*dariy's pov*
Aku menunggu zakea keluar dari London South Bank University. Tak sabar rasanya nak tengok muka dia yang sudah berginjak ke umur 20 tahun.
"Zakea." Aku melihat kelibat yang aku tunggu. Dia dah bertudung. Sungguh aku tak sangka.
" Zakea." Aku memanggil si dia.
"Ya?" Mukanya berubah pucat seperti baru melihat hantu.
"Kau buat apa kat sini." Soalnya kasar.
"Saya cari awak. Saya rindu awak sangat." Aku merayu didepannya. Tapi mukanya langsung tidak berubah.
"Tapi aku tak rindu kau." Ujarnya.
"Tapi...tapi..." aku tergagap.
"Alifa. Lets go." Tiba tiba ada seseorang datang menghampiri kami.
"Mary..er.. this is dariy. Dariy ni mary. Kawan aku. Okaylah. Aku ada class. Bye." Alifa hanya meninggalkan aku disitu keseorangan.
*end pov*
"Alifa. Itu ke..."
"Ya tulah ex tunang i. Dahlah jangan fikir pasal dia." Alifa hanya mendiamkan diri. Mary sikit sikit terasa kesian pada dariy.
Sepanjang lunch bersama mary alofa hanya diam. Termenung sendiri.
"Alifa. Are you okay?" Soal mary. Dia risau akan keadaan kawan baiknya itu.
"I'm fine. Thank you." Alifa menghabislan kunyahan terakhir lalu dia meletakkan sudu dan bersandar pada kerusi itu.
"Alifa. Maybe I'm not marry yet but , i sure if you turunkan ego you. You tak akan murung macam ni." Alifa hanya mengeluh kecil mendengar hujahan mary.
"I dont know mary." Otaknya bercelaru. Patutkah?
"I'm not ready yet." Ujarnya lagi.
"Its okay dear. Take your time." Mary memegang tangan alifa erat.
×××
"Macam mana?" Soal pn syira.
"Dia masih tak terima dariy la bu. Macam mana ni?" Ibu mana tak kesian melihat anaknya sedih. Geram pun ada dengan alifa tu.
"Cuba lagi. Ibu pasti dia masih sayang kamu." Hatinya kesal kerana tidak mendengar kata kata dariy 2 tahun lepas.
"In shaa allah bu. Kalau ada jodoh la..." muka dariy pasrah.
"Kamu kat sini lagi berapa hari?" Soal pn syira.
"Lusa dah balik dah." Dariy melemparkan senyuman pada ibunya.
"Kalau macm tu. Jomlah ibu bawak jalan london. Yelah kamu mana pernah pergi sini kan." Dariy hanya mengangguk.
×××
"Habis class pukul berapa?" Soal mika pada xara.
"Pukul....3" ujar xara sambil mengerling jam di tangannya.
"Ouh. Dah habis class. Call biy tau. Nanti biy pick up sayang." Ujar mika. Panggilan mereka juga sudah bertukar. Almaklumlah. Lagi 4 bulan nak bernikah.
"Tak susahkan biy ke?" Soal xara. Malu pula dia bila mika begitu.
"Alah. Saya nak biasakan je. Well. Lepad kita kawen. Sayang masih study lagi. So samaa je." Mika dan xara tersenyum sambil memandang antara satu sama lain
YOU ARE READING
COUSIN
Romance"I'll never fall in love with my own cousin" "I dont like to share my life with my cousin" Kata kata angkuh dari seorang gadis bernama Tengku Alifa Bariya. Egonya tak kemana. Jodohnya tetap 'dia'. Sudah tertulis dilauhmahfuz. Tetapi ego menyelubungi...