NOMBO 2 TIGA

5K 109 2
                                    

"As salamulaikum." Seorang perempuan berjubah putih memasuki ruang wad alifa.

"Waalaikumsalam. Oh dokter. Ada apa ni?" Soal alifa sambil memopok maliq.

"Nak check maliq. Hensemlah dia ni." Dokter yang dekenali sebagai dokter laila menekan sedikit pipi maliq. Untuk memeriksa tahap kuning bayi itu.

"Kuning dia tak tinggi sangat." Ujar dokter itu.

"Alifa. Awak pasti ke tak nak cakap pasal ni kat family awak?" Soal donter itu kerisauan

"Saya pasti. Saya tak nak mereka risau. Saya pasti saya boleh hidup buat masa terdekat ni." Kolam matanya terus bergenang.

"Saya harap puan tabahlah ya. Ni semua ujian buat puan sekeluarga." Ujar dokter itu. Alifa hanya mengangguk kecil.

"Saya keluar dulu ya puan."

"Baik." Tak lama. Terdengar derapan tapak kaki dan bunyi pintu.

"Maliq. Maafkan mummy kalau mummy tak sempat nak besarkan maliq." Air matanya jatuh satu satu.

×××

"Hati hati masuk." Ujar ibu dari pintu.

"Baik bu." Alifa jalan terkedek kedek sambil mendukung maliq.

Alifa dijamah dengan singang ikan yang dimasak oleh ibunya.

"Sedapnya bu." Puji alifa.

"Sayang. Meh sini hubby suap. Sian awak sakit sakit." Ujar dariy lalu mengambil sudu dari tangan alifa.

"Thanks hubby." Ujar alifa. Hatinya rasa gembira. Mungkin ini kali terakhir dia akan disuap. Siapa tahu?

×××

"Puan xara." Panggil nurse yang bertugas itu.

"Ya saya." Kaki diatur kearah kaunter pertanyaan.

"Sila masuk ke bilik dokter alif ya. Disana." Ujar nurse itu sambil menunjukkan bilik milik dokter alif.

Tok tok tok

"Sila masuk." Ujar suara garau itu.

"Puan xara fara?" Soalnya.

"Ya."

"Sila duduk." Xara hanya mengikuti arahan dokter alif itu.

"So. Pakar cancer ya?" Xara hanya mengangguk kecil.

"Baik. Saya terima awak. Dan. Sebenarnya saya ada seorang patient perempuan yang mengalami cancer serviks tahap 2. Saya harap puan boleh bekerjasama dengan pihak kami untuk merawat pesakit. Tersebut ya." Ujar dokter muda itu.

"Ouh. In shaa allah. Bila saya boleh mula kerja?" Soal xara pula.

"Esok pagi ya." Xara tersenyum kecil.

×××

"Sayang. Kalau sayang mintak tolong xara hantar pergi checkup boleh? Hubby ada meetinglah. Hubby mintak maaf sangat sangat." Ujar dariy. Muka lelakinya ditatap lama.

"Tak apa saya faham. Awak jangan risau ya." Ujar alifa. Telefon dikeluarkan dan mendail nombor xara.

"Bye sayang. Bye maliq anak daddy." Dariy mencium alifa sebelum bergerak ke tempat kerjanya.

COUSINWhere stories live. Discover now