryck. Jag kunde inte ens föreställa mig hur han kände sig just nu. Hans far hade dött framför hans ögon, och bara några ynka timmar senare stod han utanför huset där det hände för att ta sin fars plats.

"Utvald Alfa Hannes", fortsatte Luna Ylva med en något tjockare röst - tårarna var inte långt borta. "Vår Alfa har utsett dig till sin efterträdare. Det är dags för en omröstning. Alla som vill hedra Alfans val, räck upp en hand."

Luna Ylva reste sin hand i luften, och efter henne restes fler och fler händer. Jag sträckte upp min hand så högt jag kunde, och jag såg att Tristan knappt märkbart drog på munnen. Både Hannahs och Cleos händer var i vädret, och jag vände på huvudet för att se hur många som var med oss. Inte en enda hand var nere. Varje medlem som var här ville ha Hannes som Alfa.

Luna Ylva lade sin högra hand på Utvald Alfa Hannes vänstra axel.

"Utvald Alfa Hannes, svär du inför förfäderna att leda Flodflocken till den dagen du återförenas med dem?" Luna Ylva mötte sin sons blick. De såg på varandra för ett ögonblick.

Utvald Alfa Hannes lade sin högra hand över hjärtat. "Jag svär", sa han med stark röst.

Luna Ylva tog sin hand från hans axel och lade den över sitt hjärta för att besvara hans hälsning. "Jag hälsar dig, Alfa Hannes."

Alla i flocken kopierade hennes rörelse och upprepade hennes ord.

"Jag hälsar dig, Alfa Hannes", viskade jag med handen mot hjärtat.

Luna Ylva omfamnade sin son för att dölja sina tårar mot hans bröst. Sedan viskade hon i hans öra, men jag stod tillräckligt nära för att uppfatta det. "Gör din far stolt. Gör mig stolt. Lova mig, Hannes."

Alfa Hannes svalde hårt. "Jag lovar", viskade han tillbaka.

Luna Ylva släppte sin son och torkade bort tårarna - ceremonin var inte riktigt över än. Eftersom Hannes nu var vår Alfa, betydde det att en ny Beta och en ny Luna skulle utses. Först skulle flocken få en ny Beta. Därefter var det dags för Luna Ylva att avsäga sig sin titel som Flodflockens Luna, och sedan var det hennes uppgift att vägleda flockens nya Luna. Men ceremonin där Alfan och hans Luna skulle förenas - vad jag skulle ha kallat ett bröllop - skulle inte äga rum förrän imorgon. Nu skulle flockens Beta väljas. Tristan stirrade tomt framför sig; han visste att det snart var hans tur att svära inför förfäderna. Han såg nästan... nervös ut.

"Alfa Hannes, vem har du valt som din Beta?" fortsatte Luna Ylva.

Alfa Hannes tittade på sin yngre bror. Men Tristan tittade inte på honom, han tittade bara på mig. Hans gyllene blick brände in i min, precis som förut. Jag kände mig oförmögen att titta bort. Men så plötsligt bröts förtrollningen av att Alfa Hannes harklade sig, och Tristan vände på huvudet för att möta sin storebrors irriterade blick.

"Jag har valt Alfason Tristan som min Beta", sa Alfa Hannes långsamt. Tristan rynkade på näsan åt titeln som hans bror använde.

Luna Ylva vände sig till sin andra son. Tristan svalde och var genast allvarlig igen. Luna Ylva vinkade fram honom till sin andra sida. Tristans steg var långsamma och försiktiga. Luna Ylva mötte sin sons blick i ett par sekunder innan hon fortsatte.

"Vår Alfa har gjort sitt val. Är det någon som motsätter sig hans val?" sa Luna Ylva med en hög röst som ekade mellan träden i gläntan. Hennes blå ögon lyste iskalla och det vita håret svajade lätt i kvällsbrisen. Ingen vågade trotsa den blicken. Inte en enda person lyfte handen för att neka Tristan, men jag såg ett flertal medlemmar som tittade på varandra som om Alfans val av Beta var obegripligt. Några suckade, men ingen vågade säga något.

Luna Ylva lade sin vänstra hand på Tristans högra axel. "Utvald Beta Tristan, svär du inför förfäderna att stå vid Alfa Hannes sida och stötta honom i hans uppdrag att leda flocken, till den dagen du återförenas med dem?"

Tristan svalde och lade sin högra hand över hjärtat. "Jag svär."

Luna Ylva besvarade hans hälsning. "Jag hälsar dig, Beta Tristan."

"Jag hälsar dig, Beta Tristan", mässade jag tillsammans med alla andra.

Luna Ylva vände sig till flocken. "Vi träffas här imorgon bitti för att förena Alfa Hannes med sin Själsfrände, Utvald Luna Emilia. Gå i fred."

Tristan mötte min blick. Hans gyllene ögon var oläsliga. Men någonstans under virrvarret av känslor som fyllde hans blick, dolde sig en djup och innerlig sorg. Han hade förlorat sin far, och livet fortsatte som om ingenting hade hänt. När folksamlingen började skingras, tyckte jag att jag såg något som blänkte på hans kind. En ensam liten tår hade lyckats slita sig fri, och nu rann den sakta ner för Tristans ansikte. Han slog ner blicken i marken och vände sig om för att gå in i Alfans hus igen. Jag stoppade honom inte.

~

Kommentera, rösta och följ för mer!

GULDWhere stories live. Discover now