Hallå där prinsessan, sa Tristans röst i mitt huvud. Jag ryggade skrämt tillbaka innan jag förstod. Det var såhär de kommunicerade med varandra i vargform. Via tankar.
Hej? försökte jag osäkert. Jag förstod inte riktigt om han hörde varenda tanke eller om jag var tvungen att koncentrera mig för att få honom att höra.
Hör du mina tankar?
Vargen visade tänderna i ett slags flin.
Bara om du vill det, prinsessan, sa han retsamt.
Jag himlade med ögonen. Håll tyst och lär mig något istället.
Vargen suckade, men sa inget mer. Han passerade mig och började springa djupare in i skogen.
Följ efter mig.
Jag vände mig om och rusade efter honom. Det kändes så annorlunda mot att springa som människa. Jag var så mycket snabbare i den här formen. Att springa var naturligt för mitt andra jag, men det tog några hundra meter innan jag lyckades få kläm på hur jag skulle röra benen för att förflytta mig så snabbt som möjligt utan besvär. Efter ytterligare några hundra meter hann jag ikapp den stora svarta vargen. Han sneglade på mig. Han andades tungt, men verkade annars oberörd.
Du är en naturbegåvning, sa han plötsligt. Sedan tittade han rakt fram och vägrade att möta min blick. Jag stirrade förvirrat på honom i några sekunder, men jag insåg snabbt att jag skulle springa in i ett träd om jag inte såg mig för.
Vart är vi på väg? frågade jag istället.
Det får du snart se.
Jag hatar överraskningar.
Och jag bryr mig inte.
Jag lyckades få ur mig en lågmäld morrning, och den stora svarta vargen gläfste till - som ett skratt.
Du skrämmer inte mig, prinsessan.
Jag suckade och koncentrerade mig på att springa.
***
Tristan tvärstannade i en glänta, och jag stannade några meter framför honom, oförberedd på hans plötsliga inbromsning.
Vad gör vi här? sa jag förvirrat och vände mig om för att se på honom.
Den svarta vargen var högre i manken och hade betydligt större muskler än mig. Färgen på vår päls hade en stor kontrast. Hans var kolsvart - som hans hår i mänsklig form - och den päls jag kunnat se av mig själv - nosen och benen - var väldigt ljus. Pälsen var inte riktigt vit, den var mer blond, likt mitt hår i min mänskliga form. Det var antagligen så det fungerade - din vargs päls fick den färg ditt naturliga hår hade.
Jag ska lära dig något.
Men något annat fångade min uppmärksamhet. Genom träden kunde jag se ett hus. Ett gult trähus. I samma sekund som jag såg det visste jag att det var Marcus hus. Det var min pojkväns hus.
Hallå? Vad glor du på? sa Tristans röst i mitt huvud. Men jag kunde inte slita blicken från det gula huset. För någonstans där inne fanns Marcus. Och jag hann aldrig säga hejdå.
Tristan följde min blick och såg det gula huset.
Du kan inte gå ut på gatan! Du får inte visa dig för människor!
CZYTASZ
GULD
Wilkołaki❝ Utan att tänka mig för lade jag handen mot hans kind. Jag stirrade in i hans ögon utan ett ord. All retsamhet var som bortblåst, och han stirrade tillbaka med ett gravallvarligt uttryck i sitt svettiga ansikte. "Polly", viskade han. ❞ ~ Polly går...